Skoro každý HR manažer si dnes láme hlavu s tím, jak získat do týmu posily a udržet stávající pracanty. Jednou z možností, kterou v současnosti personalisté hodně testují, je „polidšťování“ šéfů týmů prostřednictvím různých kurzů, školení a teambuildingů. Tou druhou jsou benefity.
Zavírám oči a nechávám se vést černovlasou manažerkou z technologické firmy, která pracuje pro e-shopy. Místo opatrného našlapování mě energicky čapne a protančí se mnou i přes počáteční protesty sálkem Werichovy vily. Po dvou minutách střídáme a oči zavírá ona. Snažím se jí to oplatit a zkouším otočky. Kupodivu „to dáváme“ i mezi trámy bez boule. Následuje střídačka a nemastně neslaně proplouvám s paní z banky. V igelitovém pytlíku pak hledám papírek s charakteristikou „voda“. Černovláska dostala „oheň“, jak jinak. Ne, nejde o žádnou ulítlou seznamku pro lesbičky. Na vlastní údy zakouším, co obnáší kurz ztělesněného učení Vítězslava Rázka, vystudovaného psychologa, který získal před dvěma roky druhé místo na mistrovství České republiky ve standardních tancích.
A pak to přijde. Účastníci jednoho z workshopů projektu Raze Motion sčítají lístky s jedním ze čtyř živlů – oheň, voda, vzduch, země, používané už od dob Řecka pro typologie lidí –, jež obdrželi od dalších tanečníků. Podle instrukcí Rázka pak nacvičujeme se sousedem jednu z krizových situací, které mohou nastat mezi podřízeným a nadřízeným. Snažíme se přitom co nejvíce zapojit charakteristiky živlu, kterého se nám dle úsudku tanečních partnerů nejvíce nedostává. To už není taková legrace jako tanec naslepo. Kromě zjištění, že mě ostatní vnímají jinak než já sebe samu, dostávám zpětnou vazbu, že jako šéfka nejsem dostatečně empatická.
TOP 10 nejžádanějších benefitů |
---|
13. plat, 14. plat, pravidelné bonusy |
Příspěvek na bydlení |
Služební vůz i k soukromým účelům |
Home office – práce z domova |
Placená krátkodobá nemoc, sick days |
Placená dovolená nad rámec zákona |
Příspěvek na dopravu |
Osobní kouč |
Jazykové vzdělávání |
Pružná pracovní doba |
Zdroj: Grafton Recruitment
Skoro každý HR manažer si dnes láme hlavu s tím, jak získat do týmu posily a udržet stávající pracanty. Přeplatit nedostatkové profese je nad síly firem, musejí proto pracovat s veličinami, jako je spokojenost, smysluplnost, pocit uznání a pohoda na pracovišti. Zdaleka přitom nejde jen o známé firmy – ajťáky. I „nedostatkový“ dělník lehce změní práci ve chvíli, kdy má pocit, že se k němu nechová jeho šéf slušně a s respektem.
Ta čísla nevypadají v době rekordní nezaměstnanosti a deficitu 200 tisíc zaměstnanců pro personalisty vůbec hezky. Téměř 40 procent všech zaměstnanců v českých firmách je nyní silně frustrovaných a demotivovaných a 45 procent lidí chce do půl roku změnit zaměstnání. Jednou z možností, kterou v současnosti personalisté hodně testují, je „polidšťování“ šéfů týmů prostřednictvím různých kurzů, školení a teambuildingů. Druhou cestou jsou benefity. Tou třetí – zvedání platů – se firmám zatím moc jít nechce. A v některých profesích by ani to nepomohlo.
Rozmazluj mě…
„Dnes jsem se přejedl steaky, dal jsem si maso ráno, k obědu a trochu i odpoledne,“ postěžoval si nedávno známý z Avastu, můžeme mu říkat například Sebastian. Spravilo to pár panáků po práci. Povzdechnutí zní možná banálně, ale skrývá se za ním jeden nadstandardní firemní benefit – čerstvé jídlo pro zaměstnance po celý den zdarma. Avast už zdaleka není jedinou firmou, která si své pracanty takto hýčká, stále však patří mezi ty nejvíc „rozmazlovací firmy“. Fitnesscentra, divadla, kino, koncerty, kulečník, ping-pong, videohry, čítárna, houpací sítě, to všechno dává k platu. V pražské centrále jsou k dispozici i masáže, nahrávací studio, vítaní jsou pejsci i děti, pro které tam zřídili koutek s hlídáním.
