Petr Žaluda
Skupina Credit Suisse Life & Pensions by v České republice mohla aspirovat na vítěze soutěže o nejčastější změnu názvu a loga. Petr Žaluda, generální ředitel Credit Suisse Life & Pensions, od ledna 2006 společnosti Winterthur, tvrdí, že tentokrát je změna definitivní. Připravované IPO provede již pod sjednoceným názvem, spolu s novým jménem přijde Winterthur s novými produkty.
EURO: Nemohu začít jinak než se zeptat na bernardýna, který byl součástí vašeho loga. Prý jste se k němu již vracet neměli. Nejvyšší představitelé Winterthuru však na tiskové konferenci v Praze řekli, že bude. Jak to dopadlo? ŽALUDA: My jsme se k němu chtěli vrátit. Nový Winterthur má ovšem reprezentovat nějaké hodnoty a centrála rozhodla, že značka se s bernardýnem kombinovat nebude. Generální ředitel celého Winterthuru Leonhard Fischer se však ptal, proč jsme ho opět nevyužili, když jsme s ním slavili úspěch. To byl silný impulz. Na setkání s nejvyšším vedením jsme se nakonec shodli na tom, že by byla škoda tento symbol nepoužít. Geneze toho, jak jsme se dostali ke jménu Credit Suisse, je vůbec složitá. Credit Suisse koupila Winterthur a uvažovala, co s ním. Rozhodla, že budeme dělat kompletní bankopojištění, jako například KBC, a že začneme východní Evropou. Vytvořila se divize Winterthur Life & Pensions. Řeklo se, že východní Evropa je nejjednodušší, protože měnit jméno ve Švýcarsku nebo v Německu je komplikované. Přejmenovali jsme se na Credit Suisse Life & Pensions a tím to skončilo. Nyní se vracíme k názvu Winterthur, aby naše značka v Evropě byla opět jednotná. Jedním z důvodů je i příprava na primární emisi akcií Winterthur Group.
EURO: Kdy oficiálně změníte jméno? ŽALUDA: Oznámili jsme to 1. září, protože například v Polsku trvá právní změna jména dlouho, dojde k ní tedy v lednu. V lednu začne kampaň, bude trvat celé jaro. Letos jsme nedali mnoho peněz do marketingu, příští rok si to vynahradíme. Zaplavíme republiku bernardýny.
EURO: Když začíná nová éra Wintherturu v Čechách, rozšíříte i nabídku produktů? ŽALUDA: Chceme se zaměřit na investiční pojištění a fondy. Zvažujeme akvizice v podstatě všeho. Byli jsme v tendru na Hornický penzijní fond, kdyby se naskytla šance koupit nějakou pojišťovnu, máme zájem…Všechno se zkoumá, ale je to také otázka ceny.
EURO: Jaké budou konkrétní novinky? ŽALUDA: Začneme prodávat i fondy, zatím máme pouze investiční pojištění. Jsou to fondy ze skupiny, hodně jich je lokálních. Investujeme do lokálních obligací, místních akcií, kterým se daří. Je škoda chodit do Japonska, když trh v Čechách roste. Pravdou ovšem zůstává, že je třeba posílit tuzemskou burzu. My potřebujeme, aby tam přibývaly tituly a firmy z burzy neodcházely. Aby vydávaly střední firmy akcie, obligace, protože o to mají zájem naši klienti.
EURO: Znervózní tahanice kolem Unipetrolu konzervativní instituci, spravující desítky miliard, do té míry, že do tohoto cenného papíru neinvestuje? ŽALUDA: To záleží případ od případu. My jsme Unipetrol nakoupili někde okolo sta korun, takže jsme v pohodě. Nepanikařili jsme.
EURO: Česká pojišťovna tvrdí, že její penzijní fond je největším na trhu. Je to pro vás důvod, proč se zajímat o další akvizice? ŽALUDA: Pojišťovna vykazuje o zhruba 150 až 200 tisíc klientů více. Podíváte-li se na stav aktiv, tak je pořád stejný rozdíl. Jak je to možné? Buď máme mnohem lepší klienty, kteří platí mnohem více, nebo řada těch klientů pojišťovny není aktivních.
EURO: Ministerstvo financí se po bankách pustilo i do pojišťoven. Vadí jim spousta věcí. Například že investiční pojištění není podobně regulované jako fondy. ŽALUDA: Ať to udělají. Oni říkají, že si tam dáváme vyšší poplatky. Neprodáváte ale pouze fondy, vždycky je tam jistá riziková část. Výnosy podílových fondů jsou osvobozené od daní. My ne. Náš klient výnosy zdaní. Klíčová je distribuce. Všechny pojistné produkty se prodávají aktivně. To znamená, lidé si je nechodí kupovat, ale jsou jim nabízeny. Určitě bychom přivítali regulaci v oblasti poplatků za zprostředkování. Podívejte se na tento problém i z jiné roviny. Zákon říká, že musíte mít pojištěné auto. Proč? Abyste kryli nějaké škody. Přitom je to kus plechu. Proč ale nemáte pojištěný život? Každá rodina by měla být pojištěná.
EURO: Není to proto, že autem můžu někomu způsobit škodu. ŽALUDA: Máte pojištěné auto a nemáte pojištěné to, co je nejdražší. Máte rodinu s dětmi a živíte ji. Existuje řada eventualit, jak přijít o práci. Vyhodí vás, zraníte se, zemřete. A nejste pojištěný. Neříkám, že musíte mít investiční pojištění, nebo spořit miliony. Mnozí nemají ani obyčejnou pojistku na úraz, nebo na smrt. Tyhle pojistky přitom stojí pět tisíc korun ročně. To je relativně nízká částka v porovnání s tím, co ti lidé vydělávají, a v porovnání s tím, co riskují.