Stačí se na ně podívat. Dravé spojlery zdobící Hondu Civic Type-R a Peugeot 206 RC dávají jasně najevo, že ideální hatchback pro rodinu tentokrát magazín E8 nehledá. Vylepšená aerodynamika však nemá takovou razanci jako dvoulitry pod kapotou obou vozů. Chcete ke svému éčkovému mercedesu v garáži něco podstatně zábavnějšího, co přijde na ty samé peníze jako jeho luxusní výbava?
Zvenku vypadají úchvatně, ale uvnitř je znát, že Honda i Peugeot vycházejí ze svých běžných nesportovních předobrazů. Strohý interiér Type-R dokresluje pouze pár detailů, jako jsou bílé podklady pro budíky v přístrojové desce. Automobil za sedm set tisíc Japonci absolutně očistili od klimatizace, přehrávače CD a podobných nesmyslů. Důvodem je to, že si ho (aspoň v tuzemsku) zatím většinou kupují závodníci soutěží rallye. Naproti tomu ercéčko jde na potenciální zákazníky z druhé strany. V základní verzi oplývá veškerým luxusem včetně hliníkových pedálů a čalounění alcantarou, čímž se odlišuje od obyčejných dvěstěšestek. Honda Civic Type-R velikostí své karoserie patří sice o segment výše než Peugeot 206 RC, ale když jde o rychlou jízdu, odsouvají se údaje o velikosti zavazadlového prostoru nebo místu na zadních sedadlech stranou.
V interiéru obou vozů jsou k vidění dvě zajímavější věci. Jednak anatomické sedačky, které mají jeden z nejdůležitějších úkolů, a to udržet řidiče za volantem i při značném přetížení v zatáčkách. Sedadla značky Recaro v Hondě jsou sice o stupínek tvrdší a lépe tělo svírají, ale v tomto ohledu jsou rozdíly minimální. Ve 206 RC z nich totiž řidič také nevypadne, navíc mu černá kůže kombinovaná se šedou síťovanou látkou zprostředkovává dostatek stylu. Dále to je řadicí páka, kde je civic také o krůček vpředu. Jeho titanová hlavice chladí stejně jako ta ocelová v peugeotu. Leží však sotva deset centimetrů od volantu a práce s ní je díky tomu rychlejší.
Jakmile se dvoulitry obou automobilů dostávají do otáček, projevují se sklony Hondy k točivým motorům. Výkonu dvou set koní agregát dosahuje při 7400 otáčkách za minutu, takže řidič má dost času si od třetího rychlostního stupně výše vychutnávat řezavý zvuk čtyřválce. Očekávat nedostatek síly před výkonovým vrcholem je ale marné. Type-R pružně reaguje už pod hranicí dvou tisíc otáček, nad třítisícovou metou je přímo fantastický, a když ho vytočíte na šest tisíc, dostane řidič povzbuzující dávku navíc. Při zařazené pětce a rychlosti kolem 190 kilometrů za hodinu to nejspíš ocení málokdo, ale na trojku je to slušná pobídka k tomu, jak se dostat od jedné táhlé zatáčky ke druhé.
Přivést do stejného varu ercéčko představuje o něco zapeklitější úkol. Zpočátku se zdá línější, než ve skutečnosti je, a vymáčknout z něj opravdu všechno znamená dostat ho přes pět tisíc otáček. Ozývá se potom spíše vyššími, ječivějšími tóny než civic, ale nepříjemné to rozhodně není. Type-R dokáže z klidu na stovku akcelerovat za 6,6 vteřiny, 206 RC to trvá pouze o osm desetin déle. A to jsou hodně rychlé starty.
Oba automobily mají raději okresní silnice plné zatáček než nekonečně rovné pruhy asfaltu. Svědčí o tom i odstupňování převodovek. Ve vyšších rychlostech kolem 150 kilometrů za hodinu se u obou motory na pětku otáčejí, co mohou, a hluk v kabině může být třeba po osmi hodinách nepříjemný. Ani tvrdší podvozky komfortu jízdy na dálnici nepomáhají.
Jakmile se však dostanou na přehledné okresky nebo na závodní okruh, jsou ve svém živlu. Průměrnou rychlost lze udržovat podobně vysoko, a přitom se jízda stává o poznání zábavnější. U Peugeotu 206 RC je ovšem zapotřebí nejdříve vypnout elektronický systém stability. Jakmile se řidič do zatáčky dostane ve vyšší rychlosti, začne ESP přibržďovat kola, což znamená překvapivě jediné: vůz je zvláště na nerovné vozovce nedotáčivější než bez elektroniky a hlavně ve volantu výrazně škube. Zato bez ESP se dá Peugeot snadno řídit v zatáčce plynem, její průjezd je plynulejší a rychlost přitom o patnáct, dvacet kilometrů vyšší. Agrumentem proti elektronickým vychytávkám v automobilech (nebo přinejmenším v těch sportovních) je rovněž automatické spouštění výstražných blinkrů při prudkém brzdění. V ercéčku je totiž nastavili tak nešťastně, že se aktivuje při každém trochu ostřejším sešlápnutí pedálu. A to znamená, že vůz bliká neustále.
Peugeot 206 RC nedisponuje tak schopným podvozkem jako Honda Civic Type-R, která se asfaltu úporně drží a rozhodit ji je obtížnější než dostat do zisku Mitsubishi. Přesto ani řidiče ercéčka na okreskách jen tak někdo nedožene. Oba vozy mají přesné řízení, kdy kola dokonale kopírují natočení volantu. Lepší by pouze mohla být zpětná vazba v případě peugeotu – v Type-R se od volantu člověk o vozovce dozví více. Brzdy obou automobilů jsou ostré a na silnicích dostačují, řazení ve 206 RC za hondou zaostává. Má delší chod a není tak přesné. Reálně lze s oběma vozy jezdit se spotřebou kolem deseti litrů benzinu na sto kilometrů. Agresivnější řidiči však hlavně hondu dokážou přinutit bez problémů k nezřízené osmnáctilitrové žravosti.
Honda Civic Type-R je nekompromisním sportovním automobilem, jehož vlastnosti na silnici jsou dotažené k dokonalosti. Za sedm set tisíc se vyplatí, přestože klimatizace či přehrávač kompaktních disků nejsou v ceně. Málokteré stereo totiž dokáže zastínit zvuk výborného čtyřválce. Peugeot 206 RC oproti tomu disponuje bohatou výbavou, z níž nejpříjemněji působí kožené čalounění a hudební aparatura s výborným projevem. Chybí mu dravost Type-R a leccos postrádá i z jeho sebejistoty na silnici, ale zato je o třicet tisíc levnější. Jen kdyby tolik neblikal…
Honda Civic Type-R
motor: zážehový čtyřválec
objem: 1998 cm3
maximální výkon: 147 kW
převodovka: 5stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 235 km/hod.
průměrná spotřeba: 8,9 l/100 km
základní cena: 699 000 Kč
Klady
+ bravurní podvozek
+ řadicí páka blízko volantu
+ točivý motor
Zápory
- chudá výbava
Peugeot 206 RC
motor: zážehový čtyřválec
objem: 1997 cm3
maximální výkon: 130 kW
převodovka: 5stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 220 km/hod.
průměrná spotřeba: 8,6 l/100 km
základní cena: 669 000 Kč
Klady
+ dynamický agregát
+ jisté řízení
+ bohatá výbava včetně výborných reproduktorů
Zápory
- méně přesné řazení
- spouštění výstražných blinkrů
- elektronický systém stability