Nebudou-li nabídky dost vysoké, nastane likvidační konkurs
Bankrot pražského výrobce ČKD Dopravní systémy (ČKD DS) se blíží do finále. Zájemci o podnik již odevzdali své přihlášky do soutěže na nákup konkursní podstaty. Od konce června budou moci na čtyři až šest týdnů navštívit data room, aby se podrobně seznámili s kontrakty a aktivy firmy. Poté, v průběhu léta, předloží konečné nabídky, v nichž uvedou nejen cenu, ale i jakou chystají Dopravním systémům budoucnost. Věřitelský výbor z nich potom vybere vítěze, se kterým bude jednat o kupní smlouvě. Předmětem prodeje bude celý zličínský areál včetně zaměstnanců a zakázek. Není však jednoznačné, že správce konkursní podstaty za každou cenu vybere vítěze soutěže. Pokud totiž nabídky nepřekročí částku, kterou by přinesl výnos z likvidačního konkursu, nemusí vůbec správce aktiva podniku prodávat vcelku. A ani by to dělat neměl, protože je ze zákona povinen zpeněžit konkursní podstatu co nejvýhodněji. Organizátor výběrového řízení, firma EEIP, oslovila všechny světové výrobce kolejových vozidel, zájem nakonec projevily jenom tři subjekty. Věřitelský výbor odmítl zveřejnit jejich jména. Mezi uchazeči však určitě nechybí německý Siemens, který je nejžhavějším kandidátem. Dalším z nich je společnost Inekon a pak také Škoda Holding. Sdružení vedené společností Daimler se soutěže nezúčastní. Dochází jim trpělivost. Německý strojírenský koncern Siemens usiluje o získání Dopravních systémů již bezmála rok. Dlouhou dobu to vypadalo, že kromě Němců se o podnik nikdo jiný nezajímá. Krátce po prohlášení bankrotu na ČKD DS koncem ledna se vnější tlaky snažily prosadit prodej aktiv firmy přímo Siemensu. Konkursní správce Petr Dostál nakonec uhájil variantu veřejné soutěže. Siemens má před ostatními zájemci trochu náskok, Dopravní systémy totiž díky partnerství v konsorciu na metro či rychlovlaky dobře zná. Zástupci německé společnosti tvrdí, že se jim podaří vytvořit ze zličínského podniku úspěšný, zdravý a konkurenceschopný podnik, který bude po počáteční konsolidaci schopen další výrazné expanze. Měl by se přitom opírat o vlastní vývoj, výrobu, odbyt a orientovat se na výrobu lehkých kolejových vozidel, zejména na tramvaje a metro (EURO 18/2000). Generální ředitel pražské pobočky Siemensu Pavel Kafka dříve řekl, že Siemens je připraven převzít Dopravní systémy buď sám, anebo s českými partnery – se státem, bankami či s Dopravním podnikem Praha. „Chceme úspěšně dokončit výrobu vlaků pro pražské metro a převzít a dokončit i zbývající zakázky podniku, zdůraznil. Boj o přežití. Plzeňská Škodovka projevila zájem o Dopravní systémy až v okamžiku, kdy do ní přišel krizový management v čele s Martinem Romanem. Na počátku letošního roku deklarovala svoji snahu spolupracovat na zakázce pro pražské metro. Současně s převzetím zakázek slibovala Škodovka zaměstnat i část pracovníků ČKD DS. Představitelé plzeňské firmy argumentují tím, že Česká republika je příliš malá na to, aby se zde uživili dva výrobci dopravních kolejových vozidel a že jejich divize dopravní techniky funguje za nižších nákladů a s vyšší produktivitou. „Nedojde–li k pragmatickému řešení situace v celém segmentu českých výrobců kolejových vozidel, hrozí i nám podobné potíže, jaké má ČKD DS, uvedl předseda odborů Škody Dopravní technika Milan Šubrt. V dubnu generální ředitel Škody Holding Martin Roman zdůraznil, že firma se bude snažit o převzetí aktiv Dopravních systémů a především jejich zakázek. Cílem je podle jeho slov zachovat výrobu s vysokým podílem přidané hodnoty v České republice. Připustil přitom variantu spojení s firmou Inekon. Jakou formu nakonec Škodovka zvolila, však není jasné. „Do skončení výběrového řízení se k tomu nebudeme vyjadřovat, uvedla mluvčí plzeňského podniku Radka Pistoriusová. Spojíme všechno. Obchodní a projekční společnost Inekon se o ČKD uchází již podruhé. Poprvé to bylo před privatizací holdingu v roce 1994. Tehdy ji však porazila inženýrská společnost Inpro v čele s Jiřím Marouškem. Inekon poté začal spolupracovat se Škodou Plzeň a dohromady vyprojektovaly nízkopodlažní tramvaj, která má údajně úspěch i v zámoří. „Máme zájem o celou výrobní jednotku ve Zličíně. Myslíme, že výroba kolejových vozidel patří k nejrozvinutějším odvětvím v republice a měla by tady být zachována, uvedl spolumajitel a ředitel Inekonu Josef Hušek. Vysvětlil, že má zájem soustředit do jednoho celku zličínský podnik, Škodu Dopravní technika, Vagonku Studénka a Výzkumný ústav kolejových vozidel tak, aby si jednotky vzájemně nekonkurovaly. „Každá z nich bude mít vlastní výrobní program, který bude moci prohlubovat a rozvíjet. V ČKD DS by prioritu dostalo metro a tramvaje technicky vhodné pro východní trhy, vysvětlil Hušek. Inekon v současnosti registruje podle jeho slov poptávku na kolejová vozidla na příštích pět let za třicet miliard korun. Další minimálně miliardu ročně přinese domácí poptávka. Hušek tvrdí, že Inekon je schopen zajistit pro ČKD zakázky. „Jsme schopni získat dostatečně velký kapitál, abychom zaplatili za aktiva ČKD DS, dodal. Do skupiny Inekon patří podle jeho slov třináct podniků či firem, které hospodaří se ziskem. Loňský finanční obrat dosáhl dvaceti miliard korun.