Česká pošta informuje své zákazníky, že od 1. dubna došlo k zásadní změně, která má vliv na aktuální odbavování zásilek odesílaných ze zemí mimo Evropské společenství.
Foto: Martin Siebert
Změna zákona o DPH, která snížila limit na osvobození od dovozního cla a také daně z přidané hodnoty ze 150 EUR na 22 EUR, zapříčinila několikanásobné zvýšení počtu zásilek, které nyní musí projít celní deklarací.
Na základě legislativních požadavků Evropské unie od počátku dubna Česká pošta zastupuje svoje klienty při jednání s orgány celní správy. I přesto, že Pošta má na tuto práci 40 zaměstnanců a 50 pracovníků na dohodu o pracovní činnosti, dochází v současné chvíli přibližně ke čtrnáctidennímu zpoždění odbavení zásilek.
Aby zásilka přišla včas
Česká pošta posiluje kapacity zaměstnanců na celní deklaraci, ale zásadní vliv na zpoždění při celním odbavení má i nedostatečně vyplněná dokumentace, potřebná k celnímu proclení.
„U každé druhé zásilky, na kterou podle příslušných předpisů navrhujeme celní správě celní určení s návrhem vyměření celního dluhu, se setkáváme s tím, že klienti České pošty nejsou připraveni na dodání potřebné dokumentace či zasílají dokumentaci neúplnou,“ říká vedoucí SPU - vyměňovací pošty Přemysl Šámal a dodává, že zajištění těchto dokladů vyžaduje opakovanou telefonickou či emailovou komunikaci mezi poštou a zákazníkem, což zbytečně zdržuje celý proces deklarace a je především pro samotné zákazníky nepříjemné.
Česká pošta by proto velmi přivítala, kdyby zákazníci:
- dokládali dokumentaci potřebnou k celní deklaraci včas a úplnou,
- dokumenty, které jsou připojeny jako soubory v emailové komunikaci posílali v obvyklých formátech - .jpg a .pdf,
- doložili prohlášení o tom, že zboží v zásilce je neobchodního charakteru,
- v dokladu o hodnotě zboží byly rozlišeny jednotlivé položky, tedy včetně ceny za dopravu. Doprava se započítává do výměry celního dluhu (cla nebo DPH).
Čísla, která nelze přehlédnout
Do 1. dubna bylo z jednoho tisíce balíkových zásilek propuštěno bez cla až 90 procent zásilek, dneska je to pouhých 10 – 15 procent. U listovních zásilek bylo z průměrných 4 000 kusů denně bez cla zhruba 98 procent zásilek, dnes je to maximálně 70 procent.
Česká pošta pro zrychlení celého procesu přijímá pro celní deklaraci další nové pracovníky. „Protože za současného stavu pracujeme opravdu ve 24 hodinovém režimu včetně dnů pracovního volna, kapacity prostě posílit musíme. Po jejich zapracování očekáváme zrychlení v odbavování zásilek,“ říká vedoucí pošty Přemysl Šámal.