Menu Zavřít

ZALEPOVÁNÍ BANKOVNÍCH DĚR

25. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Podle odhadů skončí jednání kompromisem

Nejúspěšnější tuzemský podnik, mladoboleslavská Škoda Auto, již možná brzy zcela přejde do soukromých rukou. Vláda totiž minulý týden dala souhlas se zahájením oficiálního jednání o prodeji státního třicetiprocentního podílu v této firmě. Znamená to, že ministerstvo financí a Konsolidační banka začnou jednat s majoritním vlastníkem, tedy koncernem Volkswagen. Ten vstoupil do mladoboleslavské automobilky v roce 1991, o čtyři roky později zvýšil svůj podíl z jednatřiceti na sedmdesát procent a zaplatil za to 25,6 miliardy korun. Ve hře jsou čtyři varianty prodeje vládního balíčku: 1. prodej akcií Volkswagenu, 2. jejich odprodej na veřejných trzích, 3. patová situace, kdy po nedohodě s německým koncernem zůstanou akcie v rukou státu. Poslední čtvrtou možností je prodej pouhé části státního podílu buď Volkswagenu, nebo jinému investorovi. Vláda si podle dostupných informací cení svůj podíl ve Škodě na dvanáct miliard korun, Volkswagen nabízí o čtyři miliardy korun méně. Licitace bude tvrdá. Je zřejmé, že vláda se bude snažit licitovat o co nejvyšší sumu – vždyť v Konsolidační bance zbude po očištění Komerční banky díra ve výši 35 až 50 miliard korun. Výnos z prodeje podílu ve Škodě by ji mohl zčásti zacelit. „Nelze ovšem čekat, že Němci přidají jen tak ke své nabídce čtyři miliardy korun, říká analytik Brno Broker Group Petr Sedlář. Jaké páky může vláda použít na zvýšení ceny podílu? Je to především hrozba umístění akcií na finanční trhy – tedy prodej zájemci, který nabídne nejvyšší cenu. Podle odhadu premiéra Miloše Zemana by takto Česká republika mohla utržit až dvacet miliard korun. „Vláda ovšem tuto metodu nepreferuje, tvrdí ministr financí Pavel Mertlík. Ani nemůže. Volkswagen totiž nechce o prodeji jinému investorovi ani slyšet a má jako majoritní akcionář možnost ho zablokovat. „My prodej na burze nevítáme, komentuje záležitost lakonicky člen představenstva VW Jens Naumann. „Další možnost vlády vidím v tom, že výměnou za vyšší cenu nabídne Volkswagenu nějaké úlevy, tvrdí Petr Sedlář. Říká, že by mohlo jít například o dotace na rekvalifikaci pracovních sil. „Nakonec se pravděpodobně obě strany dohodnou na nějakém kompromisu, tedy částce, která se bude pohybovat mezi těmito sumami, domnívá se Sedlář. Rozhodnutí v květnu. Výsledek licitace o cenu by měl být znám do konce letošního května. „Je třeba si uvědomit, že vláda zatím neučinila privatizační rozhodnutí, jde pouze o uvolnění rukou ministerstva financí a Konsolidační banky k oficiálnímu jednání, řekl Pavel Mertlík. Pouze Mertlíkova příprava prodeje potrvá do15. května. Poté se uskuteční jednání o výsledné ceně a podmínkách prodeje a obojí posoudí vláda. Na základě výsledku jednání ministerstvo financí do 31. května předloží vládě materiál, který navrhne způsob ukončení prodeje státního podílu v mladoboleslavské Škodě Auto. Konečné rozhodnutí o způsobu prodeje by mělo padnout během června. Stát si chce nicméně nadále ve Škodě uchovat možnost částečné kontroly. „Budeme usilovat o to, aby v dozorčích orgánech Škody byl zachován určitý kontrolní vliv státu. Myslím, že je to ku prospěchu firmy samotné a že naši partneři ve Škodě a Volkswagenu to tak chápou, řekl Mertlík.

MM25_AI

Automobilka chce hodně investovat Škoda Auto hodlá v letošním roce investovat patnáct miliard korun, což je o téměř pět miliard více než loni. Do roku 2004 chce automobilka na investice vynaložit celkem 75 miliard korun. Z celkového loňského objemu investic 10,7 miliardy korun připadlo nejvíce na výrobní kapacity pro nový model Fabia. Téměř plně je pokryl hrubý cash–flow, který činil 9,78 miliardy korun. Plánovaný obrat mladoboleslavské firmy se má v letošním roce zvýšit na 135 miliard korun, zatímco vloni dosáhl 110,409 miliardy korun. Pro letošní rok počítá Škoda Auto se 440 000 prodanými vozy, to by znamenalo čtrnáctiprocentní meziroční růst. V roce 1999 firma prodala 385 330 vozů, což bylo o šest procent více než v roce 1998. Z plánovaného počtu prodaných vozů má připadnout 140 000 na nejnovější model Fabia. Denně by mělo továrnu opustit 1739 nových automobilů. Ke konci loňského roku zaměstnával koncern 22 008 lidí, tedy meziročně o 3,3 procenta méně. Letos se má počet zaměstnanců zvýšit na 22 575. Hrubý měsíční příjem, včetně plateb za přesčasy a prémií, vzrostl meziročně o 10,8 procenta na 18 885 korun.

(han)

  • Našli jste v článku chybu?