Nizozemský obr...
Celý podtitul: Nizozemský obr očekává pokles cen LED diod, a proto se spojuje s partnery, aby příští generaci osvětlovacích systémů přizpůsobil potřebám zákazníků
Diody emitující světlo (známé pod anglickou zkratkou LED), silikonové čipy, které jasně září, ale spotřebovávají mnohem méně energie než obyčejné žárovky, jsou coby odvětví v začátcích. Loňské prodeje LED diod činily zhruba dvě miliardy dolarů neboli méně než tři procenta světových výdajů na osvětlení. Přesto se už největší světový výrobce osvětlovací techniky připravuje na den, kdy cena komponentů s LED diodami poklesne. Philips si uvědomuje, že cena LED technologie zanedlouho prudce klesne, jak se stalo před dvaceti lety s polovodiči. Je to problém, který nizozemský konglomerát dobře zná. Jeho DVD přehrávače prošly stejným překotným cyklem. Přestože tedy Philips sází na budoucnost LED diod, zároveň se usilovně snaží připravit na přizpůsobení této technologie potřebám zákazníků. V posledních pěti letech Philips vynaložil pět miliard dolarů na akvizice, aby si zajistil kontrolu nad každým článkem řetězce LED technologie. Jeho cílem je nejen vyrábět čipy, svítidla a digitální ovladače pro technologii příští generace, ale i to všechno spojit do sofistikovaných systémů pro zákazníky, jako jsou městské správy a velké korporace. „Právě tam směřujeme nad rámec jednotlivých komponentů,“ říká Rudy Provoost, generální ředitel divize Philips Lighting. „Budeme-li nabízet kompletní řešení, můžeme vytvářet velkou hodnotu.“ V minulosti firma Philips Lighting prostě vyráběla žárovky a svítidla, aniž moc přihlížela k potřebám jednotlivých zákazníků. V současnosti Philips spolupracuje od začátku s klienty a zapojuje externí partnery, aby pro ně pomáhali navrhovat specializované výrobky. Loni Provoost vytvořil firmu Philips Lightolier, která spojuje distributory, architekty, dodavatele, a dokonce i banky (pro financování), aby pomáhali Philipsu sloužit nakupujícím nových svítidel. „Chceme udělat všechno, abychom rozuměli tomu, co potřebuje koncový uživatel, a aby všechny složky byly spojené,“ říká Zia Eftekhar, generální ředitel firmy Philips Lightolier. Jedním z nových projektů je hotel společnosti JW Marriott o 34 podlažích v Indianopolisu, který má být otevřen v roce 2011. Philips ve spolupráci s místní designérskou firmou Type A Productions navrhl LED svítidla, která zapadají do stropu, zkonstruoval elektrický systém a světelné ovladače, vypočítal úsporu energie a nabídl finanční rady. Služba pod jednou střechou „vzbudila u Marriottu důvěru, a tuto novou technologii začlenil do exponovaného projektu“, uvádí Sarena McComasová, společnice ve firmě Type A. Protože 85 procent amerických kancelářských budov je dosud odkázáno na osvětlení ze sedmdesátých let, Provoost počítá s tím, že uloví více zákazníků. Recese na firmu Philips Lighting těžce dolehla. Ve třetím čtvrtletí se prodeje snížily o třináct procent – na 2,5 miliardy dolarů. Provozní zisk poklesl o 29 procent – na 60 milionů dolarů. Přesto Philips nalévá pět procent z prodejů do výzkumu LED technologie. Diody emitující světlo tvořily loni z prodejů ve výši 10,5 miliardy dolarů téměř deset procent. A Provoost tvrdí, že v roce 2020, kdy by globální trh s LED technologií mohl představovat 95 miliard dolarů, dosáhnou 80 procent. Konkurence bude nelítostná. Osram z koncernu Siemens, General Electric, Sharp, Samsung a Cree – všechny tyto firmy se pouštějí do LED technologie, i když žádná nevsadila tolik jako Philips, prohlašuje Vrinda Bhandarkarová, analytička firmy Strategies Unlimited zabývající se průzkumem trhu. Přesto varuje: „Bez ohledu na to, jak jste velcí, zisky se nakonec dostanou pod tlak. Philips bude muset pokračovat v inovacích.“
Popisek s. 65:
Provoost tvrdí, že LED diody, jež nyní tvoří téměř deset procent prodejů firmy Philips Lighting, do roku 2020 dosáhnou 80 procent.
Copyrighted 2009 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl