Menu Zavřít

Základem úspěchu je umění komunikovat

1. 9. 2003
Autor: Euro.cz

Umění komunikovat - pokud člověk nežije sám na opuštěném ostrově - je životně důležitou dovedností ve všech oblastech života. Žít znamená komunikovat!Ačkoliv každý z nás komunikuje od prvního dne svého života, není naše komunikace vždy efektivní.

FIN25

Umění komunikovat - pokud člověk nežije sám na opuštěném ostrově - je životně důležitou dovedností ve všech oblastech života. Žít znamená komunikovat!

Ačkoliv každý z nás komunikuje od prvního dne svého života, není naše komunikace vždy efektivní. Většina lidí, nevyjímaje absolventy vysokých škol, má často s komunikací problém a dorozumívání s jinými lidmi jí dělá potíže. Přitom ale způsob, jakým se prezentujeme a jakým sdělujeme své myšlenky má velký vliv na životní dráhu každého jednotlivce. Skutečnost, že ve stále více firmách pracují lidé z různých zemí, z různých kulturních prostředí (a také fakt, že Česká republika bude součástí Evropské unie) význam komunikačních schopností ještě zdůrazňuje. Komunikace má řadu forem - tento proces zahrnuje nejen mluvené a psané slovo (e-mailové zprávy, dopisy, záznamy, zprávy), ale také „mluvu těla“ (body language), osobní chování a styl, okolí, které nás obklopuje, grafiku, logo společnosti - všechno, co doplňuje význam sdělení. Zdokonalení komunikačních schopností zvýší každému jednotlivci v jakémkoliv oboru činnosti pravděpodobnost úspěchu v jeho snažení - umění komunikace hraje podstatnou roli i v každodenním osobním životě jednotlivce. Není vůbec třeba zdůrazňovat, jak je umění komunikace důležité pro politiky a pro utváření dobrých mezinárodních vztahů. Problémy, vyplývající z nedostatečných komunikačních schopností, můžeme konečně vidět na domácí i zahraniční politické scéně denně. Lidé pracující v byznysu se bez dobrých komunikačních schopností neobejdou - při prezentacích, interview při nástupu do práce či při přijímání nových pracovníků, při nákupu a prodeji, při poskytování informací zákazníkům, při schůzkách zaměstnanců. Potřebují informovat, přesvědčovat nebo motivovat. Dokonce i ve společnostech, které se věnují technice na vysoké úrovni, musí odborníci, např. inženýři a počítačoví odborníci, psát interní zprávy, případně dopisy. Také vědci pracující v laboratořích musí nejen prezentovat své výsledky, ale i přesvědčovat společnosti, sponzory i vládu o významu jejich výzkumu, aby na výzkum získali větší finanční zdroje. Špatná finanční situace v oblasti výzkumu nejen v České republice by se dala zcela jistě vylepšit zlepšením komunikačních schopností samotných vědců. Ze všeho, co zde bylo zmíněno, vyplývá, že v současné době mnoho lidí potřebuje zlepšit své odborné komunikační dovednosti. Existují speciální programy, některé z nich jsou organizovány i v České republice. Kupříkladu na University of New York in Prague (UNYP) je na výuku v oboru komunikací zaměřen jeden z denních bakalářských programů (“ Communication and Mass Media “) a jeden intenzivní roční postgraduální víkendový program (“ Master´s in Professional Communication and Public Relations “), který je zajišťován La Salle University (USA) ve spolupráci s UNYP. V těchto programech studují studenti různých národností, z různých zemí světa. Zkušení zahraniční vyučující jim předávají poznatky o komunikační technologii, o psaní pro média, o propagaci a reklamě, o komunikací ve firmách, o výzkumu, ale také o etice, přesvědčování a kampaních. Učí studenty jak dělat správně prezentace atd. Velmi důležitou součástí těchto programů jsou také praktická cvičení pod dohledem velmi dobrých a zkušených vyučujících. Studenti připravují nejen psané eseje, ale také vlastní prezentace a vlastní video. Díky mezinárodnímu složení poznávají studenti odlišnosti komunikace v různých kulturách a učí se bez velkých problémů v tomto různorodém prostředí komunikovat. A právě znalost takovéto komunikace je jedna z nejdůležitějších dovedností současnosti i budoucnosti a je obzvláště důležitá pro budoucí úspěšný vývoj společnosti a klidné soužití národů celého světa.

  • Našli jste v článku chybu?