Úspěšně lze podnikat i v dobách, kdy se ekonomice nedaří. Přesně to dokázal Zbyněk Frolík, majitel společnosti Linet, která se v tvrdé mezinárodní konkurenci dokázala prosadit na světových trzích.
Autor: Martin Siebert
Linet patří mezi pět největších firem na světě v oboru zdravotnických lůžek. Jak toto odvětví zasáhla celosvětová ekonomická krize?
Ano, krize se projevila v zemích, jako jsou Velká Británie, Španělsko, Itálie, Rusko, Polsko a podobně. Linet prodává své produkty po celém světě v 93 zemích, a tak jsme byli výpadky v Evropě schopni nahradit dodávkami do jiných zemí, jako jsou Brazílie, Mexiko, Turecko, ale i do dalších států. Myslím, že ještě několik let bude v Evropě probíhat útlum investic ve zdravotnictví jako reakce na snižování rozpočtových deficitů většiny evropských zemí, ale poroste export do Indie, Číny a Asie obecně.
Ekonomové se shodují na tom, že z nejhoršího jsme venku. Projevilo se oživení také ve vašem oboru?
|ZBYNĚK FROLÍK (56)|
|Zbyněk Frolík je zakladatel, jednatel a generální ředitel společnosti Linet, která patří k největším výrobcům nemocničních a pečovatelských lůžek na světě. Narodil se 26. prosince 1953 v Praze. Vystudoval střední průmyslovou školu elektrotechnickou a ČVUT Praha, Fakultu elektrotechnickou, obor technická kybernetika a elektronické počítače. Byl vyhlášen nejlepším Manažerem roku 2009, je vítězem soutěže Podnikatel roku 2003 v ČR a republiku reprezentoval také na mezinárodní soutěži Světový podnikatel roku 2004 v Monte Carlu. Přednáší na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, na ČVUT a na Vysoké škole ekonomické v Praze. V roce 2005 založil Akademii produktivity a inovací a je předsedou správní rady obecně prospěšné společnosti Pracujme chytřeji. Je autorem a spoluautorem řady patentů a inovačních myšlenek, které po realizaci získaly prestižní ocenění za Vynikající design (2003, lůžko Eleganza), Česká hlava Industrie (2006, lůžko Image) a Inovace roku (2007, lůžko Latera). Od roku 2004 je členem Akademie světových podnikatelů (Ernst and Young, USA).|
Mírné oživení registrujeme, ale jen v některých zemích jako například v Rusku, Kazachstánu, Japonsku, Německu, Švédsku nebo Švýcarsku. Přicházíme však s neustálými inovacemi a skvělým poměrem ceny a výkonu. Daří se nám tak získávat pozice regionální konkurence ve většině zemí, kde naše produkty prodáváme. A tak letos věříme v rekordní prodej více než 45 000 lůžek a z toho alespoň 10 procent u nás doma v České republice.
Stal jste se Manažerem roku 2009. Je pro vás důležité, že jste toto ocenění obdržel právě v době krize?
To pro mě důležité není. Loňský rok byl pro Linet ziskově nejúspěšnější v historii společnosti, a tak můžeme být příkladem, že lze úspěšně podnikat i v dobách krize. Výhodou a příkladem pro ostatní mohou být fungující export do různých regionů a špičkové konkurenceschopné produkty.
Letos jste odstartovali expanzi v USA. Bude pro vás těžké prosadit se na tamním trhu?
Trh v USA je mnohem sofistikovanější a náročnější než v Evropě. Říkáme, že je to jiná liga a jiné hřiště. Jednoduché to tam určitě není a nebude. Máme tam ale výborný tým a již jsme zaznamenali první úspěchy. Máme nové vynikající produkty pro kritickou a intenzivní péči, které se Američanům líbí. Zvládli jsme to v Japonsku, kde prodáváme již sedm let a dosahujeme padesátiprocentního podílu v prodeji lůžek pro intenzivní péči, a tak jsme přesvědčeni, že to zvládneme i v USA. Již v prvním obchodním roce plánujeme obrat osm milionů dolarů. Ceny na trhu USA jsou dvojnásobné než v Evropě a prodávají se zde jen lůžka nejvyšší úrovně. V současnosti jsme například zaznamenali poptávku od jednoho řetězce špičkových nemocnic na 900 lůžek, každé v hodnotě 15 000 dolarů. Takže si držme palce.
Plánujete expanzi ještě do dalších regionů? **
Linet nemá žádné bankovní úvěry a má nastřádaný slušný kapitál pro expanzi. Připravujeme pobočku v Mexiku a uvažujeme nad některými akvizicemi v Evropě.