Transrapid
BERLÍN (Spiegel Online)– Odepisovaný projekt rychlodráhy Transrapid, který měl v roce 2004 spojit Hamburk s Berlínem a o devět let později pokračovat přes Prahu a Vídeň do Budapešti (EURO 3/2000), nejspíš přece jen nezůstane pouze na papíře. Nestane se tak ovšem v Německu, nýbrž v Číně. Premiéra Ču Žung–ťiho, jehož země projevila o magnetické vznášedlo zájem při listopadové návštěvě kancléře Gerharda Schrödera v Pekingu (EURO 46/1999), přesvědčila v minulých dnech projížďka na zkušebním okruhu v dolnosaském Emslandu. „Myšlenka Transrapidu je dostatečně rozpracovaná, sdělil šéf čínského kabinetu agentuře DPA. Dodal nicméně, že na některých nedostatcích bude ještě nutno pracovat. Objem případného kontraktu by činil 40 miliard marek.
Supervozidlo, na jehož vývoji pracovalo osm let stejnojmenné konsorcium koncernů Siemens, DaimlerChrysler (Adtranz) a Thyssen–Krupp, by se mohlo rozjet v roce 2003 na dvaačtyřicetikilometrové trati ze šanghajského letiště do středu velkoměsta. „Šance jsou excelentní, uvedl pro Der Spiegel šéf Siemensu Heinrich von Pierer. Asijská velmoc má rovněž zájem o modernizaci více než tisíc kilometrů dlouhé železnice ze Šanghaje do hlavního města Pekingu.
Plán Transrapidu mezi Hamburkem a Berlínem ztroskotal letos na jaře na odmítavém postoji příštího provozovatele, Deutsche Bahn (EURO 7/2000), který ho označil za nehospodárný. Rozhodl i postoj spolkové vlády, která odmítla zvýšit dotaci nad slíbených 6,1 miliardy marek. Němečtí experti stále ještě zvažují náhradní úseky, na nichž by pohřbený rychlovlak ožil. Nejčastěji se hovoří o spojích z letišť v Mnichově a Berlíně-Schönfeldu do městských center. V Emslandu jezdí magnetické vozidlo na více než třicetikilometrovém okruhu ve tvaru ležaté osmičky od roku 1994.