Jedním z nejvýraznějších automobilových návrhářů poslední doby byl Chris Bangle. Druhá generace roadsteru Z4 pak představuje esenci jeho rukopisu
Když jsem onehdy v roadsteru BMW Z4 dorazil do Mikulova, potkal jsem se náhodou s Florianem Hufnagelem. Ředitel mnichovské Pinakothek der Moderne měl i po dvou letech od odchodu Chrise Bangla od BMW potřebu si popovídat o přínosu tohoto Američana automobilovému designu. Dokonce se pochlubil, že jeho muzeum má ve svých sbírkách jeden exemplář Z4 (není divu, druhá generace roadsteru obdržela ocenění Red dot, jednu z nejprestižnějších cen za design).
Skutečností je, že málokterý člověk ovlivnil vzhled současných automobilů jako Christopher Bangle. Charizmatický rtuťovitý Američan, který se stal 1. října 1992 šéfem designu vozů BMW, po sedmnáct let určoval podobu „bavoráků“. A žádný jiný designér v automobilovém průmyslu nezpůsobil svou prací tolik rozruchu. Jeho jméno bylo zpočátku vysmíváno, nicméně už o pár let později konkurenti napodobovali jeho „vizuální energii“ a „plameny na povrchu“.
„Auta jsou sochy našeho každodenního života,“ říkal Bangle a roadster Z4 s kódovým továrním označením E89 je jednou z posledních „soch“, která vznikala pod jeho dohledem, než v roce 2009 z BMW odešel a založil vlastní firmu Chris Bangle and Associates. Poslední generace Z4 přitom představuje esenci jeho výtvarného rukopisu.
Látkový vrchol
Bangle studoval navrhování mimo jiné na věhlasné Art Cetre College of Design v Pasadeně. Kariéru profesionálního designéra zahájil u automobilky Opel, později přesídlil do Centro Stile Fiat, kde se počátkem devadesátých let stal ředitelem a mimo jiné vytvořil obdivovaný Fiat Coupé. Nakonec zakotvil ve vývojovém centru BMW, kde již v roce 1992 začal navrhovat v kalifornském studiu značky koncept Z9 Gran Turismo, z něhož se o pár let později vyvinulo kupé řady 6.
Banglovým mediálně nejznámějším dílem je bezesporu studie vozu Gina, kterou automobilka oficiálně zveřejnila v roce 2008. Gina není jen „látkovým autem“, ale především nositelem filozofie autora. Chris Bangle chtěl v první řadě ukázat možnou flexibilitu. Na prostorový rám BMW Z8 nechal navléknout látkový povrch z různých typů odolných, ale i tvárných textilií. Konečnou podobu vtiskl avantgardnímu designu Dán Anders Warming, samozřejmě pod Banglovou taktovkou.
„V automobilovém průmyslu platí, že forma se podřizuje výrobním možnostem,“ tvrdí Chris Bangle, a parafrázuje tak východisko moderní architektury a designu, že forma vychází z funkce. Hlavní práci na formě v případě poslední generace Z4 odvedly německé designérky Juliane Blasiová a Nadya Arnaoutová.
Projekt nové generace roadsteru, který se představil v roce 2009, začal prvními skicami o čtyři roky dříve. Konvexní a konkávní zakřivené plochy Z4 nenechají člověka chladným, působí emotivně a neotřele. „Neměla jsem konkrétní myšlenku, pouze touhu vytvořit produkt, jehož povrchy a linie vyjadřují jeho živoucí podstatu,“ říká návrhářka karoserie Blasiová, pro niž byl hliněný model nové Z4 vůbec prvním, který v BMW vytvořila.
Superhorizontální roadster
„Roadster musí vyjadřovat kontakt mezi řidičem a silnicí,“ prohlašuje Anders Warming, nynější ředitel designu karoserie vozů BMW. „Když řídíte roadster se staženou střechou, nic nemůže navodit úžasný pocit projíždění krajinou intenzivněji.“
Řidič v Z4 sedí hodně vzadu, téměř nad zadní nápravou, a při jízdě cítí každý pohyb vozu, což napomáhá dynamickému vnímání jízdy. Z téhož důvodu bylo důležité udržet křivku střechy co nejníže, čemuž pomáhá linie boků karoserie. „Je velmi těžké skrýt plechovou skládací střechu do kufru, a přesto zachovat proporce auta. Zabírá totiž více místa než plátěná střecha. Zásadní je dodat sportovnímu autu šířku vzadu. Mým hlavním cílem proto bylo udělat roadster vzadu co nejširší. Snažila jsem se, aby design byl co nejvíce horizontální, k čemuž pomohly i superhorizontální a široké koncové svítilny,“ vysvětluje Juliane Blasiová.
Měřítko je dosti střídmé, takže auto je líbivé. Dlouhá příď a krátká záď jako by se vynořily z živočišné říše predátorů. „Roadster je navržen jako auto otevřené světu a tuto otevřenost jsme umocnili prostřednictvím dlouhé přídě, tvrdí Anders Warming. „Jedním z prvků dodávajících vozu dynamiku je křivka krytu motorového prostoru na boku auta. Zvedá se od předních blatníků k vertikální hraně dveří, její efekt podporuje prolis umístěný pod ní, v němž se nachází blinkr a logo BMW,“ dodává Warming.
Je obvyklé, že linie kreslící v plechu pláště křivky na sebe někde přesně navazují. U Bangla je tomu často jinak. Črty prolomených plechů se ztrácejí v rovných plochách a lze pouze odhadovat, zda dospějí ke svému cíli (většinou se linie napojují na jiné hrany a spojují se opticky v jeden celek). Takové řešení je odvážné a tvarově zajímavé. Uznávaný designér Marc Newson (mimo jiné autor nového kabátu člunů firmy Riva či „vesmírných“ bot pro firmu Nike) k tomuto tvarování v případě první generace Z4 poznamenal, že bylo snad vytvořeno mačetou.
Design interiéru podporuje vnímání silnice. „Asymetrická středová konzole se natáčí směrem k řidiči, vyvolává pocit kokpitu, a zvyšuje tak prožitek z jízdy,“ uvádí designérka interiéru Nadya Arnaoutová. Dílenské zpracování interiéru BMW Z4 je rovněž jedinečné: prošívání sedaček, ergonomie prostoru řidiče, prvotřídní materiály. „Myslím, že kvalitou detailů lze Z4 přirovnat pouze k roadsteru Z8. Ten je součástí legendy roadsterů BMW a vidíte v něm luxus a kvalitu,“ tvrdí Banglův dlouholetý spolupracovník a nástupce na postu šéfa designu automobilky Adrian van Hooydonk.
„Jeden by si možná myslel, že jsme neměli nechat dvě ženy navrhnout auto, které má vypadat sportovně a jehož většina zákazníků jsou muži. Mohli jsme patrně ovlivnit soutěž o nejlepší skicu tak, aby ji vyhrál muž. Jenže my jsme to neudělali, protože jsme naprosto přesvědčeni, že pro naši společnost je nejdůležitější, aby zvítězil ten nejlepší design,“ pronesl v rozhovoru pro New York Times van Hooydonk. Chris Bangle momentálně pracuje mimo jiné pro firmu Samsung a podílí se na nových elektronických produktech. Do automobilového průmyslu se podle posledních zpráv vrátit nehodlá.