Menu Zavřít

Zákazníci mění obchod

7. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Nákupní chování

MM25_AI

BRNO (zdf) - Vcelku banální konstatování: technologické změny kolem nás mají dopad i na nákupní chování spotřebitelů. Odborníci evropské výzkumné skupiny Coca-Cola Retailing Research Group se však s banalitami nespokojili a vypracovali studii mapující předpokládané změny potravinářského maloobchodu. Jaká budoucnost čeká branži v následujících zhruba patnácti letech, načrtl minulý týden na brněnské Konferenci o rozvoji obchodu John Moynihan, ředitel pro obchodní rozvoj Coca-Cola HBC.
„Pokud jde o nejbližších patnáct let, bude evropský trh ještě konkurenčnější,“ varoval Moynihan obchodníky: zatímco v roce 2000 kontrolovalo deset nejsilnějších firem v Evropě jen 37,4 procenta, o deset let později to má být podle odhadů IGD šedesát a půl procenta. Daleko zajímavější jsou ale sociální proměny společnosti spotřebitelů. Stále důležitější bude pro obchodní firmy péče o vlastní značku. Moynihan totiž připomíná, že pro spotřebitele je důvěryhodnější nejenom jejich bankéř či lékař, ale dokonce i obchodník. „Rozhodně se nevěří vládám,“ shrnul – a dokládá to i výzkum, který v roce 1998 uskutečnilo The Henley Centre. Například Němci na otázku, kdo je čestný a poctivý, souhlasně odpovídali takto: lékař (52 %), církev (22 %), banka (20 %), místní supermarket (10 %), zatímco s poctivostí vlády souhlasila jen čtyři procenta dotázaných. Obdobně dopadl žebříček důvěryhodnosti v ostatních zemích – ve Španělsku si místní supermarket vysloužil dokonce hned stříbrnou příčku, když z osmatřiceti procenty následoval lékaře. Vztahy obchodníků a zákazníků proto musí být postaveny na důvěře, silné značce a věrnosti.
Analýza charakteristických typů nakupování přitom ukazuje, že u mnohých sociálních skupin bude ubývat plánovaných nákupů, naopak posilovat budou impulzivní koupě. Téměř u všech spotřebitelů bude sílit sociální či expertní typ nakupování, tedy ‚specializovaná‘ poptávka – ať už po ekologických produktech, zdravých potravinách či vánočním nakupování coby druhu zábavy. V zájmu udržení své rentability budou proto hypermarkety mimo jiného nuceny pečlivě zkoumat změny spotřebitelských preferencí – možná ještě výrazněji právě ve střední Evropě, kde zatím ještě mohou počítat s rostoucím podílem plánovaných nákupů. Neměly by ale zaspat renesanci convenience stores, menších marketů, které kolem roku 2015 opět budou silným konkurentem.

  • Našli jste v článku chybu?