VYZKOUŠELI JSME-NISSAN QASHQAI Nissan přišel na český trh se zvláštní kombinací. Je to něco mezi kombíkem, kabrioletem a terénním autem. Model se jmenuje Qashqai, nejlevnější variace stojí přibližně půl milionu korun. Nový japonský hatchback kopíruje současnou módu upravovat silniční auta tak, aby mohla i do terénu.
VYZKOUŠELI JSME-NISSAN QASHQAI Nissan přišel na český trh se zvláštní kombinací. Je to něco mezi kombíkem, kabrioletem a terénním autem. Model se jmenuje Qashqai, nejlevnější variace stojí přibližně půl milionu korun.
Nový japonský hatchback kopíruje současnou módu upravovat silniční auta tak, aby mohla i do terénu. Říká se jim crossover, mají zpravidla vyšší podvozek a možnost pohonu všech kol. Pětidveřový qashqai není výjimkou. Je poměrně vysoký, může mít přiřaditelný pohon zadní nápravy a kolem blatníků jej zdobí mohutné plastové chrániče. Karoserie je robustní jako u SUV a střecha je celá prosklená. A zřejmě je to velmi bezpečné auto, protože si z evropských crash testů odneslo téměř plný počet bodů.
Profit qashqaie otestoval minulý týden. Jaké jsou naše dojmy? Vůz je na střední třídu skutečně veliký, kabina poskytuje hodně místa čtyřem cestujícím, ale bez problému se vměstná i pátý pasažér. Interiér je elegantní, jen středový panel přeplněný tlačítky trochu připomíná palubní desku raketoplánu.
Zavazadlový prostor pojme slušných 410 litrů nákladu, i když je to o sto méně než nabízí krátká Škoda Octavia. Japonské auto také není nijak dlouhé. Měří 4,3 metru, což je shodné například s Volkswagenem Golf. Co dělá qashqaie robustním, je zvýšená střecha a větší šířka.
Jízda s autem je komfortní, podvozek je perfektně odpružený a motor odhlučněný. Auto se dobře drží v zatáčkách, ale podle našeho názoru by si zasloužilo ještě jeden svalnatý motor v nabídce. Náš benzinový dvoulitr je nejsilnějším nabízeným agregátem (kromě něj lze koupit benzinový s obsahem 1,6 litru a turbodiesel 1,5 dCi), ale z nuly na sto kilometrů v hodině se pod deset sekund nedostane. Řidič musí hodně šlapat na plyn, aby rychle odstartoval na křižovatce. Ne že by stovka kilowattů byla málo, ale bez otáček motor prostě nejede.
Qashqai není zajímavý jen skleněnou střechou a blatníky, ale především pohonem. Testovaný vůz měl náhon přední nápravy s přiřaditelným pohonem zadních kol. Jedná se o elektronicky řízený systém s mezinápravovou spojkou, která je buď rozepnutá, připíná pohon zadních kol automaticky, nebo je sepnutá napevno. Tím simuluje závěr mezinápravového diferenciálu. Je to užitečná pomůcka v blátě i ve sněhu. Její nevýhodou je skutečnost, že pohon všech kol je k dispozici pouze v kombinaci se zmíněným nejsilnějším nabízeným dvoulitrem. Slabší agregáty jsou dodávány jen s pohonem předních kol.
TECHNICKÉ ÚDAJE model typ vozu motor objem válců max. výkon max. rychlost zrychlení 0-100 spotřeba kufr cena (základ) | Nissan Qashqai 2.0i pětidveřový hatchback benzinový čtyřválec 2 litry 103 kilowattů 192 km/hod 10,1 sekundy 8,2 l/100 km 410 litrů 531 900 Kč |
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Qashqai je zajímavou kombinací kombíku a terénního vozu. Ocení ho všichni, kdo musí do terénu a nechtějí si kupovat velké SUV. Jeho nevýhodou je skutečnost, že pohon všech čtyř kol lze pořídit jen s nejsilnějším ze tří motorů v nabídce. Nissan také zatím nenabízí možnost odpočtu DPH, ale na homologaci podnikatelské verze se zřejmě pracuje, protože pro ceny bez DPH už jsou v jeho ceníku volné kolonky.