Menu Zavřít

Zapomeňte na Stockholm

1. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Praha je pro podnikatele třináctým nejoblíbenějším místem v Evropě

Na otázku, kam je nejlepší umístit v Evropě svůj byznys, odpovídají podnikatelé již poněkolikáté v řadě stejně: do Londýna. Pokud se ale někdo rozhodne pro Prahu, ani tato volba nebude špatná. Česká metropole totiž posílila oproti loňskému roku své postavení ve světě obchodu o čtyři příčky a stala se třináctým nejoblíbenějším místem v Evropě pro umístění podnikatelských aktivit. Vyplývá to ze studie, kterou každoročně vypracovává mezinárodní společnost Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B) zabývající se poradenstvím v oboru nemovitostí.

Kanceláře, infrastruktura a unie.

„Praha se zlepšuje ve všech sledovaných kritériích. Dnes ji zná více obchodníků než například Stockholm. Její popularita roste díky cenám za kancelářské prostory a jazykové vybavenosti pracovní síly,“ říká Jonathan Hallett, partner a výkonný ředitel Cushman & Wakefield Healey & Baker v Česku. Česká metropole má prý potenciál dalšího růstu. „Dosavadní vývoj napovídá, že by si o jednu až dvě příčky v příštím roce mohla polepšit,“ domnívá se Martin Skalický, associate partner C&W/H&B.
V Praze si lze nyní najmout kancelář evropského standardu za čtrnáct eur za čtvereční metr měsíčně. To je přibližně o čtyři eura lacinější než před rokem. Realitní experti neočekávají, že by se nájemné v následujících letech prudce zvedlo. Důležitou roli v rostoucím zájmu o Prahu hraje také kvalitní infrastruktura a poloha Česka ve středu Evropy. Analytici jsou však přesvědčeni, že Prahu posunul v hodnocení měst i letošní vstup Česka do Evropské unie. Jak analýza ukázala, své pozice posilují i další středoevropská města, přesto zůstávají s velkým odstupem za Prahou. Varšava, která je letos na 20. příčce (loni 22. místo), za sebou nechala například Vídeň nebo Řím. První tři místa v žebříčku však zůstávají i letos beze změny – Londýn na prvním místě následují Paříž a Frankfurt. Žebříček European Cities Monitor je výsledkem průzkumu mezi pěti stovkami manažerů předních evropských společností, který C&W/H&B provádí již od roku 1990. Sleduje faktory důležité pro rozhodování o tom, do kterých lokalit budou firmy expandovat. „V uplynulých třech letech přesunula své aktivity do jiné země čtvrtina dotazovaných společností, z toho ve 45 procentech případů byla cílovou destinací země ve střední nebo východní Evropě,“ říká Andrew Thompson, vedoucí oddělení kancelářských nemovitostí v C&W/H&B. „Firmy láká geografická blízkost regionu, nízké ceny kancelářských nemovitostí a kvalifikovaná a relativně levná pracovní síla,“ dodává Thompson.

Pozor na Asii.

V následujících dvou letech plánuje z dotazovaných firem přesun svých aktivit do jiné země téměř pětina společností. Střední a východní Evropa bude mezi cílovými destinacemi nadále jedničkou, následují Indie a Čína. Do budoucna lze ale očekávat, že důležitost Asie pro světový byznys bude sílit. Konkurence z Asie byla letos v průzkumu označena jako faktor, který v příštích deseti letech nejvíce ovlivní svět obchodu. V minulém roce ještě respondenti za nejvýznamnější považovali rozšíření Evropské unie. „Vstup České republiky, Maďarska a Polska do unie vyvolá zájem o země dále na východ, například o Rusko. Firmy hledají nové trhy i příležitosti pro snižování výrobních nákladů,“ tvrdí Jonathan Hallett.
Západoevropské firmy považují střední a východní Evropu nejen za vhodnou lokalitu pro outsourcing, roste i zájem o otevření kanceláří. Největší boom v tomto směru zaznamená dle studie European Cities Monitor v příštích pěti letech Varšava, následována Moskvou, Prahou a Budapeští. Mezi hlavní faktory při rozhodování o vstupu na nový trh patří snadný přístup na trh, dostatek kvalifikované pracovní síly a dobré dopravní spojení. Roste ale také význam jazykových znalostí, naopak nejmenší vliv při rozhodování o vstupu na nový trh mají životní prostředí a kvalita života zaměstnanců. „V těchto kritériích má česká metropole stále co zlepšovat. Oproti loňskému průzkumu se výrazně zlepšila pouze v jazykové vybavenosti, u ostatních kategorií byl posun mírnější,“ dodává Andrew Thompson.

bitcoin školení listopad 24

V Evropě nejoblíbenější Město - Pořadí 2004 - Pořadí 2003

  • Londýn 1 - 1
  • Paříž 2 - 2
  • Frankfurt 3 - 3
  • Brusel 4 - 4
  • Amsterdam 5 - 5
  • Barcelona 6 - 6
  • Madrid 7 - 7
  • Mnichov 8 - 10
  • Berlín 9 - 8
  • Curych 10 - 11
  • Milán 11 - 9
  • Dublin 12 - 10
  • Praha 13 -17
  • Manchester 14 - 13
  • Stockholm 15 - 18
  • Lisabon 16 - 15
  • Ženeva 17 - 14
  • Düsseldorf 18 - 16
  • Hamburg 19 - 20
  • Varšava 20 - 22
  • Lyon 21 - 19
  • Vídeň 22 - 24
  • Budapešť 23 - 23
  • Glasgow 24 - 21
  • Řím 25 - 26
  • Kodaň 26 - 25
  • Moskva 27 - 28
  • Helsinky 28 - 29
  • Atény 29 - 30
  • Oslo 30 - 27

Zdroj: Cushman & Wakefield Healey & Baker

  • Našli jste v článku chybu?