Mají krásné a funkční produkty, přesto někteří výrobci ztrácí zákazníky. Proč? Nejsou dostatečně udržitelní a sociálně odpovědní. Či snad lépe řečeno, nejsou „dostatečně ESG“.
Podle nedávného průzkumu poradenské firmy Deloitte, jenž má redakce Euro.cz k dispozici, hned 77 procent středoevropských firem zaznamenalo rostoucí poptávku po udržitelných produktech a službách. Někteří spotřebitelé dokonce při výběru zboží sledují to, jak ohleduplný je vůči planetě celý dodavatelský řetězec.
Podle světového průzkumu společnosti Bain 64 procentům populace „velmi nebo extrémně“ záleží na životním prostředí a udržitelnosti produkce toho, co kupují. Obyvatelé rozvojového světa jsou překvapivě dokonce zodpovědnější než jejich protějšky na Západě. Globálně se pak o životní prostředí nejvíce stará nejmladší generace. Ta koneckonců často považuje společenskou odpovědnost téměř za povinnost podniků. Což jinými slovy znamená, že už si za ni odmítá připlácet.
Náročné změny s velkým potenciálem
Samotné firmy na vývoj spotřebitelského chování samozřejmě musí brát ohled. Ve zmíněném dotazníku Deloitte polovina respondentů uvedla, že na tyto změny aktivně reaguje a 57 procent z nich zároveň přiznalo, že je to pro ně náročné.
„Transformace k ekologicky šetrným a sociálně odpovědným postupům sice povedou ke zvyšující se hodnotě pro zákazníky a dlouhodobě zajistí růst i ziskovost, na začátku nicméně vyžadují značné investice. Je zjevné, že se firmy budou udržitelností svých dodavatelských řetězců zabývat čím dál častěji a detailněji. České podniky nevyjímaje,“ říká jeden z autorů studie Sustainable Supply Chain Jiří Pavlík.
Přístup firem k udržitelnosti se většinou liší na základě jejich velikosti. Zatímco menší podniky vidí v povinném reportingu často především administrativní zátěž, naprostá většina těch velkých vnímá právě odpovědný přístup jako svoji velkou konkurenční výhodu – ať už při získávání zákazníků, či obchodních partnerů.
Chování lokálních výrobců má svůj důvod v obavách z nákladů na transformaci i na samotný sběr dat, která se v menších podnicích skoro v polovině případů musí třídit a vyhodnocovat „ručně“, což má na starost jen několik málo osob. Standardem se stalo je rekrutovat z oddělení marketingu. „I malá firma může mít pozitivní vliv na svět kolem nás, protože někdy malá změna odstartuje větší a inspirujeme lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu životu,“ prohlásil již před lety na konferenci E-Business Forum zakladatel e-shopu Econea Pavel Milan Černý.
ESG se nevyhneme
Povinnému ESG reportingu se firmy do budoucna nevyhnou. Naopak těch, které musí pravidelně zveřejňovat přehled nefinančních dat, rok za rokem přibývá. Údaje ohledně úspor emisí či plastů a další ESG ukazatele má však k dispozici v digitální podobě jen 25 procent velkých (obrat nad 40 milionů eur), respektive 35 procent malých českých společností (obrat do 40 milionů eur). Více než polovina podniků naopak v průzkumu přiznala, že vlastnímu měření příliš nevěří a nijak neověřuje jeho přesnost či kvalitu. Jednadvacet procent malých a třináct procent velkých firem pak data pro vykazování ESG neshromažďuje vůbec, což se ale během auditů může ošklivě nevyplatit.
Mezi nejčastější výzvy, které je z pohledu ESG v dodavatelských řetězcích třeba řešit, uvádí firmy právě nedostatek zdrojů a s tím spojené zvýšené náklady (56 procent respondentů), emisní regulace (52 procent firem), nejistotu v oblasti nově přicházejících regulací (50 procent), měnící se preference a návyky spotřebitelů (46 procent) a rovněž tlak investorů týkající se environmentálních a sociálních faktorů (29 procent).
„Celá problematika takzvaného ESG představuje nejen nutnost, ale zejména velkou příležitost. Ta může spočívat například v transformaci podniků směrem ke snížení závislosti na materiálech prostřednictvím recyklace či oběhového hospodářství, diverzifikaci portfolia výrobků, zlepšení energetické náročnosti a další možnosti inovací či dlouhodobých úspor. Když pomineme pozitivní dopady na planetu, přírodu a společnost, tak tlak na udržitelnost nemalou měrou přispěje rovněž k budování odolnějších dodavatelských řetězců a lepšího podnikání vůbec,“ uzavírá David Mejsnar, který v Deloitte vede oblast Sustainability & ESG pro Česko a Slovensko.