Internet
Mezinárodní akademie digitálních umění a věd, která od roku 1996 uděluje prestižní Webby Awards za vynikající kvalitu internetového designu, funkcionality a tvůrčích schopností, sestavila seznam deseti nejvýznamnějších milníků v dějinách internetu za uplynulých deset let. „Internet je příběhem končícího desetiletí, protože se stal katalyzátorem změn nejen všech aspektů našeho každodenního života, ale změnil vše od obchodu a komunikace po politiku a popkulturu,“ prohlásil minulý týden výkonný ředitel Webby Awards David-Michel Davies.
TOP 10 milníků internetu
● Expanze Craigslistu (2000). Stránka Craigslist.org rozšiřuje možnost inzerovat zdarma v různých kategoriích ze San Franciska do dalších měst i zemí.
● Google AdWords (2000). Program zobrazující reklamu vedle odpovídajících výsledků vyhledávání na stránkách Googlu způsobil revoluci v on-line reklamě.
● Wikipedia (2001). Internetová encyklopedie vytvářená uživateli dnes obsahuje více než čtrnáct milionů článků ve 271 jazycích.
● Konec Napsteru (2001). Ukončení jeho provozu odstartovalo boom serverů zaměřených na sdílení dokumentů a změnilo způsob, jakým dnes získáváme hudbu či video.
● Vstup Googlu na burzu (2004). Jedno z největších IPO v dějinách umožnilo tehdy šest let starému vyhledávači dosáhnout postavení dominantní a nejvlivnější firmy desetiletí.
● On-line videorevoluce (2006). Rozšíření vysokorychlostního internetu, zlevnění videokamer a průkopnické využití přehrávače Flash 9 serverem Youtube.com způsobilo boom domácího i profesionálního videoobsahu.
● Otevření Facebooku a zrod Twitteru (2006). Sociální síť Facebook, určená pouze univerzitním spolužákům, se otevřela široké veřejnosti. Spolu s Twitterem radikálně změnila způsob mezilidské komunikace na všech úrovních.
● iPhone (2007). S uvedením iPhonu přestaly být chytré telefony luxusním zbožím a přístup na internet přes telefon se stal nutností.
● Americká prezidentská kampaň (2008). Internet nadobro změnil způsob, jakým jsou vedena předvolební klání.
● Volební protesty v Íránu (2009). Nespokojenost s výsledky voleb ukázala sílu Twitteru jako účinného nástroje na organizování demonstrací.