„Naše benefity se v čase vyvíjejí a liší se i podle zemí. V České republice jsme zvolili přístup označovaný jako kafeterie, který umožňuje čerpat výhody podle preferencí,“ vysvětluje HR manažerka Avastu Petra Vahalová. Zmíněný Sebastian si tak z benefitů koupil brýle, protože ty první ztratil. Ani ho moc nemrzelo, když je záhy našel.
Personalisté se snaží prostřednictvím workshopů a teambuildingů naučit šéfy týmu, jak se chovat k podřízeným, aby neodcházeli za lepším. Jde to i prostřednictvím tance.
Kafeterie aneb univerzální nástroj na čerpání benefitů je nový pojem, který u HR manažerů už zdomácněl. Jako jeden z benefitů ji nabízí i Hello Bank, která spadá pod skupinu BNP Paribas. „Zároveň nabízíme šest týdnů dovolené, flexipassy, penzijní připojištění či stokorunové stravenky,“ vyjmenovává další z více než desítky firemních benefitů personalista Hello Bank Rudolf Špachta.
Mnohdy ale ani to nestačí, aby potenciálního kandidáta nalákal. Na co nakonec nejvíc slyší, je příležitost být „u toho“ – BNP Paribas Personal Finance rozjíždí novou internetovou banku. A ani Sebastian nakonec na těch steacích a brýlích nijak zvlášť nebazíruje. Nabídky od konkurence odmítá proto, že má možnost pracovat se špičkovými technologiemi a v práci mu dopřávají celkově velkou volnost.
Zaměstnanci na pochodu
Z průzkumů personálních agentur vyplývá, že plat je stále suverénně nejvýznamnější faktor pro změnu zaměstnání. A to přestože 53 procent respondentů uvedlo, že se jim v uplynulém roce zvedla mzda. Výplata ale zdaleka není tím jediným, co rozhoduje. Za nejvíce demotivující faktor v práci dotazovaní označili kolegy, vedení společnosti a až na třetím místě nízkou mzdu. Často uváděli i další důvody pro změnu. Nejčastěji zmiňovali touhu po kariérním posunu nebo skutečnost, že je práce nenaplňuje a nevidí v ní smysl. Se vzrůstajícím profesním kreditem roste důležitost veličin, které se penězi prostě vyjádřit nedají. Speciálně generace Y, tedy lidé narození po roce 1980, si z výplatní pásky nesedne na zadek. A nakonec i ti dělníci moc dobře vědí, co jim nabízejí za rohem.
„Přes 80 procent lidí by bylo ochotno změnit práci kvůli vyšší mzdě, pro většinu ze současných zaměstnanců by však přidání muselo být výrazné – alespoň o 20 až 30 procent. Platí přitom, že čím vyšší mzdu nyní člověk má, tím výrazněji by musel nový zaměstnavatel přidat, aby jej k přestupu motivoval,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která má pod sebou například portály Jobs.cz nebo Práce.cz. V Americe mají spočítáno, že nad 160 tisíc dolarů ročně už peníze nehrají roli, nad 70 tisíc dolarů jen marginální. „Například lidé z IT se u pohovoru zajímají hlavně o konkrétní náplň práce, projekt, technologie a tým, se kterým by pracovali,“ má zkušenost Špachta.
Jedním z firemních benefitů může být i pracovní prostředí. Trendem je neformálnost. Skanska Property staví na střeše kancelářské budovy běžeckou dráhu pro zaměstnance.
Hned po penězích je pro zaměstnance důležitá flexibilita a autonomie v zaměstnání. Pro 31 procent lidí je to právě flexibilita, kterou hledají. Jde například o možnost využívat alespoň občas home office nebo jinak pracovat na dálku a také o možnost alespoň do určité míry rozhodovat, co, kdy a jakým způsobem budu v rámci své role dělat. Pro část lidí, typicky s vyšším vzděláním a příjmy, je to již nyní nejdůležitější faktor spojený s prací.
Dalším „bonusem“, který je velmi důležitý v profesích vyžadujících vyšší kvalifikaci (zejména technického směru), je firemní vzdělávání a profesní rozvoj skrze práci. Pro jednu čtvrtinu lidí je rozvoj znalostí, dovedností a schopností extrémně silným motivem. U lidí do 35 let je možnost profesního růstu druhým nejsilnějším tahákem.
