Menu Zavřít

Zastíní ovocné kytice pugéty růží?

21. 7. 2014
Autor: Archiv

Dostali jste už k narozeninám nebo svátku místo klasické kytice růží pugét z čerstvého ananasu, jahod či melounů? Přestože jsou ovocné kytice na českém trhu relativní novinkou, objednává si je stále více zákazníků. Dnes už populární výrobky pražské firmy Frutiko totiž lahodí nejen oku, ale i chuťovým pohárkům.

A jak se zrodil nápad na výrobu sladké lahůdky a líbivé dekorace v jednom? Ředitelka a zakladatelka firmy Frutiko Klára Sezgin si přivezla nejen inspiraci, ale i know-how ze studií v Istanbulu. Původní myšlenka je z USA, kde se tyto kulinářské speciality vyrábějí už dvacet let, v Turecku byly ovšem velkým hitem. „Na magisterských studiích jsem žila rok v Istanbulu a tam jsem se s ovocnými kyticemi setkala poprvé. Ve světových a evropských metropolích je to poměrně rozšířené, u nás ale nic takového nebylo. Moje spolubydlící, která se shodou okolností stala později mou švagrovou, pracovala ve firmě, kam ty kytice dodávali prakticky každý den. Nakonec se mnou odjela do Prahy s tím, že to zkusíme v České republice. Od začátku jsme věřili, že s nápadem prorazíme,“ prozrazuje Sezgin. S výrobou a distribucí začala firma na konci roku 2012, a přestože náklady na rozjezd nebyly malé, dnes už je její firma v černých číslech. Klára Sezgin si pochvaluje, jak rychle si čeští zákazníci k jejich produktům našli cestu. „Předtím jsem neměla žádnou podnikatelskou zkušenost. Frutiko je vlastně moje první práce na plný úvazek. Vystudovala jsem mezinárodní vztahy, nikdy jsem s ničím podobným neměla nic společného,“ doplňuje.

Být cukrářem není podmínkou

Být vyučeným cukrářem není podle ředitelky společnosti při výrobě ovocných a čokoládových kytic a také bonboniér podmínkou. „Cukráři to většinou nevyrábějí. My jsme si na to udělali v Turecku kurz. Platí, že se to může naučit každý, kdo je manuálně zručný. V současnosti si sami zaučujeme brigádnice,“ říká Klára Sezgin.
Začátky nebyly jednoduché zejména proto, že bylo nutné produkty, které v Česku nikdo neznal, dostat do povědomí lidí: „Přesto mě překvapilo, jak dobře to funguje. Musím zaklepat, že se to velmi rychle rozjelo. Reklamu a marketing jsme dělali především online na internetu.“ Do firmy bylo ovšem nutné investovat i další prostředky, například do prostor a zařízení pro výrobnu, chladniček nebo chladicího vozu.

Ovocný e-shop

Frutiko dnes funguje jako klasický e-shop. Na internetových stránkách firmy najdete kompletní sortiment více než 50 výrobků a kytice a bonboniéry si mohou nechat zákazníci z Prahy a středních Čech doručit firemními kurýry. Frutiko má zatím jedinou provozovnu v Praze na Vinohradech, v plánu je ale otevřít i pobočky v dalších regionech. „Provozovna je i odběrním místem, zákazník si zavolá a může si zde kytici kdykoli vyzvednout. Produkt jsme schopni vyrobit zhruba do hodiny. Jinak fungujeme jako dárková služba, máme vlastní auta a kurýry,“ říká ředitelka firmy.
A kdo si kytice z Frutika objednává nejčastěji? „Nejčastějšími zákazníky jsou soukromé osoby, ti, co sami (nebo jejich blízcí) ten den něco slaví. Největší nápor je na Vánoce, na Valentýna, na konci školního roku. Pak jsou tu firmy a eventové či svatební agentury, které naše výrobky využívají na rauty a oslavy jako občerstvení a zároveň dekoraci,“ upřesňuje Sezgin.

Jen čerstvé ovoce

Ve firmě se vyrobí průměrně dvacet kytic denně. Některé dny se ovšem ve Frutiku nezastaví a například na Valentýna se distribuuje až dvacetinásobek průměrného počtu. Výrobky jsou výhradně z čerstvého ovoce, a proto je jejich trvanlivost minimální. Ideální je spotřebovat je v den, kdy si jej objednáte. „Ovoce se nijak chemicky neupravuje, jen se očistí, nakrájí a naaranžuje do květináče, případně se namáčí do čokolády a ozdobí například oříšky nebo kokosem.“ Zajímavostí je, že základem každé kytice není ovoce, ale zelenina - totiž čerstvý salát.

Přečtěte si další portréty podnikavců, kteří nás nadchli:

Na volné noze

CIF24

Dorty jako detailní ruční práce

Profesionálně vybrané auto z druhé ruky

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).