Bylo tomu tak v roce 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 a 2020 a je tomu tak celkem nepřekvapivě i letos. Americká firma Apple, kterou před pětačtyřiceti lety založili pánové Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne, se opět stala v rámci prestižního žebříčku Best Global Brands vyhlašovaného přední poradenskou firmou Interbrand nejhodnotnější značkou světa.
Firma s nakousnutým jablkem ve znaku byla analytiky oceněna na částku 408,25 miliardy dolarů, tedy v přepočtu na nějakých 8,98 bilionu korun. Ve srovnání s loňským rokem si tak polepšila o úctyhodných 85 miliard, respektive 26 procent.
K tomu do jisté míry přispěl i fakt, že společnost v rámci svého letošního třetího kvartálu, který skončil v červnu, zaznamenala rekordní tržby. Ty dosáhly částky 81,4 miliardy dolarů, ve srovnání s stejným obdobím loňského roku tak byly bezmála o 37 procent vyšší.
Na druhém místě, avšak s notným odstupem, se umístil internetový obchod Amazon. Společnost Jeffa Bezose má podle Intebrandu aktuálně hodnotu 249,25 miliardy dolarů (5,48 bilionu korun). Bronzový Microsoft pak byl oceněn na 210,19 miliardy dolarů (4,62 bilionu korun).
Interbrand svůj žebříček vydává nepřetržitě již více než 20 let, přičemž při jeho sestavování zohledňuje hned několik kritérií zároveň. Finanční výsledky té které společnosti tvoří jen jednu část. Důležitá je pro firemní analytiky též role, kterou daná značka hraje při ovlivňování nákupního chování koncových zákazníků, či třeba to, jak moc se jí daří udržet jejich loajalitu. I proto se výsledná čísla na první pohled tolik liší od odhadů jiných subjektů.
Skokanem roku Tesla. Jednoznačně
Přestože devítiletá „vítězná“ série Applu je sama o sobě velice působivá, největší pozornost na sebe upoutal někdo docela jiný, a sice automobilka Tesla miliardáře Elona Muska. Kalifornská firma totiž za pouhých dvanáct měsíců dokázala svou hodnotu navýšit o astronomických 184 procent na současných 26,27 miliardy dolarů (797,9 miliardy korun). V tomto ohledu se jí nikdo jiný nevyrovná.
Vadou na kráse ovšem může být skutečnost, že mezi výrobci automobilů obsadila Muskova korporace až celkové čtvrté místo. Cennější než ona jsou podle Interbrandu bavorské BMW (41,6 miliardy dolarů), stuttgartský Mercedes (50,9 miliardy dolarů) a japonská Toyota. Ta byla oceněna na částku 54,1 miliardy dolarů.
Hodnota rovnající se britskému HDP
Ze žebříčku je patrné, že mezi nejúspěšnější, respektive nejhodnotnější firmy světa patří ty společnosti, které v rámci svého podnikání sázejí na technologie. Do první pětice se totiž vedle již zmíněného Applu, Amazonu a Microsoftu vtěsnal rovněž americký Google a jihokorejský Samsung. Nejvýše umístěnou ne-technologickou firmou je šestá Coca-Cola, následovaná dvěma automobilkami, sítí fastfoodů McDonald´s a filmovým studiem Disney.
Kombinovaná hodnota celé první stovky činí těžko představitelných 2,67 bilionu dolarů, respektive 58,74 bilionu korun. To podle odhadu Světové banky přibližně odpovídá výši loňského hrubého domácího produktu Velké Británie. V témže roce přitom byla tato kumulovaná částka o nějakých 15 procent nižší.
Žádná česká společnost se podobně jako v předešlých letech do aktuálního žebříčku firmy Interbrand nedostala.
Best Global Brands 20201
Pozice | Název | Hodnota (v mld. dolarů) |
1 | Apple | 408,25 |
2 | Amazon | 249,25 |
3 | Microsoft | 210,19 |
4 | 196,8 | |
5 | Samsung | 74,64 |
6 | Coca-Cola | 57,49 |
7 | Toyota | 54,11 |
8 | Mercedes | 50,87 |
9 | McDonald´s | 45,87 |
10 | Disney | 44,18 |
Zdroj: Interbrand.com