Menu Zavřít

Žaluda: V Česku je nutné mít vysokorychlostní železnici

19. 5. 2011
Autor: profit

Je nutné přijmout co nejdříve rozhodnutí, které povede k vybudování vysokorychlostní železnice v České republice. Uvedl to ve čtvrtek na konferenci "Vysokorychlostní železnice 2011 – důvody a přínosy" v Praze šéf Českých drah Petr Žaluda.

Žaluda: V Česku je nutné mít vysokorychlostní železnici

Foto: Profimedia.cz

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy není možné, aby Česká republika neudělala vše pro to, aby se stala součástí transevropské vysokorychlostní železniční sítě.

Dobře zvolená síť vysokorychlostních tratí podle Žaludy bude znamenat pro Českou republiku nejen zásadní zrychlení mezistátní dopravy a přiblížení českých měst evropským hospodářským centrům, ale i zásadní zrychlení dopravy v regionech a renesanci regionální dopravy. Ze stavby nových tratí tak budou profitovat i obyvatelé regionů, kterými budou vysokorychlostní železnice vést.

Je velmi nutné co nejdříve rozhodnout o investicích do vysokorychlostních tratí, a to zejména proto, abychom se připojili na tu evropskou síť. Jinak se Česká republika stane skanzenem s regionální železniční dopravou a ta mezinárodní nás bude jen objíždět. Omezili bychom se tak totiž jen na lokální dopravu na železnici,“ varoval Žaluda.

MM25_AI

Podle něj existují úvahy, jak Českou republiku obejít. “Modelově se může stát, že z Berlína do Vídně se bude jezdit přes Norimberk, a ne přes Prahu, protože to bude podstatně kratší. To by byl pro nás velký problém, protože ta doprava by Českou republiku v podstatě obešla,“ uvedl pro agenturu Mediafax Žaluda.

Pro tu evropskou vysokorychlostní síť se podle Žaludy nabízí například trať Praha – Brno, která je naprosto klíčovým dopravním uzlem. Navíc by se vybudováním právě této vysokorychlostní tratě podle něj zásadně ulehčilo dálnici D1. “Náklady na kilometr vysokorychlostní tratě jsou zhruba stejné jako u dálnic, tedy 500 až 600 milionů korun za kilometr,“ připomněl Žaluda. Podle ředitele oddělení osobní přepravy Mezinárodní železniční unie (UIC) Ignacia Barrona se dají považovat za vysokorychlostní železnice takové tratě, na nichž se jezdí rychlostí 250 kilometrů za hodinu a vyšší.

  • Našli jste v článku chybu?