Menu Zavřít

Zatroubili do útoku

3. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Nový počítač Xserve má znovu oslovit firemní klientelu

Byly doby, kdy si generální ředitel společnosti Apple Computer Steven P. Jobs myslel, že je schopen vyhodit ze sedla mocný Microsoft. Místo toho ale po léta vedl prohranou bitvu se záplavou hardwaru pro systémy Windows, které ve velkém dobývaly podnikovou klientelu. Apple však udělal několik chybných kroků. Kvůli nim a kvůli nemilosrdné konkurenci rivalů, jako je například Dell Computer, se dnes ve většině firem slovo jablko skloňuje spíše v souvislosti se šťavnatým ovocem.
Jobsovi došlo, že když se konkurentů nemůže zbavit, tak třeba může alespoň vedle nich žít. V polovině května uvedl Apple na trh nový ultratenký server, kterým chce na americkém firemním trhu znovu bodovat. Cílem společnosti je nabídnout ve velké konkurenci nejnižší cenu za nejlepší dostupnou technologii. Pro firmu, jež běžně účtuje exkluzivní ceny, to znamená obrat o 180 stupňů. Tentokrát však Apple ví, že průnik do firemních sfér bude zvláště obtížný, protože vztahy s dodavateli PC mají již dlouhou tradici. Jediný způsob, jak se vetřít do přízně, by mohl vést přes politiku nízkých cen. Zákazníci už nyní dávají najevo jisté pochybnosti. Mluvčí výrobce počítačových her Electronic Arts Jeff Brown se diví: „Máme serverový systém, který nám na našich počítačích s Windows dobře funguje, tak proč bychom ho měnili?“
Vedení Applu je přesvědčeno, že nedůvěru pomohou odstranit servery, které budou nejen levné, ale také výkonnější a snáze ovladatelné. První salvou v boji je stroj za tři tisíce dolarů zvaný Xserve, který měří méně než pět centimetrů, operace ve webovských aplikacích zvládá rychlostí blesku a snadno se pohybuje mezi soubory Windows a Macintosh. Analytici společnosti IDC soudí, že by podobně vybavený server pro systém Windows stál něco kolem pěti tisíc dolarů. Klíčem ke strategii Apple je to, že jeho nové servery jsou založené na naprosto spolehlivém unixovém softwaru, který nakupující společnosti znají a kterému důvěřují. Jobs dodává: „Máme pod kapotou neuvěřitelně výkonnou šelmu.“
Applu by se teď dravčí síla hodila. Přes řadu hitů, jako například stolní počítač iMac nebo přehrávač iPod, se tržní podíl firmy už léta snižuje. Na celosvětovém trhu PC vloni klesl na 2,6 procenta ve srovnání s 2,9 procenty v roce 2000. V první čtvrtině tohoto roku se tržby Applu vyšplhaly o čtyři procenta, avšak s ohledem na nedostatek klíčových součástí poklesl zisk o sedm procent.
Nájezd firmy Apple do podnikových kruhů by měl kompenzovat propad jejího tržního podílu v oblasti osobních počítačů. Apple chce jistě prodávat i servery a jakmile jeho obchodní zástupci strčí nohu mezi dveře, bude pro firemní klienty stejně důležitý i nákup iMac a dalších stolních počítačů. „Pro Apple je klíčové to, že se tu dá nakoupit všechno najednou,“ říká analytik Tim Deal ze společnosti Technology Business Research. Dalším krokem při ofenzívě společnosti Apple na trh firem je nová verze operačního systému Mac zvaná Jaguar, která se má začít prodávat koncem léta. Bude obsahovat software usnadňující napojení Macintoshe na veškeré sítě včetně Windows, a také na spotřební zařízení všemožných značek. A jako poslední součást serverové nadílky hodlá Apple představit zařízení na ukládání dat, které je schopno uchovat 1,68 terabytů informací, což by stačilo k uskladnění deseti procent knihovny amerického Kongresu.
Klíčovou otázkou bude, jak přimět potenciální podnikové zákazníky, aby ignorovali dosavadní chabou pověst systémů Apple a dali jeho novým výrobkům šanci. Výprava značky do oblasti high-end serverů v roce 1996 skončila žalostně - nemluvě o stížnostech na spolehlivost těchto přístrojů. Jobs přiznává, že tehdy byl Apple „v komatu“. Ředitel výzkumné instituce Creative Strategies Tim Bajarin se domnívá, že pokud v současné době konkurenti firmy Apple nemají žádné obavy, tak právě oni teď spí na vavřínech. Bajarin tvrdí, že od roku 1997 Jobs vyrukoval s množstvím novinek jako například s drobnějším lehčím zařízením, které se pyšnilo elegantním designem. Už to prý donutilo konkurenty přidat na tempu. Apple by měl také těžit z toho, až pro jeho servery velké renomované počítačové společnosti, jako Hewlett-Packard a Oracle, vyvinou software. Byl by to dobrý začátek. Zbývá jen otázka, zda bude mít Apple dost oné tygří síly, aby se ve firmách opět stala jablka symbolem špičkové výpočetní techniky. Ambiciózní útok Po letech, kdy firma Apple ztrácela půdu pod nohama, rozjíždí zatím největší kampaň, aby získala podíl na trhu firem. Součástí jejího útoku jsou:

Servery

Prvním z možné budoucí řady výrobků je Xserve, tenké, cenově dostupné zařízení, které zvládá soubory Windows i Macintosh, elektronickou poštu a webové stránky.

Software

Modernější verze operačního systému OS X usnadní koncem léta počítačům Macintosh pracovat se systémem Windows. Díky tomuto softwaru může technický personál vytvářet sítě a z jednoho místa řídit stovky osobních počítačů i přístrojů Macintosh.

CIF24

Zařízení k ukládání dat

Koncem roku se představí Xserve RAID, schopný pojmout 1,68 terabytů informací, které se budou moci rychle přenášet pomocí webových serverů.
Pramen: Apple Computer. Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Michaela Šimková

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).