Resort má do června navrhnout jednotné registrační místo
Hospodářská komora České republiky cení zuby. Vedení pracuje na novém image. Bylo záhodno. V civilizovaných zemích jsou tyto instituce uznávanými partnery vlády a samosprávných orgánů při formulování hospodářské politiky. U nás se rovnoprávný vztah dosud nevytvořil.
Za kuropění.
Některé kroky vládní koalice ke vzedmutí aktivity podnikatelských organizací přímo vybízí. Prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek dokonce tvrdí, že se „podmínky pro podnikání dostaly za hranice únosnosti“. Jako důvod uvádí nový zákon o DPH, který, pokud bude zdárně přehlasováno prezidentské veto, bude zveřejněn jen několik dnů před vstupem v účinnost.
Rozhodnutí vedení komory svolat, lépe řečeno nesvolat demonstraci před úřad vlády je podmíněno „razantní změnou ve vnímání problémů podnikatelského prostředí ze strany politické reprezentace“. Určitý posun zřejmě už nastal. Tři vrcholní političtí reprezentanti – premiér, ministr financí a ministr průmyslu a obchodu – přijali pozvání k jednání s představiteli Hospodářské komory v pondělí 19. dubna o sedmé ráno.
Od rad k registraci.
Po pravdě řečeno to ale s přehlížením Hospodářské komory orgány státní moci tak úplně horké nebude, když se po této linii uskutečňuje rozsáhlý projekt vytváření kontaktních míst pro podnikatele. Za státní peníze je zřizuje a provozuje Hospodářská komora. Jak potvrdil ředitel sekce podpory podnikání a investic ministerstva průmyslu a obchodu Martin Turnovský, bylo dosud založeno jedno centrální, čtrnáct krajských, 75 regionálních a 25 oborových kontaktních míst. Stálo to zatím sto padesát milionů, do roku 2006 se počítá s dalšími dvěma sty miliony. Od roku 2006 by kontaktní místa měla fungovat z vlastních výnosů. Šéfem projektu ve službách Hospodářské komory je Vladimír Šiška, do roku 2002 náměstek ministra informatiky.
Kontaktní místa jsou budována jako poradenská centra zejména pro malé a střední podnikatele a také jako zdroj informací pro zahraniční podnikatele. Záměrem komory je postupně rozšířit poskytování informací a poradenského zázemí i o vyřizování formálních náležitostí, které jsou pro podnikání potřeba. Cílem je vytvořit z kontaktních míst jednotná registrační místa pro začínající podnikatele. Ti by zde vyřídili všechny formální náležitosti související s podnikáním a nemuseli by obcházet dveře v několika státních úřadech. Prvním krokem by podle představ Hospodářské komory mohlo být ohlašování živností a podávání žádostí o konfesi prostřednictvím kontaktních míst.
Francouzský vzor.
Vladimír Šiška říká, že plán byl inspirován francouzskými centry podnikatelských formalit, která jako státní zakázku provozuje tamní hospodářská komora. Nepopírá, že takovéto napojení na nečleny je možné chápat jako postupný krok k zavedení povinného členství, o které česká Hospodářská komora od svého vzniku usiluje. Tvrdí ale, že to není prvořadý cíl. Hlavní je podle něj zjednodušení vstupu do podnikání: „Ať si formality vyřídí stát s komorou. Ať úředník neotravuje podnikatele a podnikatel úředníka.“
Vytvoření jednotných registračních míst má oporu i v EU. Návrh směrnice Evropského parlamentu a rady o službách a vnitřním obchodu hovoří o jednotných kontaktních místech definovaných jako místa, kde „poskytovateli služeb musí být umožněno splnit všechny formality a úkony, související s povoleními, prostřednictvím jednoho a stejného orgánu“. „Není přípustné,“ pokračuje definice, „aby obcházel celou řadu různých subjektů, organizací, úřadů atd., ale musí vyřídit všechny nezbytné formality prostřednictvím jednoho partnera.“ Evropská komise v této souvislosti Česku vytýká, že roztříštěnost různých registrací, které jsou potřeba k podnikání na území ČR, tvoří významnou překážku v oblasti volného pohybu zboží, osob a služeb. Česko se tak dostává do rozporu se smlouvou Evropských společenství o svobodě usazování a volném poskytování služeb.
Několik variant.
Je třeba říct, že zjednodušení administrativy při zahájení podnikatelské činnosti je uvedeno jako jeden z cílů druhé etapy reformy veřejných financí. Bylo také zařazeno mezi úkoly nově zřízené Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí (RRPP) sdružující představitele ministerstev, státních organizací pro podporu podnikání, podnikatelských sdružení a odborů. Martin Turnovský, člen rady, říká, že rozvoj kontaktních míst pro podnikatele do podoby jednotných registračních míst je jeden z možných scénářů. Existují ale i jiné: zřídit registrační místa na živnostenských úřadech, ministerstvo financí prosazuje pro tento účel finanční úřady. Záměr řešení by mělo ministerstvo průmyslu na základě posouzení v RRPP připravit do letošního června, konečné rozhodnutí pak bude na vládě.
První zasedání rady proběhlo minulý čtvrtek na ministerstvu průmyslu a obchodu. Vláda si od ní slibuje, že „vytvoří legitimní bázi pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru při zvyšování kvality podnikatelského prostředí v ČR a zároveň bude generovat konkrétní řešení jednotlivých překážek, které brání dynamickému rozvoji podnikatelského prostředí České republiky“.
Jaromír Drábek se ale k těmto cílům staví výrazně opatrněji. „Není možno přijmout postup vlády, která naprostou většinu výtek na zlepšení převedla na nově vzniklou Radu pro rozvoj podnikatelského prostředí při ministerstvu průmyslu a obchodu, která by opět jako všechny podobné skupiny existující v minulosti měla od svého prvního zasedání analyzovat jednotlivé problémy a hledat řešení. Tato činnost bude jistě záslužná, my ale potřebujeme okamžitá řešení, která přispějí k nápravě mnohem pružněji,“ prohlásil, ačkoliv v radě sám také zasedá.