železnice ing.
Již tento týden by měl být znám nový generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Výběrové řízení, které na pokyn ministra dopravy Pavla Dobeše vyhlásila správní rada organizace, by tak skončilo v zázračně rychlé lhůtě pěti týdnů. „Doufám, že jméno vítězného uchazeče budeme znát ještě do Velikonoc,“ uvedl předseda rady Adolf Jílek.
Výběrový proces však provázejí žhavé vášně, vyvrcholily koncem minulého týdne. Šéf podnikových odborů Adolf Hradílek totiž průběh výběrového řízení napadl žalobou u pražského soudu. „Chci, aby se výběrové řízení pozastavilo. Vadí mi, že se vede narychlo a je netransparentní,“ vysvětlil týdeníku Euro.
Do tendru, který byl vyhlášen 29. února, se původně přihlásilo pětadvacet zájemců. Do druhého kola postoupilo šestnáct z nich. Jaké podmínky rozhodnou o vítězi, však oficiálně není známo. Za favorita je považován dosavadní náměstek Českých drah Jiří Kolář.
Nový šéf vlivné a politicky exponované státní instituce, kterou ročně protečou desítky miliard korun, nahradí Pavla Habartu, jenž stanul v čele SŽDC před rokem a půl s úkolem správu zreorganizovat. O vyhlášení konkurzu rozhodl ministr Dobeš jen několik dnů poté, co Habartu uznale poplácal po zádech při prezentaci loňských hospodářských výsledků. Loni totiž poprvé od svého vzniku v roce 2003 SŽDC vykázala provozní zisk ve výši dvou miliard korun.
Zároveň je to jedna z mála organizací, která letos vypisuje velké veřejné zakázky. V červnu se má například rozhodnout o dodavateli modernizace železničního koridoru z Rokycan do Plzně za sedm a půl miliardy korun. „Letos by měly být vyhlášeny další soutěže za dalších zhruba patnáct miliard korun, aby se stihly čerpat peníze z Operačního programu Doprava. Stavby totiž musejí být fyzicky zahájeny do konce roku 2013,“ vysvětlil dosavadní ředitel Habarta. Na projednání vládou teď čekají soutěže na zakázky v hodnotě kolem devíti miliard. Po odkladu by se jimi měl kabinet zabývat tuto středu. Tedy ve stejný den, kdy má správní rada SŽDC na programu pohovory s favorizovanými uchazeči.
S organizací výběrového řízení na ředitele pomáhá méně známá personální agentura Rogers & Partners. Vznikla teprve koncem roku 2008, a jak vyplývá z posledních dostupných informací obchodního rejstříku, o rok později vykázala tržby 1,3 milionu korun a ztrátu 1,7 milionu. „Aby z tendru vzešel schopný a zodpovědný ředitel, který zná problematiku a bude Správu vést dalších několik let, měla by jej organizovat renomovaná agentura,“ zlobí se Hradílek. Jílek ovšem namítá, že firmu Rogers & Partners doporučilo ministerstvo dopravy, které s ní spolupracuje. „Firma byla oslovena vzhledem k jejím zkušenostem, používanou metodikou, celkovou flexibilností a úrovní jejich konzultantů. Zejména důležitá byla pro nás časová flexibilita,“ uvedl mluvčí resortu Martin Novák.