Nadějnou zprávu přinesl minulý týden zájemcům o podnikatelská auta. Od příštího roku už zřejmě nebude pro odpočet DPH z ceny nového vozu nutná instalace takzvané montážní přepážky.
Podnikatelské vozy
Přepážky v podnikatelských automobilech jsou jednou z kuriozit českého automobilového trhu. Evropské země jejich instalaci pro odpočet daně nevyžadují, jenom v Česku a na Slovensku musejí podnikatelé oddělit nákladový prostor od části pro přepravu osob pevně ukotvenou mříží. Navíc jsou nuceni zatmavit zadní okna. Celé to vyjde zpravidla na částku kolem dvaceti tisíc korun, ale poté můžou živnostníci a majitelé firem počítat s úsporou z ceny, protože jim stát vrátí DPH. Auto za milion je tak rázem o sto padesát tisíc korun levnější.
Možnost odpočtu spustila čím dál rychleji jedoucí lavinu zájmu o přestavby aut. Nabízejí je luxusní značky jako Porsche nebo Mercedes-Benz, stejně jako importéři těch nejmenších aut velikosti Renaultu Twingo.
„Dosavadní nutnost přestavby má omezit používání podnikatelských aut pro soukromé účely. Proto je odpočet možný jen u strojů, které díky instalaci mřížky přešly do takzvané skupiny N1, tedy nejmenších nákladních vozidel,“ řekl Profitu tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. „Nutnost této úpravy vychází z legislativy devadesátých let, dnes už ji vnímám jako problematickou. Vezměte si, že řada majitelů luxusních vozidel si ničí svá auta navrtáváním úchytů pro bariéry, jen aby si mohli odpočíst DPH. Homologace toho vozu v N1 je už nevratná, takže když později auto prodávají nepodnikajícímu soukromníkovi, ten už podle zákona nesmí přepážku odstranit,“ říká Tunkl.
Postačí rozdíl hmotnosti
Od dubna 2009 může být vše jinak. Postačí, aby auto uvezlo těžší náklad než je maximální povolená hmotnost posádky. Umožní to harmonizace české legislativy s novou evropskou směrnicí, která vstoupí v platnost právě za rok. „Pak by mělo být možné označit jako N1 i vůz bez speciální přepážky,“ upozorňuje Tunkl. Od osobního auta by měl být podnikatelský vůz prakticky k nerozeznání. „Váhová diference může někdy činit jen několik kilogramů,“ podotýká tajemník.
Mnoho stávajících modelů aut už přitom tento požadavek splňuje. „Všechna auta, do kterých montujeme nyní mřížku, bez problémů splňují požadovanou podmínku na nosnost,“ říká mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma. Nová směrnice se ale bude od dubna 2009 týkat jen nových typů aut. Tedy těch, která v současnosti ještě nejsou na trhu. Od roku 2011 by měla platit pro všechny automobily.
Jisté to zatím není
Změna legislativy k lepšímu ale ještě není jistá. Ministerstvo financí už přemýšlí, že by upravilo možnost odpočtu daně z přidané hodnoty. Právě kvůli výše zmíněným obavám, že se začnou vozy více používat k osobním účelům. „Zvažujeme různá řešení kvůli možnému zneužívání nového systému,“ podotýká náměstek ministra financí Peter Chrenko. Upřesnil, že v řadě zemí je možný jen částečný odpočet DPH, například v Německu čtyři sedminy, v Itálii čtyřicet procent.
Případné změny se budou každopádně týkat relativně velkého množství aut. Loni se v Česku prodalo 62 038 aut v kategorii N1 z celkového počtu 194 558 nově prodaných. Zájem o ně přitom rostl dvakrát rychleji než u „osobáků“. V minulém roce tak bylo každé třetí auto v České republice prodané s mřížkou. Platí to hlavně o kombících. Situace naopak poškozuje sedany, u nichž není vestavění přepážky možné. Zatímco řada podnikatelů na západě jezdí v limuzínách, z jejichž kupní ceny jim finanční úřad vrátil daň, u nás mají kapitalisté převážně kombíky. „Přijetí nové evropské normy povede k tomu, že vozidel v osobní kategorii bude dále podstatně přibývat,“ míní ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.