Menu Zavřít

Založila nás slabá konkurence

3. 5. 2007
Autor: Euro.cz

Radek Přikryl

Když společnost Divida před třemi lety otevřela svou první půjčovnu DVD disků, neměl jednatel firmy Radek Přikryl v úmyslu budovat velkou síť. „Nebyli jsme spokojeni se službami, jež nabízely tehdejší půjčovny, a tak jsme zkusili tento byznys dělat sami lépe. Dá se říci, že nás založila slabá konkurence,“ vzpomíná Přikryl. Dnes má Divida pětadvacet kamenných DVD půjčoven se značkou Topfun. Do konce letošního roku chce pod tímto brandem provozovat stovku půjčoven – ať už vlastních či na bázi franšízingu. „Naším cílem je mít několik set provozoven. Chceme se stát jednoznačně největším hráčem na českém trhu půjčování DVD disků,“ říká Přikryl v rozhovoru s týdeníkem EURO.

EURO: Obor, v němž podnikáte, má v Česku klesající úroveň, lidé si DVD kupují nebo kopírují. Se startem digitálního televizního vysílání se navíc chystá spuštění šesti nových televizních kanálů. Proč chce Topfun za těchto nepříliš pozitivních podmínek tak expandovat? PŘIKRYL: Z našich průzkumů trhu vyplývá, že vždy bude existovat určitá skupina lidí, která preferuje variantu zapůjčení si filmu na pevném nosiči. Řada lidí má DVD v oblibě a my chceme být tou z půjčoven, která v každém větším městě zůstane a bude tuto službu nabízet. Zároveň s tím, jak roste počet našich provozoven, je pro nás podnikání v tomto oboru snazší. Je jednodušší otevřít další novou půjčovnu, protože už máme dohromady zhruba třicet tisíc vlastních DVD disků, které můžeme mezi provozovnami přesouvat a zásobovat ty nově otvírané. Náklady na otevření každé další půjčovny jsou pro nás nižší než u té předchozí.

EURO: Kolik disků má v průměru jedna půjčovna k dispozici zákazníkům? PŘIKRYL: Počet DVD v nabídce jednotlivých půjčoven se liší od 1200 do dvou a půl tisíc kusů, přičemž v průměru je to kolem jednoho a půl tisíce na jednu provozovnu.

EURO: Jaké výše dosahují náklady na vybavení jedné kamenné provozovny a jaká je návratnost takovéto investice? PŘIKRYL: Vybavit jednu DVD půjčovnu nás v průměru stojí kolem milionu korun. Návratnost takové investice je různá, ale obecně se dá říci, že minimálně rok a půl trvá, než si půjčovna začne vydělávat na své provozní náklady.

EURO: Kromě několika výjimek máte naprostou většinu svých půjčoven na Moravě. Hodláte svou síť rozšiřovat i nadále hlavně ve východní části republiky, nebo máte v plánu proniknout i do Čech? PŘIKRYL: Především na Moravě zatím působíme z jednoho prostého důvodu - chceme mít jednotlivé provozovny pod kontrolou (společnost Divida sídlí ve Vsetíně – pozn. redakce). Kvalita se totiž dá vybudovat a udržet jen díky stálému kontaktu. Speciálně při rozjezdu sítě bylo potřeba lidi nejen najít a zaměstnat, ale především s nimi mluvit, rozebírat, co je potřeba změnit, abychom se na trhu uživili. Nicméně do budoucna předpokládáme rozšíření působnosti i do Čech.

EURO: Zamýšlíte i nadále budovat ryze vlastní DVD půjčovny, nebo zvažujete možnost pronájmu značky a know-how na bázi franšízingu? PŘIKRYL: Stavíme převážně vlastní síť provozoven, ale momentálně se otvírají možnosti zavést pro značku Topfun franšízový systém. Často nás oslovují podnikatelé, kteří vlastní jednu půjčovnu a mají zájem s námi spolupracovat. Každá naše provozovna by měla být poblíž centra města, jež má alespoň sedm tisíc obyvatel.

FIN25

EURO: Chystáte se i do velkých měst? PŘIKRYL: Zcela určitě. V Ostravě bychom ve finále chtěli mít asi patnáct provozoven, v Brně taktéž, v Praze dokonce až pětačtyřicet kamenných DVD půjčoven.

EURO: Topfun začal loni v červnu půjčovat a prodávat filmy a muziku i na internetu, letos v dubnu jste vstoupili také na slovenský trh. V Česku funguje s nepříliš valným úspěchem již několik internetových videopůjčoven, do Česka nechce vstupovat ani iTunes, celosvětový lídr v prodeji hudby přes internet. Proč by měl být váš projekt úspěšný? PŘIKRYL: Náš hlavní trumf je v komplexnosti. Cílem projektu je poskytnout našim zákazníkům co nejvíce titulů jak v oblasti hudby, tak filmu. Jsme jediný český portál, který nabízí nejen elektronické půjčování filmů, ale i jejich prodej přes internet stažením do počítače zákazníka. Na českém trhu máme k dispozici nejvíce titulů v Česku a nadále jednáme s několika významnými studii a vydavateli o poskytnutí kvalitních a nových filmů, které jsou v současnosti v kinech. Uživatelé si navíc mohou na našem portálu koupit i písničku či videoklip svého oblíbeného interpreta. Zároveň ve spolupráci s partnerskou firmou nabízíme stahování vyzváněcích tónů do mobilních telefonů, fotografií, videoklipů a dalšího obsahu pro mobily. Důvody, proč iTunes prozatím nevstoupil na český trh, jsou údajně dva – platební metody a velikost trhu. Pro ně je český trh malý, ale my jsme se tady narodili, vyrůstáme v místním internetovém prostředí a já jsem přesvědčen, že Česko a Slovensko je schopno takovýto projekt uživit.

  • Našli jste v článku chybu?