K výši HDP přispěla výroba vozů plnou čtvrtinou
PRAHA (tos, vlp) - Kolínská automobilka Toyoty a Peugeotu s Citroënem začala na přelomu roku vyrábět na plné obrátky a ve statistikách produkce vozů v ČR je to hned znát. Výroba osobních aut v tuzemsku v první polovině roku meziročně stoupla o dvě třetiny na 451 025 vozů. Škoda Auto jich vyrobila 291 739, TPCA 159 282. Bilanci v Česku vyrobených osobních automobilů doplňuje společnost Kaipan, která v severočeské Smržovce vyrobila čtyři repliky legendárního Lotusu 7, jejichž základní cena začíná na 1,2 milionu korun. Ke směřování České republiky mezi automobilové velmoci přispívají také výrobci autobusů a nákladních vozů. Firmy, jako Karosa, SOR, Tatra nebo Avia, vyrobily během první poloviny roku 4324 vozidel. Odhady Sdružení automobilového průmyslu (SAP) předpokládají, že za celý rok 2006 bude v ČR vyrobeno okolo 820 tisíc vozidel. Ani tím ale růst výroby nekončí, byť pro následující dvě léta nebude tak strmý. O navýšení produkce usiluje Škoda Auto, která zavede třísměnný provoz na výrobních linkách, ze kterých sjíždí nový model Roomster. Těch by se v příštím roce mělo vyrobit již 80 tisíc kusů oproti letošním deseti tisícům. Snaží se i všichni výrobci nákladních automobilů a autobusů. Záměr vyrábět mnohonásobně více naposledy oznámila Avia. Její nový strategický vlastník, indická automobilka Ashok Leyland, chce, aby namísto loňských 553 vozů továrna do tří let vyráběla pět tisíc vozů ročně. Po roce 2008 by mělo výrobní závody v ČR opouštět dalších 300 tisíc vozů díky závodu, který plánuje v Nošovicích postavit automobilka Hyundai. „V následujících čtyřech letech se dostaneme až k 1,2 milionu vozů vyrobených v jednom roce,“ uvedli v analýze automobilového průmyslu analytici České spořitelny. Obchodní bilance automobilového průmyslu se v minulém roce meziročně zlepšila o téměř 50 miliard na 150 miliard korun. Letos lze očekávat další růst přebytku, tentokrát o přibližně 100 miliard na 250 miliard korun. V delším horizontu by mohl přebytek dosáhnout až výše 350 miliard korun. Kromě TPCA lze identifikovat další dva důvody rostoucího přebytku obchodní bilance autoprůmyslu: klesající dovozní náročnost a „méně“ aut pro Čechy. Z nově vyrobených škodovek se v Česku během prvního pololetí prodalo 31 tisíc, aut z Kolína jen 569 kusů. Zbytek vyvezly největší české automobilky do zahraničí. „Podíl dovozu autodílů na vyrobených autech poklesl od roku 2003 z 47 procent na 42 procent. Očekáváme další pokles na 38 procent. Důvodem je příchod investorů nejen kompletujících auto, ale především dodavatelů vyrábějících díly,“ odhadují analytici České spořitelny. Autoprůmyslu vděčíme za přibližně čtvrtinu tuzemského meziročního růstu HDP. Po náběhu výroby v Nošovicích se závislost prosperity ČR na konjunktuře autoprůmyslu ještě prohloubí. Tamní automobilka by měla zvýšit výkonnost české ekonomiky o více než jeden procentní bod.