„Modré límečky“ naopak slyší na všechno, co se dá přepočítat na peníze. „Lidé mi utíkají do Škodovky,“ postěžoval si ředitel masokombinátu. „Prý tam dostanou náborový příspěvek, 13. a 14. plat, pět týdnů dovolené, svoz, bezúročnou půjčku až půl milionu korun, penzijní připojištění, pronájem vozu… Copak jim to já můžu dát?“ chytá se za hlavu. Ano, to a dalších asi sedm benefitů včetně poukázky na rekreaci nebo levné ubytování inzeruje Škodovka ve svém závodě v Kvasinách. Firmy se už přetahují i o kandidáty na pozice, kde není potřebná vůbec žádná kvalifikace.
Neomezená dovolená a jiné taškařice
Mezi nejčastější benefity, které firmy nabízejí, patří podle agentury Touchdown Flexi Pass, povinná zdravotní péče, očkování, vzdělávání související s pozicí, příspěvek na penzijní připojištění, doplatek mzdy při dlouhodobé nemoci (obvykle pro manažery), jeden týden dovolené navíc, služební vůz i pro soukromé účely, sick days nebo možnost půjčit si auto na dovolenou.
Stále častěji ovšem firmy sázejí na retro z dob socialismu, jako je například příspěvek na rekreaci, náborový příspěvek nebo firemní ubytování. Náborovým příspěvkem si nezřídka vypomáhá i veřejná sféra. Rekordmanem je zdá se pražská městská policie – ta inzeruje sto tisíc korun. Výjimkou už není ani služební byt. Například Strojírna Oslavany disponuje pro tyto účely 137 byty.
Možnost zdřímnout si po obědě ve spacím boxu nebo si třeba orazit hraním kulečníku či šachů může podpořit kreativitu zaměstnance. Firmy to zaměstnancům rády dopřejí.
Jak by naopak mohly vypadat benefity budoucnosti, možná napovědí ty, které se dnes jeví jako trochu bizarní. Když už pět týdnů dovolené nikoho příliš neohromí – na serveru Jobs.cz je pět a víc týdnů dovolené součástí 40 procent nabídek – co zkusit dovolenou neomezenou? Tento koncept už pár let testují firmy v Americe. Lidé si mohou vzít volno, kdykoli a na jak dlouho chtějí. Samozřejmě za předpokladu, že stihnou odevzdat veškerou práci. Někteří zaměstnanci celý rok pracují „normálně“ a pak vyrazí na šest neděl do Asie. Jiní se řídí heslem, že „pátek je malá sobota“, a trvale pracují jen čtyři dny v týdnu. „Lidé, kteří mají v práci takovou svobodu a cítí ze strany vedení i kolegů velkou důvěru, obvykle firmám přinášejí výrazně více než ti, kteří musejí vždy jen ‚držet hubu a krok‘,“ podotýká Dombrovský.
U nás už novinku testuje například pojišťovna Direct nebo IT firma Artin. Jiné společnosti umožňují věnovat část pracovní doby svým projektům a nápadům. Od pondělí do čtvrtka děláte na zadaných projektech pro klienty. V pátek se můžete soustředit už jen na to, co vás baví, zajímá nebo co se chcete zrovna naučit. To dostanete hlavně u různých IT a technologických firem. Mimo jiné třeba v Googlu nebo 3M. Lidé díky tomu mohou trochu vypnout nebo sledovat novinky v oboru, na což v běžném denním zápřahu nemusí být vždy čas.
Benefitem ale může být i samotná kancelář nebo rovnou celá budova. „Z našich jednání s představiteli firem jednoznačně vyplývá snaha vytvářet méně formální pracovní prostředí. Ke každému projektu připojíme proto něco navíc: například na Visionary v Praze 7 běžeckou dráhu na střeše budovy, v Praga Studios v Praze 8 je to atrium pro umělecká představení, v Port 7 počítáme s marinou a zasedačkami přímo na vodě,“ říká Alexandra Tomaskova, leasing director z firmy Skanska Property Czech Republic.
Nemusí jít ale jen o „manažerolapky“, s netradičním nápadem přišla například firma Dámejídlo. Ta láká kurýry z řad studentů na to, že služební skútr budou moci používat i pro vlastní potřebu. Lidl zavedl od minulého roku povinnou „tykačku“ mezi všemi zaměstnanci a prý se mu neformální atmosféra osvědčila. Letiště Praha zase zaměstnává na full time dva maséry.
Nejen samá pozitiva
Zdá se, že pnutí na pracovním trhu by mohlo také vyřešit jeden velký domácí nešvar. Firmy dosud nebyly ochotné nabízet zkrácené úvazky – v Evropské unii jich je 19 procent, u nás jen necelých šest – což snižovalo šance žen vracet se po rodičovské dovolené do práce. To se teď mění. Některé firmy vypracovávají programy, jak je dostat zpět. Kromě kratších úvazků zřizují firemní školky, snaží se udržet kontakt s rodiči i během jejich rodičovské dovolené a k dřívějšímu nástupu je motivují finančním bonusem. Kratší pracovní dobu nabízejí už i podniky z výrobní nebo maloobchodní sféry, třeba zmiňovaný Lidl. Jiné dokonce šijí práci na míru pro seniory a ženy na mateřské. Například Dámejídlo poptává i tříhodinové směny.
Jenomže nedostatek zaměstnanců přinesl firmám rovněž velký problém. Řada z nich není ochotná nabízet lepší podmínky plošně a pak se stává, že „starý“ zaměstnanec je na tom o dost hůř než nováček. „Skoro každá firma dnes téma odměňování intenzivně řeší, ale často také hřeší. Jen 20 procent inzerátů uvádí mzdu a mnohdy je důvodem právě to, aby se ve firmě ti stávající nedozvěděli o zvýšení,“ říká Dombrovský.
Pepa je tu pro tebe
Jednou z aktuálních velkých slabin firem je podle Rudolfa Špachty to, že si zaměstnavatelé přestávají zaměstnanců všímat potom, co je přijmou do svých řad. „A oni pak odcházejí. Třeba kvůli tomu, že je v kuchyňce špatné kafe,“ říká s nadsázkou Špachta. U nich ve firmě – nejen u nich – to řeší institut takzvaného mentora. Každý nový zaměstnanec dostane přiděleného pracovníka, můžeme mu říkat třeba Pepa. Pepa nováčka zaučí, ale také si s ním povídá, pozve ho v pracovní době na kafe nebo na pivo, zjistí, co má rád, anebo co mu naopak v nové práci vadí.
Vývoj na trhu práce ovšem mění nejen uvažování firem a samotné benefity, ale i jejich nosiče. Papírové stravenky a poukázky na služby a zboží nahrazují plastové kartičky. Společnost Sodexo poslala v květnu na český trh kartu, která v sobě spojuje elektronickou stravenku a kartu na volnočasové aktivity. Multi Pass Card vypadá a funguje podobně jako klasická platební karta, účty na stravování a volný čas jsou oddělené, jde tedy reálně o dvě karty v jedné. Podobným novým nosičem je karta Benefitka, za kterou stojí společnost Mastercard.
Všichni ji chtějí, ale není pro každého. Kdo má na to pracovat z domova?
Klasice asi brzy odzvoní i v náboru zaměstnanců. Firmy se přesouvají čím dál častěji na sociální sítě. „Klíčové jsou pro nás naše stránky a komunikační kanály, jako jsou například Facebook nebo LinkedIn,“ sdělila za společnost FlixBus Martina Čmielová. Čím dál častěji sociální sítě využívají při hledání nových zaměstnanců i společnosti jako ČEZ nebo Lidl. A stále oblíbenější je napříč obory tzv. referenční systém. Zaměstnanec, který přivede nového pracovníka, dostane finanční bonus. Využívá ho Avast, ČEZ nebo třeba Letiště Praha. Tam prostřednictvím akce Najdi si svého kolegu „akvírují“ už každého desátého zaměstnance, za což vyplácejí odměnu pět tisíc korun.
Klíčová otázka ale nadále zní: Jak si udržet nového zaměstnance a nepřijít o ty staré? Rada zasloužilých personalistů je prostá: Chovejte se k nim jako k lidským zdrojům – v uvedeném pořadí. Člověk není drahý robot. A jedna z oblíbených amerických pouček říká, že šťastný zaměstnanec je o 12 procent produktivnější.
Přečtěte si také: