Menu Zavřít

Zákazy platí zatím jen o prázdninách

23. 6. 2008
Autor: Euro.cz

OMEZENÍ JÍZDY KAMIONŮ - Již za pár týdnů budou zejména v pátečním podvečeru a v sobotu dopoledne praskat ve švech prakticky všechny odstavné plochy kolem nejvytíženějších dálničních úseků. Hlavně kolem dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Začnou totiž opět platit prázdninová omezení jízdy kamionů.

Autodopravci jsou připraveni k protestům, pokud politici zakážou páteční jízdu nákladních aut na tuzemských silnicích. To je výsledek jednání největšího tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia z počátku června. Podle prezidenta tohoto sdružení Vladimíra Starosty je zákaz pátečních jízd spolu s rostoucí cenou nafty nejpalčivějším problémem dopravců. Těch podle statistik letos zkrachovala už zhruba stovka.

„Pokud by návrh na zákaz jízdy v pátek prošel, zvýšilo by to náklady dopravců. Přineslo by to ale i řadu jiných problémů. Mnoho aut by pravděpodobně nemělo v pátek kde zaparkovat,“ míní Starosta s tím, že je nesmyslné nařizovat dopravcům něco, co nemohou splnit, protože parkovacích míst kolem dálnic je fatální nedostatek. O formě protestů dopravci zatím nehovoří.

Politická dohoda se vzdaluje

Diskuze o tom, zda a kdy bude celoroční zákaz jízd kamionů upraven a v jaké podobě, je přitom stále otevřená. Ministerstvo dopravy v loňském roce svolalo expertní skupinu, která měla zákaz posoudit. Skupina se však rozdělila na dva nesmiřitelné tábory a rozpadla se. „Expertní dohoda možná není, proto je potřeba řešit to politicky,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka si nyní jeho rezort nechává zpracovat studii dopadu zákazu jízd kamionů zejména v pátek odpoledne na českou ekonomiku. „Tuto studii pak dám na vládu a řeknu férově, že takové omezení jízdy kamionů bude mít takové a takové důsledky, včetně třeba dopadů na cenu zboží. Nechám pak na vládě, ať rozhodne,“ řekl ministr v nedávném rozhovoru pro Profit (více v Profitu 24/2008). Jisté je prý už to, že se letos na omezeních jízd kamionů nic nezmění. Celoroční páteční zákaz jízd kamionů prosazují zelení a podporuje ji Svaz měst a obcí, proti je vedle dopravců a průmyslníků například většina občanských demokratů. Zelení argumentují snížením nehodovosti i tlakem na přesun nákladu na ekologičtější železnici.

Bude se hledat celoevropská shoda

Ministerstvo dopravy chce v průběhu první poloviny příštího roku, kdy bude Česko předsedat Evropské unii, nastolit téma „otevřená Evropa“. V jejím rámci by se podle Řebíčka mělo hovořit také o jednotném celoevropském omezení jízd kamionů. „Pro mě by bylo mnohem snazší, kdyby existovala společná evropská směrnice, kdyby se kolem toho neodehrávaly politické hrátky. Zatím s tímto řešením ale žádná země nepřišla,“ upozorňuje ministr.

Také sdružení automobilového průmyslu navrhuje, aby země Evropské unie sjednotily zákazy jízd pro kamiony a vozidla nad 7,5 tuny. Navrhovaná směrnice by měla počítat s celoročním zákazem od sobotních 22 hodin do stejného času v neděli. Od poloviny června do poloviny září by kamiony musely stát od sedmi ráno v sobotu do nedělní 22. hodiny. Zástupci průmyslových podniků v případě zavedení pátečních omezení jízd nákladních vozidel argumentují zkrácením pracovního týdne, zhuštěním provozu (v době, kdy budou moci kamiony jezdit), i velkými ztrátami, které by se za celý průmysl mohly vyšplhat na 8,5 miliardy korun ročně. Česko podle sdružení automobilového průmyslu nemá pro zavedení zákazu dostatečnou kapacitu alternativní železnice, chybí skladové plochy a logistická centra pro zboží.

 STÁVAJÍCÍ OMEZENÍ JÍZDY KAMIONŮ

Během roku (do 30. 6. a od 1. 9.) • neděle od 13 do 22 hodin

  • *O prázdninách (od 1. 7. do 31. 8.)
  • *• pátek od 17 hodin do 21 hodin

• sobota od 7 hodin do 13 hodin

• neděle od 13 hodin do 22 hodin

  • *Návrh celoročního omezení jízdy
  • *• pátek od 15 hodin do 20 hodin

• neděle od půlnoci do 22 hodin

Dopravci to balí zejména kvůli ceně ropy

Případné další restrikce provozu kamionů by zřejmě byly posledním hřebíčkem do rakve pro další dopravní firmy. Od začátku letošního roku jich kvůli rostoucím nákladům ukončilo činnost více než sto. Jak vyplývá z údajů sdružení autodopravců Česmad, jednalo se většinou o malé dopravce s několika vozy, jimž se nepodařilo promítnout zvýšené náklady zejména na zdražující motorovou naftu do cen. Ostatní firmy hledají úspory, kde se dá, díky velké konkurenci na trhu se jim jen velmi těžko daří zvyšovat ceny za dopravu.

České kamiony například tankují levnější naftu v zahraničí nebo dopravci odkládají nákup nových vozidel. „Promítání cen nafty je vzhledem k rozdrobenému silně konkurenčnímu trhu, kde letos opět začala převažovat nabídka nad poptávkou, velmi problematické. Vedou se intenzivní jednání se zákazníky,“ míní mluvčí Česmadu Martin Felix. „Dopravci zažívají nejhorší rok poslední doby,“ říká ředitel divize silnice a místopředseda představenstva společnosti Čechofracht Petr Holub.

Řidiči mají zakázáno čerpat v Česku

Nafta tvoří více než třetinu nákladů dopravních firem a podle jednatele společnosti World of Logistics Jana Kratochvíla její zdražení o sedm korun za litr za rok působí při nezměněných cenách služeb výrazné ztráty, které se dlouhodobě musejí v cenách odrazit. „První opatření, které jsme přijali, byl okamžitý zákaz tankování pohonných hmot v Česku. Všechny naše kamiony začaly tankovat v zahraničí v zemích, kde je nafta díky menšímu daňovému zatížení ze strany státu levnější. Například ve Slovinsku je nafta levnější o pět korun a ve Španělsku o čtyři,“ uvádí Kratochvíl.

bitcoin_skoleni

Společnost Icom transport podle předsedkyně představenstva Kateřiny Kratochvílové situaci kolem pohonných hmot nepřetržitě monitoruje. Zvýšení cen jízdného a dalších služeb rozhodně nevylučuje. „Pokud zvýšíme ceny, bude to spíš v nákladní dopravě. Je však předčasné spekulovat o kolik a od kdy,“ říká. Dopady vyšších cen pohonných hmot na cenu služeb podle ní zpomaluje i nákup nových autobusů s nižšími provozními náklady.

Dopravci se kvůli rostoucí krizi v silniční dopravě obrátili na premiéra Mirka Topolánka s žádostí o schůzku. Chtějí jednat mimo jiné o možnostech vrácení části spotřební daně, slevách na mýtném, dotacích na obnovu vozového parku nebo stanovení maximální doby splatnosti v autodopravě.

  • Našli jste v článku chybu?