Menu Zavřít

Žaloba na Coca-Colu: měla klamat ohledně rizik sladkých nápojů

5. 1. 2017
Autor: Leo Hidalgo via Flickr (CC BY 2.0)

Společnost Coca-Cola čelí ve Spojených státech žalobě. Své zákazníky údajně klamala ohledně zdravotních rizik z pití sladkých nápojů a měla přesvědčovat veřejnost, že pravou příčinou obezity je nedostatek cvičení.

Spolu s Coca-Colou byla žaloba ve středu podána i na Americkou nápojovou asociaci (ABA), sdružující výrobce nealkoholických drinků, uvedla agentura Reuters.

Podle neziskové organizace, která podala žalobu, obžalovaní ve snaze zvýšit prodeje snižovali zdravotní rizika navzdory vědeckým důkazům spojujícím sladké nápoje s obezitou, cukrovkou či kardiovaskulárními chorobami. Veřejnost klamali pomocí eufemismů jako „rovnováha“ nebo „kalorie dovnitř, kalorie ven“, Coca-Cola se pak pokoušela přesvědčovat zákazníky, že pravým důvodem obezity je nedostatek cvičení.

„Tvrzení, že produkty Coca-Coly mohou být součástí zdravých diet, je zapuštěno v povědomí milionů, ne-li miliard lidí. To si žádá nápravu,“ prohlásila Maia Katsová, jedna z autorek žaloby. Jako konkrétní případy klamání žaloba uvádí například opakovaná tvrzení viceprezidentky Coca-Coly Katie Bayneové, že „neexistuje žádný vědecký důkaz spojující sladké nápoje a obezitu“. Nebo bývalého šéfa firmy Douglase Ivestera, podle něhož je „Coca-cola perfektním doplňkem zdravého životního stylu“.


Přečtěte si: 10 faktů o Coca-Cole, které jste (možná) ani nevěděli

ilustrační foto

Mluvčí Coca-Coly označil žalobu za „právně i fakticky nepodstatnou“. Také podle ABA je žaloba „neopodstatněná“. „Bereme naše zákazníky i jejich zdraví velice vážně a postupně se stáváme důvěryhodnějšími a nápomocnějšími ve snižování spotřeby cukru našich klientů,“ dodává mluvčí Coca-Coly.

bitcoin školení listopad 24

Žalující požadují skoncování s klamavým marketingem a zavedení důraznějšího varování pro spotřebitele. Žaloba také zdůrazňuje množství cukru v různých sladkých nápojích. Například půllitrová láhev koly obsahuje 12 čajových lžiček přidaného cukru, podle odborníků ale maximální denní dávka představuje u mužů devět lžiček, u žen šest.

Žaloba přichází v nelehké době pro výrobce sladkých nápojů. Jejich spotřeba v USA klesá, řada měst zavedla zdanění sladkých nápojů. Na podzim „daň z cukru“ odsouhlasili v referendech občané San Franciska a dalších tří měst, od začátku letošního roku je v platnosti ve Filadelfii. Již dva roky daň platí v Mexiku, zvažuje ji Velká Británie a Jižní Afrika.

Čtěte dále:

Coca-Cola si od AB InBev kupuje zpět svou africkou divizi

Coca Cola vládne trhu, na burze však na Pepsi nemá

 PepsiCo

  • Našli jste v článku chybu?