Budoucnost automobilů
PRAHA (tpk) – Ve světě by se mělo v roce 2011 vyrobit téměř 70 milionů osobních a lehkých užitkových automobilů. Oproti loňsku by tak produkce stoupla o 10,5 milionu vozů. Uvádí to ve své červencové předpovědi růstu automobilového trhu divize Autofacts společnosti PricewaterhouseCoopers.
Zvyšování produkce však nebude příliš provázeno další výstavbou závodů, spíše se bude zvyšovat vytíženost těch současných. Z loňských 74 procent by měla stoupnout na 80 v roce 2011. V Evropě se očekává oživení německého trhu a výrazný nárůst výroby na Slovensku, v Polsku i v Česku. Autofacts předpokládá, že v tuzemsku se bude za osm let vyrábět 680 tisíc vozů oproti nynějším 410 tisícům. Z toho vyplývá, že kromě Škody Auto a TPCA by v Česku jiná automobilka působit neměla.
Z automobilek v první světové desítce by měl největšího růstu produkce dosáhnout Fiat (zhruba o čtvrtinu na 2,5 milionu vozů). Naopak jediným, u koho se odhaduje mírný pokles výroby, je DaimlerChrysler (z letošních 4,7 na 4,67 milionu automobilů v roce 2011).
box:
V zajetí spalovačů
2004 59 821 700 vozů
2011 68 135 361 vozů
Sloupcový diagram:
Ohniska nákazy
(růst výroby v letech 2003 až 2011)
Asie 17 %, Čína 28 %
Evropská unie 18 %
Severní Amerika 17 %
Jižní Amerika 9 %
Blízký východ a Afrika 6 %
Východní Evropa 5 %
Pramen: Autofacts - PWC