Menu Zavřít

ZAVŘETE DEPO, ČESKÉ DRÁHY ODCHÁZEJÍ

9. 12. 2019
Autor: Euro.cz

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo národního dopravce soukromníci

Pokud by ta budova stála kdekoliv jinde, bude jedním z nejvýraznějších míst regionu. Jenže mohutná třináctipatrová stavba, na jejíž střeše svítí nápis Most, vyrostla skoro v nejnižším místě města.

Obří vlakové nádraží už téměř nedýchá a tiše připomíná vyčpělou slávu zdejší hnědouhelné horečky. Od neděle se však mezi zašlými perony opět začnou dít věci.

Most bude stanicí, kde se naplno projeví česká vlaková liberalizace. Každý den se tu budou nově střetávat vlaky hned pěti železničních dopravců. Kromě Českých drah a společnosti GW Train Regio provozující rychlíky z Plzně zastaví v Mostě i vlaky firem AŽD Praha, Die Länderbahn a soupravy RegioJetu.

Ústecký kraj se stává vzorem toho, kam až může revoluce na české železnici dojít.

„Snažíme se, aby se cestování vrámci

integrované dopravy neustále zlepšovalo,“ vysvětluje příčiny zásadní proměny Jaroslav Komínek (KSČM), náměstek hejtmana pro dopravu.

Nový vlakový jízdní řád se nicméně neprojeví pouze na regionální železnici a v lokálkách. Soukromníci díky lepším nabídkám vytlačili České dráhy i z několika rychlíkových tratí. Tou je třeba i důležitá slezsko-moravská magistrála spojující Bohumín s Brnem. Tam bude nově rychlíky vypravovat pouze RegioJet. Denně sedmnáct z Brna, sedmnáct z Bohumína.

Potíž je, že ministerstvo dopravy nezareagovalo na příchod nových dopravců včas. Česko ještě nemá jednotný tarif, který by umožňoval ve všech vlacích cestovat s jedním lístkem. Projekt společné jízdenky by se měl rozběhnout až příští rok v prosinci. V jednotlivých krajích tak buď lidé pojedou na celoregionální lístek, nebo budou muset vědět, která firma jejich vlak provozuje, a jízdenku si pořídit u ní.

„Vsoučasné době si musejí cestující v případě přestupů mezi spoji různých dopravců kupovat více jízdenek. Systém jednotného tarifu by měl cestování výrazně zjednodušit. Cestující si zkrátka zakoupí jednu jízdenku a bude moci jednoduše nasednout do toho vlaku, který pojede první, bez ohledu na dopravce,“ slibuje Vladimír Kremlík (za ANO), ministr dopravy.

Situaci také komplikuje fakt, že zanikne řada pokladen. Takže třeba v Jihomoravském kraji si lidé bez jízdenky budou moci sednout jen do oddílu označeného zeleným pruhem a tam počkat na průvodčího. Až si u něj doklad koupí, mohou si přesednout do jiného vagonu.

Poslední Slezan

Samozřejmě že září 2011 bylo z pohledu RegioJetu zásadní a viditelné. To se jeho žluté soupravy s osobními vagony poprvé vydaly po nejvytíženější české trati z Prahy do Ostravy. Prosinec 2019 možná bude ještě důležitější. Společnost Radima Jančury totiž úplně nahradí rychlíky Českých drah na moravsko-slezském tahu mezi Brnem a Bohumínem.

Rozhodla o tom soutěž, již ministerstvo dopravy vyhodnotilo loni na podzim. Za osmiletý rychlíkový provoz si Jančura řekl o státní dotaci ve výši 2,017 miliardy korun, což bylo o 219 milionů méně než České dráhy. A národní dopravce se musí klidit. Nejnižší nabídku tehdy sice podala firma Leo Express, ministerstvo ji ale vyloučilo kvůli nesplnění zadávacích podmínek.

Až tedy v sobotu krátce před půlnocí přijede na bohumínské nádraží modrý rychlík Slezan vedený lokomotivou přezdívanou „eso“, skončí i dlouhá historie, kdy osobní dopravu na této trati obstarávaly jen České dráhy. „Příchod nových dopravců a služeb na železnici je dlouhodobě hlavním motorem celkového růstu sektoru osobní železniční dopravy,“ tvrdí Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

Jeho první žlutý rychlík z Bohumína do Prahy vyjede v neděli v 5.28 ráno.

Pětivozové soupravy složené z klimatizovaných vagonů povezou lokomotivy Siemens Vectron, kterých má prý RegioJet připravených osm. Výhledově je chce nahradit stroji Bombardier Traxx MS3, jichž má v první vlně pořídit patnáct.

Kromě vyššího komfortu, servisu ve vagonech a mladších lokomotiv se toho však z pohledu cestujícího příliš nezmění. Cestovní doba zůstane na úrovni dvou a půl hodiny. Obyčejná jízdenka - s využitím kreditového programu RegioJetu -pro cestu mezi Brnem hlavním nádražím a Ostravou-Svinovem vyjde na sto korun. Přestože České dráhy přišly o důležitou zakázku, za niž ročně od státu inkasovaly kolem čtvrt miliardy korun na kompenzacích, navenek tuto ztrátu příliš neřeší.

Uvolněné kapacity - především tedy personál - využijí jinde. Strojvůdců mají dlouhodobě nedostatek.

rychleji než autobus

Že odchodem Českých drah, z něhož mají obavy hlavně konzervativní cestující, doprava utrpí, se snaží vyvrátit v Ústeckém kraji. Příklad takzvané Švestkové dráhy mezi Mostem a Lovosicemi ukazuje, jak může zájem soukromníka trať nejen zachránit, ale také posunout na úplně jinou úroveň.

