Menu Zavřít

ZBUDOU JEN AUTA

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Předlužený čebol prodá tři čtvrtiny majetku

Domácí věřitelé druhého největšího korejského konglomerátu Daewoo Group se s vedením skupiny dohodli na rozprodeji aktiv. Minulý týden o plánu informovala jihokorejská komise pro finanční dohled. Hvězda dalšího korejského čebolu tak po 32 letech dohasíná a dokazuje, že není tak velká, aby nepadla. V budoucnu bude Daewoo Group představovat místo 22 jen šest divizí, z nichž všechny mají spojitost s automobilovým sektorem. Jsou to Daewoo Motor, Daewoo Motor Sales, obchodní divize Daewoo Corp., s automobilovým průmyslem související společnost Daewoo Telecom, divize strojírenská Daewoo Heavy Industries a Daewoo Capital. Zahraniční finanční domy se stále snaží Daewoo věřit, nic moc jiného jim nezbývá. „Přišli jsme sem s optimismem, ale odcházíme se zklamáním, podotkl jeden nejmenovaný bankéř pro agenturu Reuters po setkání s managementem Daewoo, který plán představil. „Daewoo nás žádá o posečkání (se splátkami dluhu-, pozn. red.), ale nenavrhuje nic výměnou. Takový postup podkopává nejen důvěru v Daewoo, ale v celou korejskou ekonomiku, dodal. Podobné pocity sdílí mnozí ze 140 účastníků jednání, zastupujících 69 zahraničních bank. Najdou se ale i finančníci s opačným názorem. „Mám teď v Daewoo větší důvěru, tvrdí generální manažer indického finančního domu Credit Investment Corp. Daewoo má za to, že výměnou za trpělivost přece jenom něco nabízí: účast na přeměně dluhu. Oproti minulosti se však musejí poskytovatelé úvěrů obejít bez státní garance. Věřitelé se dohodli, že vůči společnosti nepodniknou právní „drastická opatření . Mají své zástupce v devítičlenném výboru, který se podílí na oddlužení čebolu. Přítomni jsou zde představitelé Arab Bank, Tokyo Mitsubishi, Dai-Ichi Kangyo Bank, amerických Chase Manhattan a Citibank, National Australia Bank, švýcarské UBS, britské HSBC Holding a nizozemské ABN-Amro. Restrukturalizace koncernu s aktivy kolem 65 miliard dolarů bude dokončena ještě letos. Podle plánu by měla skupina Daewoo získat prodejem patnácti dceřiných firem patnáct miliard dolarů. Mnozí pozorovatelé považují tuto částku za přemrštěnou. Svých aktiv se bude muset čebol zbavit rychle, a tím pádem jít často pod tržní cenu. Pokud by šlo vše hladce, spadl by poměr dluhu k vlastnímu jmění Daewoo na 196 procent z loňských 527 procent. Cizí banky chtějí, aby společnost Daewoo sehnala ještě 3,5 miliardy dolarů. Ty může získat aliancí s americkým koncernem General Motors (GM), se kterým jedná o strategickém partnerství v podobě vstupu GM do kapitálu scvrklého čebolu. Restrukturalizační program zahrnuje také prodej aktiv Daewoo Electronics americké investiční společnosti Walid Alomar za 3,2 miliardy dolarů. Na první pohled to nevypadá, ale jeden z pilířů korejské ekonomiky stojí na zetlelých nohách. Jeho zisky i obrat jsou zdravé jen zdánlivě (EURO 32/1999). Zadlužení však představuje téměř 42 miliard dolarů, které zahrnují i závazky vůči zahraničním subjektům ve výši 9,9 miliardy dolarů. Dluh Daewoo, který jen pro srovnání převyšuje zahraniční zadlužení Malajsie, je pro nedávno sanovaný korejský bankovní systém časovanou hrozbou. Nashromážděné závazky znepokojují i korejského prezidenta Kima Te-džunga. Ten minulý týden prohlásil, že se zasadí o to, aby proces přeměny dluhu Daewoo byl průhledný. „Navíc v žádném případě nedopustíme, aby se objevila druhá Kia, dodal s poukazem na krach automobilového gigantu z roku 1997, který přispěl k prohloubení finanční krize v zemi. Hrdá Korea tehdy musela požádat o záchranný balík ve výši 58 miliard dolarů Mezinárodní měnový fond, aby nedospěla až ke státnímu bankrotu.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).