Česká rafinérská
KRALUPY NAD VLTAVOU (rů) - Česká rafinérská připravuje výrobu motorových paliv se sníženým obsahem síry. Investiční program s názvem Čistá paliva ukončí tak, aby od příštího roku vyhověla novým požadavkům Evropské unie. Mluvčí firmy Jaroslav Růžek pro týdeník EURO uvedl, že se investice za více než miliardu korun týkají výroby v Litvínově i v Kralupech a navazují na předchozí modernizaci obou rafinerií za sedmnáct miliard korun. „Příprava na zajištění přísnějších limitů začala už v letech 1997 až 2002 výstavbou fluidního katalytického kraku v Kralupech a visbreakingu v Litvínově,“ prohlásil Růžek.
Snížený obsah síry požaduje evropská směrnice EU 200317/EC. Automobilové benziny a motorová nafta musí mít podle ní od ledna 2005 maximálně 50 miligramů síry na kilogram paliva. Limit 50 ppm se má dále zpřísnit od roku 2009 na pouhých deset ppm. Tato téměř bezsirná paliva by se přitom měla začít prodávat v příštím roce. Generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Miloš Podrazil připouští, že není zcela jasné, kolik bezsirných paliv musí na trhu být. „Směrnice jejich podíl konkrétně neurčuje, hovoří pouze o tom, že by jich tam mělo být vyvážené množství,“ tvrdí. Podle nynějších norem mohou mít automobilové benziny až 150 ppm síry a motorová nafta dokonce až 350 ppm.
Růžek připomněl, že Česká rafinérská vyrobila první nízkosirné produkty už v roce 2002. Po dokončení nynějšího investičního programu bude schopná vyrábět i bezsirná paliva s obsahem pod deset ppm. Nepřejde na ně však u celé produkce, protože jejich výroba je dražší. „Budeme se řídit výhradně požadavky trhu,“ dodal Růžek.