Po dlouhé době první sportovně laděné auto z produkce Citroënu
Titulky motoristických časopisů a záběry z nejrůznějších závodů rally často plní vozy Citroën. Poněkud paradoxně však v civilním provozu tato značka motoristický sport dlouhodobě ignorovala, až se Citroën stal antonymem pro sportovní svezení. To vše je ale minulost. S příchodem modelu DS3 automobilka ukazuje, že letité zkušenosti s rychlými stroji dokáže přenést i na běžné silnice.
Citroën DS3 v zuřivě žluté barvě a postavený na sedmnáctipalcových kolech rozhodně není nenápadná nákupní taška. I poklidný průjezd městem otáčí hlavy později narozených stejně spolehlivě jako magnet střelku kompasu. Auto olepené spoustou doplňků a designových hračiček rozhodně nepůsobí příliš sériovým dojmem. Ještě před pár lety by ho člověk na první pohled pasoval do role konceptu, případně futuristického vozítka ze sci-fi filmu. Designové kreace, které začalo Mini a v nichž pokračovala Alfa Romeo MiTo, zde mají dalšího zástupce, který se nestydí být originální. Pro malé nabroušené hatchbacky je to už téměř pravidlo. Mini, MiTo, Focus RS, Scirocco nebo DS3 vypadají sice při srovnání hodně odlišně, mají však něco společného – světelné roky dlouhou vzdálenost od konvenčního vzhledu.
Zuřivá žluť panuje i v interiéru jak na liště palubní desky, tak na sedačkách. Vnitřek vozu drží sportovního ducha především vymazleným tříramenným volantem a sedačkami, které jsou přes výrazné bočnice a sportovní vzhled měkké a pohodlné. Místa pro řidiče a spolujezdce je na tak malé auto překvapivě hodně, o to méně je ho ovšem vzadu. To však není příliš důležité, protože tato kategorie aut se stejně orientuje výhradně na levé přední sedadlo. Poloha za volantem odpovídá charakteru vozu, přičemž problém budou mít vysocí jedinci. Ergonomie posedu řidiče je nastavená pro dlouhé ruce a krátké nohy, takže giganti si budou moci podpírat předloktí koleny. Průměrně vzrostlým lidem však nalezení vhodné polohy za volantem nebude činit obtíže.
Nastartování přeplňované šestnáctistovky se odehrává bez výraznějších akustických projevů. Motor je příjemně pružný, jen řízení je typicky francouzsky gumové, bez zpětné vazby. To je ale jediné podstatné negativum celého vozu, kromě absentujících držáků na nápoje. Jinak je totiž DS3 úžasné auto. Ultrapřesná šestistupňová převodovka (první v historii koncernu PSA) s krátkými drahami a 160koňový motor nenechají řidiče chvilku vydechnout. Nejlépe se agregát chová mezi třemi a pěti tisíci otáček, kdy jde auto poslušně za plynem a excelentně zrychluje. Tvrdý sportovní podvozek umožňuje DS3 hodně ostré nájezdy do zatáček. Trhnutí volantem provází kvičení gum, rvoucích se s nedotáčivostí předokolky. Ubrání plynu však pošle záď do elegantního driftu, který je třeba dávkovat s rozmyslem. Otravně nevypnutelná kontrola trakce má totiž ve zvyku projevovat svou dominanci nad vozem právě v těch nejšťavnatějších chvilkách, kdy se ve smrtelném nebezpečí ocitá jak řidičské oprávnění, tak solventnost šoféra. DS3 zkrátka skvěle zapadá do rodiny pouličních „grázlů“, jimž je souzeno vymetat zatáčky stylem „co to dá“ a připravit nelehké chvíle tomu, kdo se je odváží koupit jako ojetiny. Což je možná další drobné negativum. Tato auta totiž už od prvního majitele dostanou takový nářez, že jejich kondice po splacení tříletého leasingu bude srovnatelná s deset let starou taxikářskou fabií. Na druhou stranu, k čemu jinému než k vybití emocí by tyto vozy vlastně byly?
Klady
design
jízdní vlastnosti
nízká spotřeba
skvělý motor a převodovka
styl
Zápory
není držák na nápoje
neživé řízení
Tabulka
Citroën DS3
Motor: přeplňovaný benzinový řadový čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Převodovka: šestistupňová manuální
Výkon 115 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,3 s.
Max. rychlost: 214 km/h
Spotřeba: 9,4/5,1/6,7 l/100 km
Cena: 477 000,- Kč (testovaný vůz)