Menu Zavřít

Digitalizace a moderní technologie. Indie se mění, říká David Minol z Home Creditu

26. 5. 2018
Autor: Hynek Glos

V Indii můžete zcela běžně identifikovat člověka otiskem prstu či přečtením sítnice, tvrdí šéf filipínského a indického Home Creditu David Minol.

Když začínal v čínském Home Creditu, stal se zaměstnancem číslo 13. Pro někoho nešťastné číslo, ale Davidu Minolovi nastartovalo slibnou mezinárodní kariéru. „V počátcích jsme potřebovali hlavně pochopit čínskou mentalitu a jejich způsob uvažování. U mladých Číňanů je vztah ke spoření a půjčkám úplně jiný, než u starší generace,“ říká o začátcích v Asii Minol.

Dnes máte na starost mimo jiné Indii. Jak je tam Home Credit velký?

Předně je třeba říct, že do Indie jsme přišli nejpozději. Nejprve jsme s Home Creditem vstoupili do Číny a Vietnamu a teprve ve druhé vlně do dalších zemí, jako jsou Filipíny, Indonésie a Indie. V Indii máme za rok 2017 rozpůjčováno zhruba půl miliardy eur (12,5 miliardy korun), v Číně to pak za loňský rok bylo 1,3 miliardy eur. Protože je však Asie strašně rostoucím byznysem, takže myšlenka dividendy je pořád ještě hudba budoucnosti.

Kdo vlastně vymyslel vstup Home Creditu do Číny?

Akcionář Petr Kellner někdy kolem roku 2008 až 2010 přišel s vizí změnit strategii skupiny PPF a nezajímat se o příležitosti pod 100 milionů eur, protože jakákoli menší investice vyžaduje stejné nasazení managementu. V té době jsme svůj největší splátkový byznys měli v Rusku a už taky první zkušenost s Vietnamem (od roku 2009), a to vůbec není malý trh, je desetkrát větší než Česko. Když přišel plán byznys diverzifikovat do Asie a nalézt příležitost na velkých rychle rostoucích trzích, byla Čína jasná volba.

Skupina PPF otevřela v Číně kancelář už v roce 2004, tři roky jsme dělali marketingové výzkumy, a v roce 2007 jsme spustili první pobočku.

Vy jste v Číně působil od začátku?

Já jsem přišel do Číny v roce 2006 jako zaměstnanec číslo třináct. Čína byla naše první asijská země (když nepočítám Kazachstán). Snažili jsme se na ni dívat opatrně a ujistit se, že budeme schopni naše risk management modely aplikovat na lokální prostředí. Když se podíváte na další asijské země, otevírání už probíhalo mnohem rychleji.

Potřebovali jsme hlavně pochopit čínskou mentalitu a jejich způsob uvažování. U mladých Číňanů je vztah ke spoření a půjčkám úplně jiný než u starší generace. Zkoumali jsme, jak funguje vnitřní a vnější kruh rodiny.


Ve stopách Kellnera: do asijského dobrodružství se pouští další firmy

 ilustrační foto


Pojďme ale k tomu, co je aktuální. Po Číně jste řídil Home Credit na Filipínách a nyní v Indii. Jaký je indický trh?

Neexistuje něco jako jednotná Asie. Indie jsou národy v sobě. Musíme ovládat čtrnáct místních jazyků, abychom byli schopni obsluhovat naše zákazníky. Ale když používáte angličtinu, dává vám stejně jako na Filipínách falešný pocit, že rozumíte, co lidé říkají, ale ne vždycky to je pravda. Úplně elementární je pochopit, co znamenají v jednotlivých kulturách slova „ano“ a „ne“. V Číně přitakávání neznamená „ano“, ale „já vám rozumím“. V Indii znamená ano „tak trošku ano“ a „trošku ne“. Na školách se už dnes v Indii angličtina povinně nevyučuje.

Když se podíváte na složení retailových obchodů, je Indie úplně jiná. Zatímco na Filipínách je všechno koncentrováno v obchodních centrech, v Číně je to mix, a v Indii jsou pořád stále silné rodinné obchody, které mají velikost naší večerky. Prodává se tam vše od elektroniky po nábytek.

Úvěry se v Indii prodávají ve večerkách, nikoli digitálně?

Jestli můžeme dnes něco považovat za obrovskou změnu, pak je to v Indii digitalizace a přechod na moderní technologie, které tam postupují neskutečně rychle. Dnes mají největší databázi lidí, protože jejich občanky se vydávají na základě skenu lidské sítnice. Zcela běžně funguje to, že na otisk prstu či přečtení sítnice můžete identifikovat člověka.

Když se podíváte na celý trh, tak mobilních telefonů, na něž půjčujeme zdaleka nejvíc, se dvacet procent prodá online. Největší hráč na tamním trhu, čínské Xiaomi, prodá dokonce většinu mobilů online. A pokud se podíváte na úvěry, posouvá se to od tradičních půjček, kdy proces trval tři až pět dní, k modernějším, kdy to trvá 15 až 20 minut, a v současnosti pracujeme na tom, abychom půjčky poskytovali instantně a online.

Plnou online půjčku máme už dnes v pilotním režimu spuštěnou. Proces je dnes extrémně rychlý, tabletem naskenujeme sítnici klienta, zkontrolujeme si tím, zda je to skutečně on, a během několika málo minut odchází s půjčkou.

Čtěte také:

Home Credit loni zvýšil zisk o pětinu. Dařilo se mu na východě

Kellner věří Culture Tripu. PPF masivně investuje do londýnského startupu

FIN25

Kellnerova PPF dál nakupuje. Získala 29,4 procenta v ČD - Telematika

 ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?