Napůl v Praze, napůl v Bratislavě a částečně na dálnici v autě. Hodně hektický květen letos prožil Robert Chvátal, nový ředitel mobilního operátora EuroTel Bratislava. Zatímco ve slovenské metropoli se rozkoukával ve firmě, které bude minimálně po následující dva roky šéfovat, v Praze vyklízel kancelář a svému nástupci předával administrativu marketingového ředitele společnosti RadioMobil.
Robertu Chvátalovi se splnilo to, o čem jistě sní řada jeho bývalých spolužáků z pražské Vysoké školy ekonomické. Ve 34 letech se stal generálním ředitelem velké telekomunikační společnosti. A prý vůbec nezáleží na tom, zda je to právě na Slovensku, nebo někde jinde. Bratislavský EuroTel, jenž je součástí skupiny Deutsche Telekom, je podle Chvátala moderní mezinárodní firmou. Ve vedení jsou kromě místních dva Američané, jeden Němec a dva Češi.
Slovenské pondělky
.
Fakt, že jednu z největších slovenských firem řídí Čech, Chvátalovi zatím nikdo nevyčetl. „Spousta lidí se mě ptá, jak se na Slovensku cítím, když jsme se osamostatnili, a jak se Slováci dívají na to, že jim někdo z České republiky přijde říkat, jak by se měly věci dělat,“ vypráví. Personál v moderní společnosti prý vnímá pouze to, jestli přijde někdo kompetentní, kdo může firmě pomoci, nebo ne. „Logicky zatím nejsou schopni posoudit, jestli jim mé působení přinese něco pozitivního, ale rozhodně se nesetkávám s odmítáním apriori.“
I když Chvátal mluví velmi dobře anglicky a německy, jeho komunikace v EuroTelu je založená na česko-slovenštině. „Já na kolegy mluvím svým rodným jazykem, oni na mne zase slovensky a je to naprosto bez problémů,“ tvrdí. Stále dobře si prý pamatuje na Československo a televizní pondělky se slovenskou tvorbou. „Vůbec mi nepřijde, že je to nějaký cizí jazyk, Slovenštinu považuji pořád za vlastní.“
V jednom však rozdíl mezi dvěma národy zaznamenal: „Slováci se hodně dívají do Čech, mnohem více než Češi na Slovensko. To se týká všech oblastí.“ Místní jsou prý mnohem více otevřenější okolnímu světu, který jim může přinést pozitivní změny. „Naprosto běžně tam na pultech vidím české knížky nebo české časopisy.“
Není EuroTel jako Eurotel
.
Když v roce 1992 Chvátal ukončil studia ekonomiky zahraničního obchodu na pražské VŠE, začal pracovat v marketingu nadnárodní společnosti Procter & Gamble. „Na tu dobu rád vzpomínám. To jsou takové ty pevné základy, které vám vštípí někdo, kdo určoval zásady brand-managementu,“ svěřuje se. Pak se přesunul na post marketingového ředitele společnosti Margaret Astor a od roku 1997 až do letošního května šéfoval marketingovému oddělení společnosti RadioMobil. „Měl jsem to štěstí, že jsem byl u mobilních komunikací prakticky od jejích začátků a bylo pro mne trošičku jednodušší učit se podle toho, jak se branže vyvíjela. Vlastně jsem s tím oborem rostl,“ říká Chvátal.
Letos v dubnu pak přišla nabídka, aby se ujal vedení EuroTelu Bratislava. Mnoho lidí podle Chvátala zvedne obočí, když slyší, že někdo jde z RadioMobilu do Eurotelu, v Česku dvou největších konkurentů na poli mobilních telekomunikací. „Protože to je EuroTel Bratislava, je situace trochu jiná. Můj nový zaměstnavatel a RadioMobil jsou začleněni do skupiny T-Mobile, takže to není přestup ke konkurenci, ale posun v rámci jednoho seskupení,“ vysvětluje.
Netrápit se s tím, co nefunguje.
