Menu Zavřít

Zálohování určitě zdraží nápoje

20. 8. 2007
Autor: Euro.cz

TAJEMNÍK SVAZU VÝROBCŮ NEALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ ZDENĚK HUML: Jedním ze zásadních problémů výrobců nealkoholických nápojů jsou snahy ministerstva životního prostředí o zavedení záloh na PET lahve. Podle Zdeňka Humla je však problémů víc. Co dnes nejvíce trápí tuzemské výrobce nealkoholických nápojů?

bitcoin_skoleni

TAJEMNÍK SVAZU VÝROBCŮ NEALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ ZDENĚK HUML: Jedním ze zásadních problémů výrobců nealkoholických nápojů jsou snahy ministerstva životního prostředí o zavedení záloh na PET lahve. Podle Zdeňka Humla je však problémů víc.  Co dnes nejvíce trápí tuzemské výrobce nealkoholických nápojů? Především to, že ministerstvo životního prostředí chce zálohovat řadu jiných obalů, a to nejen pro nealkoholické nápoje. Výrobci nápojů jsou zásadně proti zavedení zálohového systému. Mělo by to negativní dopad na celé odvětví výroby a spotřeby nealkoholických nápojů. Stávající systém třídění odpadu a recyklace obalů v Česku se osvědčil a žádný argument, který by objektivně zdůvodnil, že změna stávajícího systému povede v této oblasti k lepším výsledkům, zatím není na stole. Zavedení záloh by vedlo k dalšímu zdražení výrobků v zálohovaných obalech. Výraz „další“ používám vědomě, protože například ke zvýšení cen potravin má dojít již v rámci připravované daňové reformy cestou zvýšení daně z přidané hodnoty. Jak by se nový systém záloh projevil u výrobků? Pro výrobce by systém záloh znamenal nutnost investovat desítky miliard korun do nových technicky a provozně náročných systémů označování a třídění zálohovaných lahví, na nákup těchto obalů, jejich přepravek a na nákup plnicích linek. Je otázka, kolik výrobců nealkoholických nápojů by si tak rozsáhlé investice mohlo nyní dovolit a kolik firem by skončilo. Je potěšující, že na negativní důsledky případného zavedení záloh na další druhy potravinových obalů poukazují nejen výrobci, ale i zástupci spotřebitelů, prodejců, měst a obcí. Nezbývá než doufat, že stejně odpovědně se k ochraně životního prostředí postaví i jiní.  Jak hodnotíte trh s nealkoholickými nápoji v České republice? Česká republika se řadí ve spotřebě nealkoholických nápojů na přední místa mezi evropskými zeměmi. Na osobu se jich ročně u nás vypije kolem 270 litrů. Již třetím rokem se úroveň spotřeby prakticky pohybuje zhruba na stejné hranici. Spotřebitelé preferují především kvalitní nápoje světových i národních značek, které se v České republice vyrábějí. Ke stabilitě spotřeby nealkoholických nápojů dosud přispívalo i to, že počet míst, kde je možné nápoje zakoupit, rostl. Svou roli hraje i příklon spotřebitelů ke zdravému životnímu stylu a relativně vysoká úroveň jejich kupní síly. Stále více českých firem si stěžuje na to, že se jim špatně shánějí noví zaměstnanci. Jaké mají v tomto směru zkušenosti výrobci nealkoholických nápojů?**

Obávám se, že pokud dojde k zavedení záloh na nápojové obaly, řada menších a středních podniků nebude mít potřebné prostředky na nové technologie a bude nucena svou výrobu ukončit. Na pracovním trhu se tak objeví odborníci nejrůznějších profesí. Spekulovat však o tom, kolik z nich rozšíří řady nezaměstnaných a kolik jich napomůže novým zaměstnavatelům řešit zmíněné problémy, by asi bylo za současné situace nezodpovědné.

  • Našli jste v článku chybu?