Menu Zavřít

Zastavte přípravy mamutího kanálu Dunaj-Labe za 630 miliard, žádají neziskovky Brusel

26. 3. 2020
Autor: Petr Zewlakk Vrabec/ Arnika

Osmnáct ekologických organizací z Česka, Slovenska, Německa, Polska a Rakouska píše v otevřeném dopisu Evropské komisi, aby se zastavily přípravy na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe za 630 miliard korun. Česká vláda tím porušuje platnou legislativu o ochraně přírody, tvrdí ekologové.

Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe, o kterém sní český prezident Miloš Zeman, je stále ve hře, i když odporuje současné legislativě Evropské unie o ochraně životního prostředí a přírody, a proto nemůže být financována z unijních prostředků. Tvrdí to středoevropské ekologické organizace.

Zástupci 18 neziskových organizací z Německa, České republiky, Slovenska, Polska a Rakouska dokonce napsali otevřený dopis eurokomisaři pro životní prostředí Virginijusovi Sinkevičiusovi a komisařce pro dopravu Adině Văleanové, aby varovali před ničivými dopady mamutího a nesmyslného projektu na okolní přírodu, ale i ekonomiku.

Náklady na výstavbu se odhadují minimálně na 23 miliard eur, což odpovídá 630 miliardám korun. Je to více než trojnásobek schváleného deficitu českého rozpočtu v době řešení pandemie koronaviru.


Jez v Děčíně je nesmysl. Česko může přijít o dotace


V přípravě projektu vodního díla pokračují podle české organizace Arnika česká a polská ministerstva a usilují o to, aby se kanál DOL stal součástí Transevropské dopravní sítě. Tím by stavba mohla být spolufinancována z bruselských fondů.

„Projekt za 23 miliard eur zásadně porušuje pokyny EU v oblasti ochrany přírody a životního prostředí a nikdy se nesmí realizovat. Dopady na říční krajinu by byly katastrofální,“ zdůraznil předseda organizace na ochranu přírody BUND Olaf Bandt. BUND patří se 440 tisíci členy k největším německým ekologickým spolkům.

Propojení Dunaje, Odry a Labe plánoval také Jan Baťa za první republiky

České ministerstvo dopravy a polské námořních záležitostí a vnitrozemské plavby by mohla využít příležitost, kdy EU reviduje legislativu pro Transevropskou dopravní síť, aby mohly projekt prosadit i na evropské úrovni, varovala Arnika. To by také znamenalo vybudovat 70 jezů, jež mají pomoci překonat výškový rozdíl 250 metrů.

„Mamutí kanál Dunaj-Odra-Labe přímo odporuje právním předpisům EU, jako je Rámcová směrnice o vodách nebo směrnice O ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, podle které se vyhlašují lokality v soustavě Natura 2000. Žádáme proto Evropskou komisi, aby tento projekt za žádných okolností nepodpořila. Česká vláda by měla konečně uznat, že výstavba nedává žádný smysl z ekologického, ani ekonomického hlediska. Investice by proto měly putovat do již existující a fungující infrastruktury než do nových vodních cest,“ prohlásila odbornice na ochranu přírody Arniky Nikol Krejčová.

Kromě zničení chráněných stanovišť na Labi u Děčína a Pardubic by došlo ke škodám i na německém území podél toku Labe.

Kritici kanálu připomínají to, že už v současné době Labe ani Odra není splavná šest měsíců v roce kvůli nízkým stavům vody. Kvůli klimatické změně se dá očekávat zhoršování situace v řekách.

Vybudování kanálu by také mohlo vést k narušení protipovodňové ochrany a zvýšení povodňového rizika. Loni proti výstavbě protestovalo 56 starostů měst a obcí v Moravskoslezském kraji. Projekt blokuje tisíce hektarů zemědělské půdy v okolí toků. Obávají se také snížení hladiny spodní vody. Příznivci budování kanálu naopak tvrdí, že propojení řek zlepší vodní poměry v regionu.

FIN25

Zdroj: bund.net, d-o-l.cz, arnika.org

  • Našli jste v článku chybu?