Kompromisy. Pokud má být cílem automobilky postavit relativně velký vůz, jehož cenovka se pohybuje na dolním konci nabídky trhu, nic jiného se od ní čekat nedá. Ale kde ubírat, aby to zákazníky odpuzovalo co nejméně? Dacia Logan, soudě dle dosavadních prodejních úspěchů, našla řešení. Za osm měsíců letošního roku si Logan koupilo skoro devatenáct set lidí, díky čemuž se model stal šestým nejprodávanějším osobním vozem na českém trhu. No, své peníze mohli rozhodně investovat rozumněji.
Jestliže se člověk rozhodne pro koupi automobilu, který bez ostychu jako svou přednost uvádí nízké náklady při výrobě, nedá se čekat, že s ním hodlá provokovat závistivost sousedů. Renault se tomu přizpůsobil. O uměřený design v Rumunsku vyráběného vozu se postarala francouzská centrála a zvládla to s elegancí sobě vlastní. Vkus neurážející tvary karoserie s ostřejšími hranami na Dacii zbytečně neupozorňují, přesto nevypadají zastarale. Ostatně tuningová firma Elia představila na autosalonu ve Frankfurtu vcelku žádoucí Logan, jehož atraktivitu zvenčí zajistila pouze větší a širší kola spolu s mírně sníženým podvozkem.
Zatímco na exteriéru nepoznáte, že byste za stejné peníze dostali luxusnější jízdní kolo, v interiéru začínají být úspory vidět. Na plastu palubní desky a strohé kapličce přístrojů lacinost ještě do očí neudeří, jinak je tomu s masivními ovladači na středovém panelu, které slouží ke stahování předních oken (v paketu s dálkovým centrálním zamykáním za příplatek osmi tisíc) nebo spuštění výstražného blikání. Mnohem nepřesvědčivější jsou nicméně tvrdé pseudolátkové výplně dveří, či absence jakéhokoliv čalounění víka zavazadlového prostoru. Pochopitelně, cílem interiéru neměla být omračující ladnost, ale prostornost, a v tom Logan exceluje. Místo si v něm dokáže najít pět cestujících, kteří nepociťují tíseň v oblasti nohou ani hlavy, do kufru se vměstná 510 litrů nákladu.
S tím vším jsem stejně jako se skromnou výbavou počítal. Dacia se nesnaží konkurovat obdobně prostorným automobilům z nižší střední třídy, které jsou zhruba dvakrát dražší a o poznání propracovanější. Jejím údělem je nabídnout lidem možnost koupit si nový vůz místo ojetého, nechat je pocítit jeho neopotřebovanost. A tady nejde ani tak o to, jestli si dveře otevíráte chromovanou páčkou, ale o tříletou záruku. Jenže Logan by měl poskytnout majiteli jízdní vlastnosti, které se s těmi u ojetých automobilů dají alespoň částečně poměřovat. Zpočátku to nevypadalo špatně.
Primární zaměření Loganu na trhy Rumunska či Středního východu znamená, že se vůz snaží být co nejpřátelštější k posádce na zdevastovaných cestách. A podvozek s měkčím nastavením opravdu hrboly zdolává, co mu síly stačí. Sice se v zatáčkách značně naklání, stabilita však ujde. Ačkoliv nemá v základní výbavě ani u nejdražší verze ABS (za příplatek šestnácti tisíc), při prudkém brzdění zachovává směr a varuje se jakékoliv záludnosti. Tedy kromě toho, že účinnost brzd patří mezi nejhorší v současných osobních vozech. Smutnější však je, že s Loganem není radno překračovat rychlost 120 kilometrů v hodině.
Možná za to může hydraulický posilovač řízení, jímž byla vybavena testovaná verze (za příplatek deseti tisíc). Jakmile ručička tachometru mine zmíněnou číslovku, do té doby tuhé a nepřesné řízení je rázem nesmyslně lehké. A samozřejmě nepřesné. Volantem můžete pootočit o tři centimetry doprava i doleva, aniž by to ovlivnilo směr jízdy, po dalším půlcentimetru následuje nečekaně rychlá reakce provázená zhoupnutím do strany. Benzinová čtrnáctistovka, která v nižších rychlostech oblažuje posádku utrápeným setrvačníkovým zvukem, začne zhruba v té chvíli dunět a už nepřestane.
Jelikož Logan váží pouze něco málo přes tunu, dokáže jej 75koňový agregát rozpohybovat na stovku za přijatelných třináct sekund. Při cestování do stokilometrové rychlosti se spotřeba ustálí na snesitelných sedmi litrech benzinu. Odsouzení nezaslouží ani pětistupňová převodovka. Sice řidič při řazení cítí, že rychlosti nezapadávají zcela hladce a páka má jistou vůli, nicméně vždy se trefí do té správné, aniž by soukolí protestovalo. Jenže to všechno je málo.
Za dvě stě tisíc se dá sehnat tři roky starý Renault Mégane s modernějším motorem, čtyřmi airbagy (které v Loganu nedostanete ani za příplatek), ABS, klimatizací, autorádiem a bůhvíjakou další výbavou. Bude mít sice najeto přes šedesát tisíc a jeho záruka již vypršela, přesto to bude ve všech směrech lepší automobil.
Dacia Logan 1,4
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1390 cm3
Max. výkon 55 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 162 km/h
Průměrná spotřeba 6,8 litru na 100 km
Základní cena 199 900 Kč
Klady
- tříletá záruka
- prostorný interiér
Zápory
- podprůměrné brzdy
- ovladatelnost nad 120 km/h
- hlučný motor