Co včera fungovalo, může být zítra zastaralé. I manažeři potřebují čas od času své zvyklosti inovovat. Jak na to, radil nedávno v Praze představitelům evropských organizací na podporu obchodu profesor Michael Mol.
Michaela Mola pozvala do Prahy agentura na podporu exportu CzechTrade.
Autor: Matin Siebert
Pro dlouhodobý rozvoj firmy a její budoucnost je potřeba nejen inovovat výrobky a proces samotné výroby. Inovovat se musí i systém a filozofie řízení a obchodu. Co znamená taková manažerská inovace, vysvětlil na konferenci evropských organizací na podporu obchodu (ETPO), kterou zorganizovala agentura CzechTrade, profesor Warwick Business School Michael Mol.
Pro lepší představu, co to taková manažerská inovace v praxi je, stačí zapátrat v minulosti. Snad prvním klasickým příkladem je zavedení první pohyblivé montážní linky v americkém závodu Ford počátkem minulého století. Zhruba v téže době vzniká ve společnosti GE také první laboratoř obchodního výzkumu na světě a ve dvacátých letech přichází General Motors s novátorskou myšlenkou rozdělení gigantické firmy na jednotlivé divize. V padesátých letech zavádí Toyota systém totálního řízení kvality a o dvacet let později začíná VISA zakládat průmyslová konsorcia. Plno možností také přinesl rozvoj internetu – od obchodování se zbožím až třeba po elektronické aukce.
Správná inovace je pokaždé premiéra
„Každá organizace je trochu jiná, takže co je inovací v jedné společnosti, je zaběhlou praxí v druhé. Kdybych měl mluvit za CzechTrade a obecně za celou českou ekonomickou diplomacii, tak je třeba důsledně zavádět měření výkonnosti, kontrolu výstupů,“ říká Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade. Zároveň připomíná, že takovou kontrolu nemohou dělat sami úředníci, ale klienti agentury – tedy vývozci.
„S trochou nadsázky je možné říct, že základem takových inovací je změna DNA manažerů firmy,“ tvrdí Mol. Řada postupů totiž vznikla právě v první polovině dvacátého století a dnes jsou překonány. „Například – co má větší váhu? Jak moc zaměstnanci poslouchají své manažery, nebo zda přinášejí na pracoviště svoji kreativitu,“ ptá se špičkových manažerů ETPO profesor.
Správná inovativně řízená firma totiž podporuje své pracovníky v uplatňování vlastních nápadů a přemýšlení, jak zlepšit finanční výkonnost, jak přitáhnout talentované pracovníky, nebo přinášet lepší návrhy pro zákazníky.
Jsou ale i další možnosti, jak se nechat inspirovat. Profesor Mol navrhuje použít „vnitřní agenty“ pro změny. Jsou to lidé, kteří mají zkušenost z jiných firem nebo oborů, někdy stačí projít školením mimo mateřskou organizaci. Pracují potom sami nebo v malých skupinách a pokoušejí se dívat na chod podniku novýma očima. Důležité je oprostit se předem od zažitého argumentu: Fungovalo to tak dvacet let, bude to tak fungovat i dál.
Slabiny jasně odhalila hospodářská krize
Jenže ono to tak fungovat dál také nemusí. Světová krize to jasně ukázala. Do otevřené české ekonomiky nedorazila (jako do většiny jiných zemí) prvotně ve formě krize finanční. Domácí podnikatele zasáhla až ve chvíli útlumu světové poptávky po zboží. Exportně zaměřená ekonomika to rychle pocítila.
Navíc specifickým českým problémem přitom je v oblasti obchodu i výroby silné zaměření na automobilový průmysl.
V Česku je situace taková, že tři čtvrtiny exportu táhne zhruba 750 firem. „A jestliže Škoda, jedna firma, táhne vývoz z deseti procent, tak 65 procent vývozu připadá na 749 firem. A to jsou neoddiskutovatelní tahouni exportu do budoucna. Většinou to jsou firmy se zahraničním majitelem nebo participací, aby si udržely výkonnost,“ říká Jukl.