Zatímco v Praze měl pod sebou pětasedmdesát lidí, ve slovenské metropoli bude šéfovat firmě s více než tisícovkou zaměstnanců. Post generálního ředitele má podle Chvátala trochu jiná specifika než šéf marketingu. „V jistém smyslu je člověk víc sám, ve firmě už není žádná další instance. Nemůžete si ani jít postěžovat kolegům, jak je ten management hrozný,“ směje se a dodává, „samozřejmě nejde už jen o marketing a prodej, ale i o jiné obory a disciplíny. Je to takové učení za pochodu, není to o tom, že bych se musel zavřít na dva měsíce nad knihy a studovat. Snad zatím postačí nějaký manažerský kurs.“
Za své velké plus Chvátal považuje roční působení v představenstvu RadioMobilu. „To mi dalo takový všeobecný helikopterní přehled o tom, kam se firma ubírá.“ Připouští, že svůj marketingový „původ“ v EuroTelu pravděpodobně nezapře. „Nechci říci, že na šéfa marketingu budu více či méně pozorný, ale bude to mít těžší.“
Působení na Slovensku bere jakou dobrou šanci a příležitost, jak zhodnotit zkušenosti z českého trhu, který je prý v mnoha ohledech vyvinutější než slovenský. „Pro mne je to výzva, jak se poučit z toho pozitivního, co bylo v Čechách, a naopak se zbytečně netrápit s tím, co nefunguje.“ Technické zázemí a schopnosti lidí v EuroTelu podle něj v sobě skrývají velký potenciál. „Technologicky je to firma na vysoké úrovni, srovnal bych to i s Českou republikou,“ dodává.
Boom na cestě.
I když je český trh mobilních komunikací na rozdíl od slovenského o kus dál, považuje Chvátal své nové teritorium za velice zajímavé a potenciálně velmi růstové. „Zatímco penetrace v Česku dosahuje sedmdesáti tří procent, na Slovensku je to jen kolem 47 procent. Rovněž šířka portfolia je rozdílná, slovenský zákazník může využívat méně služeb než třeba klienti Paegasu.“ Rozložení zákazníků mezi předplacené karty a tarifní uživatele je prý podobné jak v Česku, ale boom SMS zpráv podle Chvátala na Slovensko teprve dorazí.
Ceny za volání a esemeskování jsou u slovenských mobilních operátorů o něco nižší než v Česku. „Ne že by na tom Slováci byli o moc lépe, ale místní mobilní trh je nyní na nižší cenové úrovni než český.“ Jako příklad uvádí sekundovou tarifikaci od první vteřiny, zatímco klienti českých mobilních operátorů většinou platí celou první minutu a dál za každou vteřinu. „Cenový konkurenční boj je pro operátory takřka na hranici. Se sazbami se tam už nedá moc co vymýšlet a víme to my i náš konkurent,“ uzavírá.
Od majitelů EuroTelu dostal za úkol především smysluplně investovat do výstavby sítí i nových zákazníků a zbytečně nemrhat penězi. „Důležité také bude, abychom si udrželi svůj podíl ve firemní klientele a zároveň zvýšili podíl v té rezidenční,“ říká. Chvátal by si také přál, aby situace na slovenském trhu byla do určité míry vyrovnaná, co se týká rozložení sil dvou mobilních operátorů.
Husa s červeným
.
Do Bratislavy se Chvátal přestěhuje kompletně, ale pražský byt si zatím ponechá. „Díky tomu, že nemám rodinu, je celé stěhování výrazně ulehčené.“ Volného času prý měl málo už v Praze, takže nová funkce ho v tomto příliš nezaskočí. Za totálního workoholika se ale nepovažuje. „Nejsem ten typ, že bych myslel na něco jiného než na práci, to člověka postupem času výrazně omezí.“
Pokud si nějaký čas najde, rád si zahraje golf a tenis, v zimě lyžuje a jezdí na snowboardu. Největší vášní je ale cestování, byl na všech kontinentech. „Nejvíce se mi líbilo v Chile a na Novém Zélandu.“ Z těchto zemí také pochází jeho nejoblíbenější odrůdy červeného vína. „Nejsem moc vybíravý, ale poslední dobou málo jím červené maso a dávám přednost spíše rybám a drůbeži. Ale těším se na husiace hody, místní kulinářský zážitek. Ty si ujít nenechám.“