Chceme být ministerstvo zahraničních příležitostí, popisuje nový trend šéf hospodářské agendy Černínského paláce
Někdejší generální ředitel agentury CzechTrade a dlouholetý náměstek ministra průmyslu a obchodu působí od loňského března na ministerstvu zahraničních věcí (MZV), na starost má mimoevropskou spolupráci, ekonomickou diplomacii a mezinárodní ekonomické instituce. S jeho příchodem skončila za přispění kolegů z ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) přetahovaná o tom, kdo má mít v ekonomické diplomacii prim. „Vzájemná spolupráce funguje velmi dobře,“ pochvaluje si Tlapa. První výsledky nově stanovených pravidel by se měly dostavit právě letos.
* Ministerstvo zahraničních věcí se stalo v loňském roce ekonomickým resortem, co to znamená?
Je to věc, která je běžná všude ve světě. Jde o posun k tomu, aby úřad více uvažoval z pohledu ekonomických zájmů své země. Aby byla naše diplomacie schopna vytvářet a využívat příležitosti, které se nabízejí v zahraničí. Aby byla součástí činnosti ambasád podpora našich ekonomických zájmů. Chceme být ministerstvo zahraničních příležitostí. K tomu musíme umět najít šance, využívat diplomacii a lobbovat za domácí zájmy. Získávat zakázky a tendry.
* Tato snaha tady byla odedávna, jen ta praxe poněkud pokulhávala…
Hlavní změny jsou ve třech věcech. Zaprvé jsme zakopali válečné sekery, přestali jsme meziresortně bojovat a spolupráce s ministerstvem průmyslu a obchodu probíhá velmi dobře. Vytvořili jsme jednotnou nabídku služeb pro firmy, jedno vstupní místo, kam mohou klienti dojít, zjistit, co potřebují a jaké jsou možnosti, co pro ně může venku udělat zastupitelský úřad a CzechTrade. Takto můžeme nabízet jednotné služby na 120 adresách v zahraničí. Mimochodem, v klientském centru v CzechTradu pořádáme pravidelné konzultace náměstků MPO a MZV s podniky. Zadruhé jsme od listopadu rozjeli vzdělávání ekonomických diplomatů a do třetice hledáme příležitosti pro naše podniky podle oborů. K tomu slouží mapa oborových příležitostí, která je volně přístupná na stránkách našeho ministerstva. A nakonec – vracíme se do zemí, z nich jsme v minulosti odešli – do Kolumbie, Keni, Senegalu, Barmy… Ve všech těchto zemích jsou mimo jiné ekonomické příležitosti. S MPO dokončujeme výběr míst pro deset ekonomických diplomatů, s ministerstvem zemědělství jsme se dohodli na pěti nových diplomatech. Zároveň musím umět společně s podnikateli vyhodnotit, zda postupujeme správně a kde služby pro firmy ještě musíme vylepšit.
* Jak má vypadat dělba práce mezi ministerstvem zahraničních věcí, MPO a agenturou CzechTrade?
Ministerstvo zahraničí je koordinátorem vnějších ekonomických vztahů. Spadají pod něj velvyslanci, kteří jsou pro velké ekonomické projekty v zahraničí klíčoví. Velvyslanec, případně generální konzul, musí být manažerem, který si sestaví pracovní tým, ať už na ambasádě, nebo i s kancelářemi CzechTradu a CzechInvestu. Cílem jednotného týmu v zahraničí je násobení času a prostředků, aby naše služby byly co nejvíce efektivní. Úkolem velvyslanců musí být nejen představení zájmu a našich firem, ale také lobbing. Agentury se mohou podnikatelům více věnovat v terénu, zmapovat hlouběji trh a asistovat jim více na místě při pronikání na trh. Když to shrneme, v cizině nehledáme nic jiného než funkční tým, který umí dobře hájit zájmy České republiky.
* A doma?
Tady je nezastupitelné MPO. Je tvůrcem proexportní strategie, naše ambice je, abychom byli v souladu s konceptem zahraniční politiky. Nejcennější je společná diskuse, čeho chceme dosáhnout. Na co klademe hlavní důraz, kam se můžeme posunout ve službách pro exportéry.
* Co plánujete na letošek?
Jak se někdy říká, nejlepší chvíle jsou ty, co teprve přijdou. I když jak člověk stárne, logicky si definici toho, co je nejlepší, trochu upravuje… Rádi bychom letos přešli od konsolidace k viditelné, proaktivní politice v zahraničí. Potřebujeme sledovat, jaké máme kde příležitosti, musíme aktualizovat oborovou mapu, která je současně i ukazatelem, do jakých zemí se soustředit na podporu našich firem. Druhou důležitou věcí je zpětná vazba od firem. A třetí úsilí o posílení kapacit v zahraničí, abychom uměli šance chytit a nepustit. Letos by měly přijít na stůl výsledky. Jaké budou, o tom rozhodnou podnikatelé, pro něž tento servis děláme. Jejich důvěra a jejich spokojenost ukáže, zda pracujeme dobře.
O autorovi| Igor Záruba • zaruba@mf.cz