Menu Zavřít

Zavírat se bude

23. 11. 2005
Autor: Euro.cz

General Motors

bitcoin_skoleni

PRAHA (tpk) - Americký koncern General Motors minulé pondělí zveřejnil plán, jak se chce začít dostávat z hluboké finanční krize (EURO 45, 46/2005). Dojde přitom jak na propouštění, tak na zavírání továren. Největší taková akce v General Motors za posledních čtrnáct let by měla pomoci ušetřit do konce příštího roku na nákladech sedm miliard dolarů. Oproti dříve oznámeným šesti miliardám to však není tak dramatický nárůst, jak by si analytici představovali.
Plán generálního ředitele koncernu Ricka Wagonera na oživení zahrnuje během tří následujících let uzavření osmi severoamerických továren, z nichž se čtyři zabývají montáží vozů a čtyři produkcí motorů, a snížení výroby ve třech dalších závodech. Oproti současnému stavu se roční kapacita továren GM sníží do roku 2008 o milion automobilů. Koncern se přitom hodlá zbavit třiceti tisíc zaměstnanců, což je o pět tisíc více, než kolik předpokládal červencový nástin restrukturalizace. U většiny z nich to bude formou předčasného odchodu do důchodu. Wagoner uvedl, že automobilku každoročně opouští na penzi sedm procent jejích pracovníků, ale ani takové tempo dosud nepomohlo dostatečně rychle snižovat náklady. Kvůli předčasným odchodům do důchodu však bude ještě potřeba uzavřít dohodu s odborovým svazem United Auto Workers (UAW). Ten již dal najevo, že jednání nebudou lehká. Podle jeho názoru totiž propouštění nic neřeší. „Návrat General Motors k prosperitě záleží na nabídce vozů přitažlivých pro zákazníky. Teprve potom přestane tržní podíl klesat a zisky půjdou nahoru,“ zaznělo v prohlášení UAW.
Mínění odborářů podporují rovněž názory odborníků na automobilový průmysl. „I kdyby se General Motors podařilo dosáhnout ohlášených sedmimiliardových úspor, tento krok sám o sobě stačit nebude. I v příštím roce očekáváme, že koncernu bude dále ubývat hotovost,“ tvrdí ředitel ratingové agentury Fitch Mark Oline.
Zatímco se severoamerická část koncernu potácí v problémech, restrukturalizace GM Europe pokračuje. Její hlavní divize, německý Opel, se sice ještě letos z provozní ztráty nedostane, odhadovaných 300 milionů eur je však oproti loňské půlmiliardě a předloňským 384 milionům znakem úspěšně pokračujícího oživení.
Přestože akcie koncernu od počátku roku ztratily 40 procent své hodnoty a předminulý týden se dostaly na čtrnáctileté minimum, Rick Wagoner o odstoupení z funkce generálního ředitele neuvažuje. „Ničím podobným jsem se nezabýval,“ prohlásil. „Tento post jsem nezískal kvůli tomu, že uteču, když jde do tuhého. Jsme na bitevním poli, podnikáme kroky, které jsou potřeba, a já věřím, že povedou k nápravě.“ Stejně tak Wagoner nepřipouští, že by snížení kapacity výroby GM znamenalo uvolnění postu světové jedničky japonské automobilce Toyota. Většina odborníků to nicméně považuje za téměř jisté.

  • Našli jste v článku chybu?