Do vylidněného Potštejna přijíždíme krátce před polednem. Z pivovarského komínu stoupá pára, uřícený sládek Jakub Sychra pracuje naplno, vzduchem se vznáší těžká vůně vyvezeného horkého mláta. „Předlonijsme udělali 417 várek, loni jich bylo pět set,“ počítá Jiří Andrš, spolumajitel a zakladatel pivovaru Clock.
Clock má vůbec k vlakům blíž, než by se dalo čekat. Už dnes si například do Potštejna nechává po železnici vozit láhve.
A tahle vazba se na konci letošního jara ještě utuží. Clock totiž zprovozní svou druhou varnu ve staré fabrice u nádraží, kde bude mít i vlastní vlečku. „Chceme si tu po kolejích vozit i suroviny, třeba slad,“ tvrdí Andrš. „ Varna bude mít třicet hektolitrů,“ říká s tím, že v tomhle „horním Clocku“ se budou vařit piva, která se prodávají nejvíc. „Dolní Clock“ zůstane zaměřený na speciály.
I když Clock píše svou historii už od roku 2012, kdy Andrš se Sychrou začali podle svých receptur vařit doma, ve zrekonstruované budově bývalého zámeckého pivovaru rozjeli své podnikání naplno až před šesti lety. „Pětileté výročí bylo v červenci 2019, uvědomili jsme si to až zpětně,“ směje se Andrš. Hned od začátku se Clock proslavil nejen kvalitou, ale i divokými etiketami s barevnými roboty. Jak vysvětluje Jakub Sychra, jinak také milovník železnice, světlá desítka Hektor třeba našla inspiraci ve stejnojmenné dieselelektrické lokomotivě vyráběné v ČKD na přelomu 50. a 60. let.
Řemeslný pivovar Clock
Školní 2, Potštejn Sládek: Jakub Sychra
Přestože Clock cílí především na velká města, jakými jsou Praha či Brno, důležitý je pro něj i samotný Potštejn. „Jsme taky patrioti,“ vysvětluje Andrš v útulné hospůdce, kterou přes léto doplňuje velká terasa zaplněná až do posledního místa turisty a cyklisty. Andrš vzpomíná, že hned první den provozu v létě 2014 nastoupila půlka vesnice. Hodně místních prý nedá dopustit na zdejší desítku, další zase chtějí zkoušet nové věci. I tohle je Clock, který v Potštejně po sto letech obnovil pivovarskou tradici.