Menu Zavřít

Zážitky chybí hlavně v regionech

17. 3. 2008
Autor: Euro.cz

PŘÍLEŽITOST PRO DODAVATELE - Dobrých atrakcí není nikdy dost. Pokud vás napadá nějaká bláznivá novinka, která by mohla obohatit zábavní trh, tak neváhejte a zkuste oslovit některou agenturu na zážitky.

Co by byla platná firma na zážitky bez atrakcí, jako například bagrování, jízda popelářským autem či romantická večeře na jachtě? Obchodníci nejčastěji spolupracují se dvěma typy dodavatelů. „Buď jsou nadšenci, co si pořídí atrakci a provozují ji. Pak jsou profesionálové, kteří mají třeba nějaké sportovní centrum a v něm ji v rámci jiných služeb nabízejí,“ popisuje zakladatelka firmy Allegria Linda Vavříková.

Omezený výběr hlavně v regionech

„Na začátku jsme tápali, co budeme nabízet, protože řada věcí nebyla v Česku k dostání. Začali jsme s tím, co tu bylo, tedy s horolezectvím, paraglidingem, masážemi,“ líčí první zkušenosti Eva Ginzelová, spolumajitelka firmy Den jak sen. I když časem se nabídka atrakcí přece jen rozšířila, stále nedosahuje takových možností jako v zahraničí.

Nejhůře se obchodníkům uspokojuje poptávka v regionech. Například společnost Den jak sen shání dodavatele na takzvaný floating. „Jde o koupel ve vodě z Mrtvého moře. Tento zážitek prodáváme nadmíru dobře. V Praze již partnery máme, ale potřebovali bychom nabídku rozšířit v západních Čechách,“ naznačuje možné podnikatelské příležitosti Ginzelová.

Někdy se realizace zážitku zadrhne. „Například při bagrování si lidé někdy představují, že vykopou základy pro pražský dálniční obchvat, jenže na reálnou stavbu je z bezpečnostních důvodů nikdo nepustí. Občas je problém v dodavatelích, kteří nápad z různých důvodů nemohou uskutečnit. Někteří nedokáží dotáhnout vše potřebné do konce, například zajistit bezpečnost. Někdy dodavatele napadne zajímavá novinka, která je mezi zážitky pole neorané, ale realizaci zablokují úředníci, protože nevědí, co je potřeba pro splnění požadavků,“ přibližuje Nataša Dlouhá ze společnosti Dejtonej.cz.

Co by měl potenciální dodavatel splňovat? Obchodníci se shodli, že musí být spolehlivý, cenově přijatelný a také by měl umět dobře vyjít se zákazníky. Nejlépe by už měl mít nějaké podnikatelské zkušenosti, dobře promyšlenou nabídku, která splňuje podmínky zdravotních a bezpečnostních opatření.

Někde to vázne na ceně, jinde na domluvě

Dříve si obchodníci dodavatele vyhledávali, dnes je zájemci o spolupráci oslovují sami. Ale vzájemná komunikace často vázne na nepochopení. „Někdy mě překvapuje, že někteří dodavatelé nechtějí ku prospěchu obchodníka z vlastní ceny slevit ani korunu. Přitom jsme jeho prodloužená marketingová ruka, protože zviditelňujeme zážitek na našich stránkách,“ říká zakladatel portálu Užijsito.cz Tomáš Vychodil.

MM25_AI

David Wardas a Josef Ženčák z Ostravy před rokem založili společnost Firemky a nabízejí mezi jiným hopsání na „skákacích botách“. „Je to půl roku, co jsme registrováni u tří obchodníků se zážitky, ale zatím jsme žádnou zakázku od nich nezískali,“ říká Ženčák. Důvodem je prý vysoká cena, za kterou atrakci prodávají. „Zatímco my ji nabízíme za 400 korun, obchodníci ji prodávají za tisíc korun,“ říká.

Tajemník sportovního klubu 3eCity Jan Urbánek si zase stěžuje na neseriózní jednání prodejců zážitků. Klub, který nabízí zorbování, tedy jízdu ze svahu v plastové kouli, se musel s většinou obchodníků časem rozejít. „Ne vždy totiž zákazníky informovali, co je na zážitku čeká. Klub také odmítl tvrdou obchodní taktiku, se kterou obchodníci zakrátko přišli. Začali diktovat podmínky spolupráce, obzvlášť ceny. Jednu dobu je dokonce i třikrát navýšili. Jízda se běžně prodává za 500 korun. Dnes už spolupracujeme jen s těmi nejserióznějšími partnery, kteří ceny nepřestřelují do nereálných výšin,“ dodává.

  • Našli jste v článku chybu?