Pravidelný provoz na tahu číslo 113 skončil na podzim roku 2010, několik let poté ještě obce z okolí tratě financovaly alespoň sezonní dopravu historickými motoráky.

Život tu ale definitivně zastavilo rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty, která prohlásila část zastaralé tratě za nesjízdnou.

Stát se chtěl proto majetku zbavit.

A i když znalec původně odhadl cenu lokálky na 132 milionů, v roce 2016 získala celý úsek mezi Čížkovicemi a Obrnicemi společnost AŽD Praha za 5,7 milionu.

Patrioti nejdřív nad nízkou cenou zvedali obočí, ukazuje se však, že se prodej vyplatil.

Nejenže AŽD Praha železnici zmodernizovala, ale ve spolupráci s krajem tady obnovila i turistický provoz. A završení celého příběhu přichází právě nyní. Mezi Mostem, Lovosicemi a Litoměřicemi budou vlaky jezdit nejen o víkendech, ale každý den v týdnu.

„Od letošního prosince tak bude jezdit v pracovní dny mezi Litoměřicemi horním nádražím a Mostem jedenáct párů vlaků, dalších sedm párů pak mezi Litoměřicemi horním nádražím a Třebívlicemi,“ popisuje Jaroslav Komínek, náměstek hejtmana.

Krajský úřad měl několik podmínek.

Jednou z nich třeba bylo, aby vlaky města po trase propojily rychleji než autobusy.

Aby tedy lidé měli důvod železnici využívat. „Všechny požadavky naše společnost splnila. Trať byla kompletně opravena a doplněna o nejmodemější zabezpečovací zařízení, čímž jsme mohli zvýšit rychlost vlaků místy až na sto kilometrů v hodině. Problémem bylo zpočátku získání motorových vozů. Nakonec jsme zakoupili v Německu čtyři RegioSprintery, které postupně procházejí modernizací,“ vysvětlil dříve Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha.

Regionova se vrací

Jestliže má prosinec do regionální železniční dopravy přinést velké změny, v některých místech o nic extra příjemného nepůjde. To je případ Zlínského kraje.

Konkrétně jde o důležitou trať mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, kterou pro každodenní dojíždění za prací využívají lidé ze Zlínska. Cestující tu dnes vozí moderní jednotky RegioShark s klimatizací a wi-fl; to ovšem od neděle přestane platit.

Hejtmanství pod vedením Jiřího Čunka (KDU-ČSL) rozhodlo, že pro tuto trať si od Českých drah vybere nejlevnější nabídku. Varianta počítá s tím, že nově vyjedou neslavné motoráky Regionova.

Tedy jednotky, které se v létě nedají vychladit, mají nepohodlná sedadla, a především jsou v interiéru velice hlučné. Ne nadarmo se o nich říká, že právě ony mohou za krizi českých a moravských lokálek, z nichž vyhnaly cestující do autobusů.

Když kraj toto řešení projednával, hejtman Čunek měl jasné argumenty. Je to levnější a bezplatná wi-fl na palubě není třeba, beztak už prý dnes většina lidí využívá data ve svém mobilu. Pokud skutečně regionovy mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi vyjedou, půjde o razantní kvalitativní sešup. Překvapivé je, že takový krok přichází v okamžiku, kdy kraj navýšil roční příspěvek na železniční provoz z 316 na 596 milionů korun.

„Mohu všechny naše občany uklidnit, rozhodně se nemusejí obávat žádných dramatických změn,“ reaguje Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek zlínského hejtmana pro dopravu. „I když od 15. prosince u nás začne platit zcela nový tarif Zlínského kraje a nastoupí nový dopravce, zůstanou systém veřejné dopravy i jízdní řády z 95 procent stejné jako doposud,“ dodává obšírně.

Čtyři procenta

S prosincovým nástupem soukromníků na několika regionálních a rychlíkových trasách přijdou České dráhy zhruba o čtyři procenta svých dosavadních výkonů.

To není nijak zásadní číslo, které by mělo zhoršit jejich hospodaření.

Nicméně se ukazuje, že především na úrovni regionální dopravy vyrostla národnímu dopravci silná konkurence. Jde nejen o důsledek mnoho let odsouvaných nákupů nových vlaků či zpackaných modernizací vozového parku - nejvýmluvnější připomínkou jsou soupravy Regionova. České dráhy se musejí smířit s tím, že jejich výsadní postavení je minulostí.

Spoléhat nemohou ani na to, že soukromníci svou šanci nevyužijí a kraje se postupně ještě rády vrátí k Českým drahám.

Pokud někdo z ČD na něco takového sázel, RegioJet s Leo Expressem ho vyvedly z omylu. Byť jejich začátky byly úsměvné a řada lidí se na ně dívala s ironickým nadhledem, své klienty na železnici si flrmy našly.

Tak ještě ten jednotný národní tarif a liberalizace české železnice se může rozběhnout na plné obrátky. Ku prospěchu cestujících.

Ústecký kraj se stává vzorem toho, kam až muže revoluce na české železnici dojít. S čím budou noví dopravci jezdit

Arriva Modernizované jednotky 845 Siemens Desiro.

RegioJet Pro Ústecký kraj má motorové jednotky řady 845, pak je nahradí polské jednotky Pesa Elf.eu, na rychlíky mezi Bohumínem a Brnem nasadí lokomoSiemens Vectron, několika letech je chce nahradit stroji Bombardier Traxx MS3.

Die Länderbahn Pro Ústecký kraj má motorové jednotky RegioSprinter

AŽD Praha Na Švestkové dráze bude jezdit s modernizovanými motorovými jednotkami RegioSprinter.

Leo Express V oblasti Orlickoústecka a Kralicka vyjede s modernizovanými motorovými vozy Alstom Lint.

FIN25

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?