Co je platné, že se vedení Lesů ČR zaříkává striktním dodržováním zákona o výběrovém řízení, když dosud pod několika vrstvami nových smluv leží nenaplněné kontrakty, jež otevřely současné problémy s Evropskou komisí? Majitelům prvních přerušených smluv vlastně vděčíme za to, že tehdejší vedení Lesů ČR muselo opustit „loupežnické“ způsoby, s nimiž zcela neprůhledně rozdělovalo zakázky. A pod tlakem Evropské komise (EK) a z rozhodnutí antimonopolního úřadu přistoupil státní podnik - už pod jiným vedením - k zavedení transparentních tendrů. Když ovšem brněnský krajský soud zrušil kvůli protokolárním chybám rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), situace se stala znovu nepřehlednou a z pří o staré zakázky se stal jalový evergreen. Zrušená rozhodnutí přestala platit a Evropská komise se od podání stížnosti v konci roku 2005 odhodlala k novému počinu až minulý týden.
Nedá-li český stát do dvou měsíců věci do pořádku, dostane takzvanou kvalifikovanou výzvu. A to je vlastně upomínka před podáním žaloby. Co však může EK žalovat, když současné vedení Lesů ČR už zákon o veřejných zakázkách neporušuje a rozhodnutí komise zpětně neplatí? Teoreticky by všichni potrefení měli Lesy ČR podržet, aby nebyl popotahován český stát. Jenže kdo si pak vzpomene na nevyřešené resty?
K nim ovšem přistupují i nové problémy. Velmi bude záležet na tom, zda si u EK postěžuje majitel vítězných firem v ročních výběrových řízeních na letošní rok Jan Mičánek. Po příchodu větrné kalamity byly totiž jeho smlouvy novým vedením Lesů ČR zrušeny a práce na likvidaci polomů zadány různým společnostem ve zkráceném řízení. Mičánek, připravený těžit ve velkém, se cítí být rozhodnutím poškozen. Právní zástupci jiných firem zas pochybují o kritériích výběru, když umožnil raketový start jedné rodiny firem. A tak je to pořád dokola a žádný starý rest není vyřízen.