Cítí-li klient odpovídající péči, nemá důvod se po konci nájemní smlouvy stěhovat jinam, říká country manager IMMOFINANZ Karel Bor
Zájem o komerční reality v Česku vloni nebývale vzrostl. Přispívají k tomu i rakouští developeři a jedním z nejvýznamnějších je skupina IMMOFINANZ, která ve střední a východní Evropě spravuje čtyři stovky objektů v hodnotě 6,2 miliardy eur. „Přímo v Česku vlastníme řadu nemovitostí o celkové ploše 180 tisíc metrů čtverečních, soustřeďujeme se hlavně na kancelářské prostory,“ vysvětluje Karel Bor, country manager IMMOFINANZ pro Českou republiku, s tím, že kromě kancelářských budov má společnost ve svém tuzemském portfoliu i dvě obchodní centra a síť regionálních nákupních parků pod značkou STOP. SHOP.
Atraktivní Nové Město
Vloni se tuzemské portfolio IMMOFINANZ rozrostlo o tři nové projekty v centru Prahy. Jedná se o objekty v ulicích Jungmannova, Na Příkopě a Jindřišská s rozlohou nabízené kancelářské plochy 18 tisíc metrů čtverečních. „Jde o butikové objekty špičkové kvality, kde se nám dobře podařilo skloubit hodnotnou historickou architekturu s novostavbou a moderními technologiemi,“ popisuje Bor a dodává, že IMMOFINANZ dokázal pro tyto objekty rychle najít nájemce. „V projektu Jindřišská 16 jsme například přivítali auditorskou společnost Grant Thorton, poskytovatele služeb v oblasti náboru zaměstnanců CPL Jobs a advokátní kancelář Schönherr. Kanceláře Jungmannova 15 přilákaly aerolinky Korean Air a zprostředkovatele práce, společnost Randstad. V domě Na Příkopě 14 zase vznikne pod značkou Hamleys největší hračkářství v kontinentální Evropě,“ pochvaluje si Bor a doplňuje, že například objekt Jindřišská 16 je rok po otevření ze tří čtvrtin pronajat.
Odpovídající péče
Jednou z příčin, proč byl IMMOFINANZ vloni úspěšný v lákání nových nájemců, je rozšíření českého týmu o další obchodníky i techniky. „Díky tomu jsme začali aktivněji nabízet naše projekty a také se nám podařilo zlepšit vztahy se stávajícími klienty. Cítí-li klient odpovídající péči, nemá důvod se po konci nájemní smlouvy stěhovat jinam. I proto máme klienty, kteří jsou u nás 15 let,“ vysvětluje Bor.
IMMOFINANZ se přitom vloni dařilo i u kancelářských objektů ležících mimo centrum Prahy. Dobrým příkladem je budova Prague Office Park v pražských Stodůlkách.
„Přestože jde o objekt dále od metra, tak zde aktuální obsazenost přesahuje 80 procent a roste. Podařilo se nám sem přitáhnout obchodní firmy, pro které je zajímavé dobré napojení na silniční síť,“ říká Bor. Dalším úspěšným loňským obchodem IMMOFINANZ bylo prodloužení smlouvy s telekomunikačním operátorem O2, kterému IMMOFINANZ v objektu BB Centrum Gamma pronajímá přibližně 30 tisíc metrů čtverečních.
Poskytovatel služeb
Za posledními úspěchy IMMOFINANZ v Česku nestojí jen rozšíření českého týmu, ale i změna filozofie. „Měníme se z klasického pronajímatele na poskytovatele služeb. Dnes si firmy nepronajímají kanceláře, ale určité pracovní prostředí,“ říká Bor a doplňuje, že IMMOFINANZ samozřejmě neupouští od standardních povinností pronajímatele budovy, ale poskytuje i řadu dodatečných benefitů. „Především se snažíme do každého objektu dostat nějaké občerstvení či restauraci, aby se zaměstnanci našich klientů měli možnost najíst přímo v budově. A dle skladby nájemců poskytujeme i další služby,“ říká Bor s tím, že dnes IMMOFINANZ v nových objektech standardně nabízí parkování pro kola, sprchy či šatny.
Zaměřeno na pracovní prostředí Případné další benefity závisejí na poloze objektu. „U budov v centru města lákání některých služeb nemá smysl, ale u projektů na okraji Prahy nebo Brna je velmi zajímavé dostat do objektu například čistírnu, kadeřnictví či prodejnu tisku,“ popisuje Bor. Důležitost kvality pracovního místa vnímají i samotní nájemci. „Firmy často analyzují, co jejich zaměstnancům vyhovuje, a tomu pak přizpůsobují pracovní prostředí. Objevují se tak kanceláře s velkou kuchyní, odpočinkovou a relaxační zónou či hernou. Zde lidé pokračují v práci, ale v jiném prostředí. Vznikají i jakési,telefonní budky‘ pro soukromé hovory,“ objasňuje Bor a dodává, že v tomto duchu bude IMMOFINANZ rekonstruovat své pražské objekty Pankrác House a Vinice. „Zde potlačíme funkci recepce, přes kterou projde maximálně pět procent lidí navštěvujících objekt. Místo recepce vznikne kavárna s Wi-Fi, zásuvkami a obsluhou nabízející základní občerstvení. Navíc, když to půjde, rádi v objektu vytvoříme střešní terasu či zahradu před vchodem,“ říká Bor a dodává, že právě kvalita pracovního prostředí je velmi důležitá při lákání talentovaných zaměstnanců. „I proto připravujeme v našich stávajících objektech průzkumy, o jaké služby by byl zájem, a ty zde pak vybudujeme. Nová generace zaměstnanců je totiž náročnější a kvalita pracovního prostředí bude rozhodující. Současní mladí lidé nechtějí jen chodit do práce, chtějí se bavit a práci si užívat,“ uzavírá Bor.
Měníme se z klasického pronajímatele na poskytovatele služeb. Dnes si firmy nepronajímají kanceláře, ale určité pracovní prostředí.