OLDŘICH STEJSKAL, GENERÁLNÍ ŘEDITEL 2N: Zavádění IP telefonie ve firmách se postupně zjednodušuje a potažmo zlevňuje. „Takzvané konvergentní technologie totiž umožňují tuto službu zapojit do stávající komunikační infrastruktury podniku,“ tvrdí Oldřich Stejskal.
OLDŘICH STEJSKAL, GENERÁLNÍ ŘEDITEL 2N: Zavádění IP telefonie ve firmách se postupně zjednodušuje a potažmo zlevňuje. „Takzvané konvergentní technologie totiž umožňují tuto službu zapojit do stávající komunikační infrastruktury podniku,“ tvrdí Oldřich Stejskal. V souvislosti se zaváděním IP telefonie ve firmách se velmi často hovoří o takzvané konvergenci technologií. Můžete tento termín blíže vysvětlit?
Tento pojem se v telekomunikacích začal používat pro sbližování a slučování technologií. Například klasické telefonní linky žily ještě několik let po rozjezdu mobilních telefonů zcela odděleně. Teprve postupem času se na trhu objevily první GSM brány, které ve firmách umožnily volat na mobilní čísla za minimální možné ceny. Dnes již takové brány považujeme za samozřejmost. To je praktická ukázka konvergence pevných a mobilních sítí. Dnes je fenoménem levné volání přes internet a jeho užitek pro firmy je opět limitován vzájemnou spoluprací se stávajícími systémy. Ať už telekomunikačními nebo počítačovými. A zde je opět prostor pro vzájemnou integraci systémů.
Zavedení volání přes internet do firemní sítě je ale stále považováno za velmi nákladnou investici…
Volání přes internet vůbec nemusí být nákladné! Již dnes si můžete zdarma připojit řadu veřejně dostupných služeb, díky kterým budete telefonovat ze svého počítače kdekoli na světě. Také poskytovatelé telekomunikačních i datových služeb již IP telefonii nabízejí jako běžnou a cenově dostupnou alternativu ke hlasovým linkám. K budování firemní infrastruktury pro IP technologii se váží výrazné a často neúměrné investice. Právě telefony a síťová zařízení ve firmě jsou nákladné.
Takže zavedení IP telefonie je ve výsledku drahé?
Právě že být nemusí. Konvergentní technologie totiž umožňují nabízené služby zapojit do stávající komunikační infrastruktury. Firma tedy může dál používat stejné telefony, v řadě případů i stejnou telefonní ústřednu a přesto využívat výhod telefonování přes internet.
Jak taková služba reálně funguje? Klasickým příkladem je firma s pobočkami ve více městech, například Českých Budějovicích a Ústí nad Labem. Pokud mezi pobočkami využívá přenos dat, může mezi oběma kancelářemi i zdarma telefonovat. Hlasové spojení v rámci takové privátní sítě není nijak tarifováno. S větší investicí lze propojit i několik kanceláří, a to nejen v rámci nějakého regionu, ale prakticky kdekoli na světě. Hovořil jste o pobočkách i nadnárodních firmách. Přinese to nějaký užitek i malým firmám? Jistě, stejné výhody ocení například podnikatel, který je často v zahraničí. Stejně užitečné pro malou firmu může být i spojení s domácími pracovníky nebo propojení kanceláře s mobilem. Pokud z jakéhokoli důvodu potřebuje více pohybu, nezbývá, než zvolit řešení s mobilním telefonem a sítí GSM. Zmínil jste práci doma, což je trend mnoha evropských firem. Mohl byste takové řešení přiblížit? Kromě poskytnutí samotného hardware je nejdůležitější pro schopnost práce doma komunikace. Z datového hlediska je to na straně domácího pracovníka dostatečně rychlé a bezpečné připojení k internetu, na straně firmy potom vzdálený přístup k e-mailu a potřebným datům. Softwarové prostředky pro otevření takového provozu jsou standardní součástí většiny balíkových dodávek serverů a schopný administrátor zvládne nastavení během pár hodin. Při pohledu na náklady vzniká na straně pracovníka náklad na zřízení a provoz internetové přípojky, dnes již budeme uvažovat pouze paušální platbu, nezávislou na množství přenesených dat. Důležité je, že v rámci tohoto spojení si pracovník může telefonovat s kýmkoli ve firmě i mimo ni. U mobility pracovníků i jejich domácí práce je určitě nutné upravit i firemní infrastukturu. V čem taková úprava spočívá?**
Zmíněné služby lze překvapivě nasadit i bez tolik diskutované přestavby sítí uvnitř firmy. Právě konvergence umožňuje minimalizovat zásahy do stávajících systémů a služby zpřístupnit v rámci LAN i telefonní ústředny. Pokud jde o cenu nasazení, je závislá zejména na potřebné kapacitě. Uvedené služby jsou již dnes standardní součástí nových komunikačních systémů, které stejně jako všechny technologie podléhají morálnímu opotřebení. Takže buď dnes investujete do vybavení s vizí využití těchto služeb, nebo je za pár měsíců získáte v rámci plánované výměny hardware ústředny nebo serverů. Připomíná to situaci, která byla například u ABS v automobilech. Dnes už je to samozřejmost.