Menu Zavřít

Komentář: Závody v mediálním zbrojení

11. 11. 2017
Autor: čtk

Spojení PPF, Křetínského, Penty a party z J&T by zásadně změnilo situaci na bojišti a odsunulo Babiše zase do druhé řady.

Že televize Nova spolu se svými sestřičkami rozesetými po střední Evropě a Balkánu změní majitele, je už nějaký čas známou věcí. Současný vlastník Time Warner po svém předchůdci, miliardáři Lauderovi, a jeho transylvánském řediteli Sarbovi musel ve firmě poklidit a vrátit jí finanční zdraví a jde dál. Má dost starostí za velkou louží, a tak se nepotřebuje trápit drobky, jejichž finanční výkonnost i perspektiva jsou dosti rozdílné. Pro nás je ale podstatné, že tak z Česka pravděpodobně odchází poslední velký zahraniční mediální dům. Zůstane už jen skupina Lagardere, vlastnící například rozhlasové stanice Frekvence 1 a Evropa 2. Proces nastartovaný Babišovou akvizicí vydavatelství Mafra bude fakticky dokončen a trh si rozdělí čeští miliardáři.

Prvotní hybatel

Je nesporné, že hybatelem této mohutné proměny mediálního trhu v Česku byl a stále je Andrej Babiš a jeho nezřízené politické ambice. Před jeho nástupem nejbohatší Češi o média příliš nestáli. A když, tak to byla čistě finanční záležitost. Vždyť i tu Novu dříve vlastnil nejbohatší Čech Petr Kellner a prodal ji Ronaldu Lauderovi. Nakonec se v roce 2012 zbavil i své poslední mediální aktivity, kterou byl týdeník Euro.

Z tohoto pohledu by návrat PPF spolu s dalšími mocnými finančníky do televize Nova byl poněkud překvapivý. Ale vypovídá hodně o tom, za jak vážnou považují situaci v zemi její nejbohatší občané, když jsou ochotni investovat spoustu peněz do finančně velmi nejistého mediálního byznysu. Dotyční miliardáři se ani moc netají tím, že jde o ryze obrannou taktiku pro případ, že by Babiš ohrožoval jejich obchodní či osobní zájmy. Také proto se při mediálních akvizicích na nějaký EBITDA moc nekoukalo. Všechno to zbrojení jako by naznačovalo, že stojíme na počátku přinejmenším mediální občanské války.


Michel Fleischmann rozšiřuje impérium Lagardere o další byznys. Čtěte více

 Michel Fleischmann


Zatím bylo rozložení sil poměrně jednoznačné. Na jedné straně Babiš s Mafrou, Rádiem Impuls a viditelnou podporou Primy, za níž lze dokonce tušit i nějaké majetkové spojení s Andrejovou stájí. Nova vlastněná Američany se z jakéhosi důvodu v předvolebním souboji vymezila celkem zřetelně probabišovsky, nicméně zřejmě se tak stalo bez zásahu vlastníka.

A na druhé straně stojí osamoceně Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem se svou CNC, tedy deníky Blesk, Sport, E15 a týdeníkem Reflex. A vedle něj Penta Marka Dospivy s vydavatelstvím VLM, což představuje regionální Deníky, a k tomu rozsáhlé aktivity na Slovensku. Tato média se nicméně v naprosté většině vůči Babišově expanzi nijak zvlášť nevymezovala a zdálo se, že vládne ozbrojené příměří.

Za nimi pak stála jakási druhá, i když názorově mnohem vyhraněnější vlivová liga v podobě Lukačovičova Seznamu spojeného s deníkem Právo, Bakalovy Economie s Hospodářskými novinami a iHNedem, TV Barrandov a Týdne Jaromíra Soukupa a samozřejmě naše vydavatelství Mladá fronta.

MM25_AI

Z tohoto pohledu by pakt PPF, Křetínského, Penty a party z J&T celkem zásadně změnil situaci na bojišti, a pokud při akvizici evropských aktiv společnosti Time Warner uspějí, zformuje se jednoznačně nejsilnější mediální aliance v zemi. Babiš bude rázem zase až druhý. A tlak na další konsolidaci na mediálním trhu opět vzroste.

Přečtěte si také:

Výdaje na reklamu vystoupaly na 60 miliard. Nejvíce posílila televizní inzerce

Seznam získal licenci na vlastní televizní kanál

Příběh majitele Novy. Od kovbojských začátků až po střízlivou realitu dneška


  • Našli jste v článku chybu?