České dráhy
Vláda počátkem minulého týdne rozhodla, že část dluhů Českých drah (ČD) vůči železničním opravnám bude převedena na Českou konsolidační agenturu (ČKA). Jde o částku 490 milionů korun. Většina ředitelů opravárenských podniků však tento krok považuje pouze za nouzové řešení, které má krátkodobě odlehčit situaci způsobenou nesplácenými závazky ČD. Jednatel největšího věřitele - Ostravských opraven a strojíren - Petr Šuška připomíná, že i nadále je nejasné, kdy a jak dostanou podniky zbývající část z 944 milionů, které dráhy dluží. „Srozumitelnou odpověď od ministerstva dopravy a spojů jsem zatím nezaznamenali,“ uvedl pro EURO Šuška. Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek říká, že výše částky, kterou se kabinet rozhodl přes ČKA opravnám vyplatit, byla závislá na politickém obsazení dozorčí rady ČKA: “Pokud by se částka dostala nad 500 milionů, byl by nutný souhlas dozorčí rady. Vzhledem k jejímu složení bylo možné očekávat, že jednání by se protáhla a výsledek by nemusel být optimistický. Vláda prostě udělala v tuto chvíli pro částečnou stabilizaci situace v zadlužených opravnách jediný možný krok,“ soudí Dušek. Po transformaci Českých drah v lednu 2003 by měl zbytek dluhu přejít na nově vzniklou Správu železniční dopravní cesty. Akciová společnost ČD, provozující drážní dopravu by měla být zcela oddlužena. „Bojím se, že druhou část dluhu by opravny mohly dostat pozdě. Po převzetí dluhů novým subjektem bude nutná restrukturalizace veškerých dluhů Českých drah a opravny by se mohly dostat se svým nárokem až na konec seznamu dlužníků,“ obává se Dušek.