Menu Zavřít

Zákazníci nad věcí

27. 11. 2008
Autor: Euro.cz

Češi zatím výrazněji nemění své nákupní chování

MM25_AI

Zřejmě na příští rok odkládají Češi změnu ve svém nákupním chování. Zatímco Slováci už jdou po akčních cenách a vyhledávají co nejlevnější zboží, zdejší spotřebitele prozatím světová ekonomická krize výrazněji neproměnila. „Lidé nejprve reagují určitým omezením výdajů za nezbytné věci, což se začalo projevovat již během letošního roku. Jde však spíše o odklad nákupu či jistou zdrženlivost, nikoli hlubokou proměnu nákupního stylu,“ představuje Zdeněk Skála výsledky aktuálního průzkumu společnosti Incoma Research. Takzvaná cenová citlivost českých zákazníků, kterou dlouhodobě sleduje, letos klesla na úroveň roku 2006 po mírném nárůstu koncem minulého roku, kdy prudce podražily některé potraviny. „Od roku 2003 výrazně vzrostl podíl nakupujících, pro které jsou kvalita a další služby přinejmenším tak důležité jako nízká cena,“ doplnil Skála. Očekávané další posilování diskontních prodejen není nezbytně spojené jen s cenou. „Diskonty dnes nabízejí mnohem víc - čerstvé zboží, mnohdy zajímavý výběr vlastních značek a rychlý nákup, protože prodejny jsou menší a přehledně uspořádané,“ poznamenal Skála. Neočekává ani, že by Češi před Vánocemi významněji omezili utrácení. „Zvýšená citlivost se může spíše promítnout v tom, že dárky budou ve větší míře nakupovat jinde než v tuzemských kamenných obchodech. Víc lidí zřejmě vyjede na nákupní výlety do Německa, současně mohou častěji využívat internetových obchodů,“ předpokládá Skála.
České Vánoce budou letos zhruba stejně štědré nebo dokonce ještě o trochu bohatší než před rokem, předpovídá průzkum firmy Deloitte. Vyplývá z něj, že Východoevropané si tolik nepřipouštějí finanční krizi jako Němci, Francouzi či Italové. „Obchodníci v západní Evropě mohou očekávat nižší tržby než v posledních letech. V tom budou letošní vánoční nákupy představovat citelnou změnu,“ komentoval průzkum partner Deloitte Martin Tesař. Při dotazování firma také zjistila, že polovina Čechů očekává v příštím roce zhoršení stavu ekonomiky a zmenšení své kupní síly.

GRAF
Také kvalita a služby Cenová citlivost českých spotřebitelů
Pramen: Incoma Research

  • Našli jste v článku chybu?