Na podrobnosti o tom, jak se v městečku Velká Bíteš na Vysočině vyrábějí turbínové motory, které létají takřka po celém světě, jsme se zeptali Milana Macholána, generálního ředitele První brněnské strojírny (PBS).
* Nový proudový motor s označením PBS TJ150 poprvé představíte na tiskové konferenci na 60. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Vnímáte to jako úspěch českého strojírenství a pověstných šikovných českých ručiček?
Ano, rozhodně to vnímám jako úspěch české šikovnosti, ale také tradice výroby leteckých zařízení u nás. Proudový motor pro letecký průmysl je vysoce sofistikované zařízení, které před finálním uvedením na trh absolvuje mnoho náročných procesů. My v PBS jsme myslím právem hrdi na to, že si celý tento proces sestávající z vývoje, výroby, montáže i finálního testování motorů umíme realizovat sami v rámci vlastních kapacit u nás ve Velké Bíteši.
* Jak dlouhá je vlastně tradice výroby leteckých motorů v PBS?
První proudový motor PBS TJ100 jsme vyrobili v roce 2003. Od té doby jsme prodali více než 800 kusů tohoto typu motoru. V roce 2011, respektive 2013, jsme rozšířili nabídku našich motorů také o turbovrtulové a turbohřídelové motory pro pohon malých letounů a vrtulníků.
Výroba turbínových zařízení pro letecký průmysl však v PBS sahá až do počátku 70. let minulého století, kdy jsme se stali jedním z hlavních dodavatelů v projektu letounu L-39 Albatros z Aera Vodochody. Do tohoto legendárního českého letounu jsme dodávali klimatizace a především pomocné energetické jednotky, jejichž modifikované verze pro různé typy letounů a vrtulníků patří dodnes mezi stěžejní produkty naší divize letecké techniky.
* Pro jaké aplikace je tedy určen váš nově vyvinutý proudový motor?
Motor PBS TJ150 je již naším pátým typem proudového motoru. Po jeho uvedení na trh rozšíříme naši nabídku ve výkonnostní kategorii od 200 do 1500 newtonů. Takto ucelená motorová řada nám umožní oslovit širší spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci UAV neboli bezpilotních prostředků, jejichž produkty nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu, například jako cvičné terče pro výcvik obranných složek.
Univerzálnost našich motorů však umožňuje zástavby i v pilotovaných aplikacích, mezi které patří například letoun Subsonex z USA.
* Zmínil jste více než 800 prodaných kusů jednoho z vašich stávajících motorů v průběhu několika málo let. To je myslím v leteckém průmyslu velmi dobré číslo. Jak se vám daří uspět před konkurencí?
Díky více než 45 letům zkušeností v tomto oboru je kvalita a technická vyspělost našich turbínových zařízení natolik výjimečná, že v této kategorii patříme mezi světovou špičku.
Abychom si však udrželi náskok před konkurencí, investujeme nemalé finanční prostředky právě do vývoje, a to nejen z hlediska nových produktů, ale také z hlediska inovace těch stávajících.
Příkladem takové inovace, která reaguje na požadavky trhu, je vývoj bezolejové verze již zmíněného motoru PBS TJ100.
* Můžete být konkrétnější?
V tomto případě je naším cílem eliminace olejového systému a následné mazání motoru palivem, což sníží hmotnost a potažmo pořizovací náklady výsledného produktu. Pracujeme také na námořních variantách jednotlivých typů motorů, což umožní jejich opakované použití i po přistání do slané vody, a takto bych mohl pokračovat v desítkách dalších vývojových projektů, které v PBS souběžně realizujeme.
* Jak vidíte budoucnost?
Věřím, že si naše postavení na trhu dlouhodobě nejen udržíme, ale že budeme i nadále růst nejen v tomto segmentu, ale také v dalších výrobních a obchodních aktivitách celé skupiny PBS Group.
Hlavní přednosti
motoru PBS TJ150
?? Vynikající poměr hmotnost / tah
?? Kompaktní rozměry
?? Integrovaný startér-generátor
?? Start motoru na zemi i za letu
Hlavní parametry
motoru PBS TJ150
?? Maximální tah: 1500 N
?? Hmotnost: 19,6 kg
?? Maximální výška: 9 000 m
?? Rychlost:
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz