Menu Zavřít

Žalobce chce v kauze Studénka nepodmíněné tresty pro všechny obžalované

4. 9. 2017
Autor: Profimedia.cz

Nepodmíněné tresty v rozmezí od tří do šesti let požaduje pro všech deset obžalovaných v kauze železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku státní zástupce Aleš Kopal. Navrhuje všechny uznat vinnými z obecného ohrožení a udělit jim i tresty zákazu činnosti. Nehoda se stala v roce 2008. Osm lidí ji nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění a vznikla škoda okolo 180 milionů korun.

Vina obžalovaných je podle Kopala prokázána především díky řadě znaleckých posudků, které odhalily o poukázaly na celou řadu pochybení. „Provozní slepota, podcenění a nevyhodnocení rizika. Pokud by všichni obžalovaní plnili své povinnosti, nezanedbávali je, dalo se zabránit zřícení mostu a nárazu vlaku,“ uvedl státní zástupce. Dodal, že nepodmíněné tresty jsou nutné. „Obžalovaní měli povinnosti, kdyby je plnili a poukázali na nedostatky, které museli vidět, a přijali opatření, tak by k takové tragédii nedošlo,“ řekl.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Kopal připustil, že v roce 2010, kdy připravoval obžalobu, uvažoval o přísnějších trestech. Snížení zdůvodnil hlavně časem, který od nehody uplynul, a tím, že před havárií i po ní obžalovaní žili bezúhonným životem. „Na druhou stranu mi ale chybí doznání a projevená lítost,“ řekl žalobce. Uvedl také, že nesouhlasí s obhajobou některých obžalovaných, která vychází z toho, že jde o dva skutky. Jednak pád mostu a pak srážka vlaku s troskami. Stavbaři podle této verze mohou jen za zřícený most a dva zraněné pracovníky. Za nehodu pak podle ní může někdo jiný. Tento výklad Kopal považuje za špatný. „Jde o odvádění pozornosti od obžalovaných,“ míní.

Svůj závěrečný návrh dnes začal přednášet s více než tříhodinovým zpožděním. K soudu totiž nepřišel jeden z obžalovaných a jeho advokát musel sehnat souhlas s jednáním v jeho nepřítomnosti. Kromě Kopala dnes přednesl závěrečný návrh i zmocněnec společnosti Bögl a Krýsl Radek Ondruš. Právě on patří k zastáncům myšlenky, že hlavní viníci před soudem nestojí.

MM25_AI

„Dle názoru poškozeného před soudem stojí pouze okrajoví a bezvýznamní pachatelé. Skuteční hlavní viníci celé nehody se s pravděpodobností blížící se jistotě do budoucna vyhnou potrestání,“ řekl Ondruš. Jde například o pracovníky, kteří na stavbě měli na starost bezpečnost a ochranu, projektanty a odpovědné úředníky Moravskoslezského kraje. Soudu dnes proto navrhnul, aby v dokazování pokračoval. Pokud tomu nevyhoví, požádal, aby odsouzení společnosti společně uhradili způsobenou škodu.

Přečtěte si také:

Železnice chtějí bourat nádraží

České dráhy si pronajmou lokomotivy Siemens za 1,6 miliardy

Oprava Negrelliho viaduktu začíná. Rekonstrukce vyjde na miliardu


  • Našli jste v článku chybu?